De ce nu pot concura agentii alaturi de sursa externa?

Proceduri de concurs pe categorii/corpuri

Este o tema pe care nu o putem aborda intr-un articol scurt. Speram doar, ca cei interesati sa aiba rabdare 5 minute de lectura pentru a intelege corect fenomenul. Noul statut special al politistilor de penitenciare aruncat de Tudorel Toader in Parlament, pe conceptie proprie, ca sa nu zicem pe persoana fizica, vorba unui clasic inca in viata, a fost tamponat de senatori si ajustat apoi de deputati la insistente sindicale, la acel moment MJ fiind in coordonarea Anei Birchall care a oferit un sprijin bun. Statutul a iesit din Parlament anul trecut, atat de “bun” cat s-a putut pe ultima suta de metri, dar nu suficient de bun cat sa deblocheze concursurile suspendate ca urmare a deciziei CCR nr 19/2019. Politistul de penitenciare a primit un statut special care a venit si cu surprize. Reamintim ca nu au fost dezbateri reale pe  ultima forma sustinuta de MJ ca initiator.

Pentru deblocarea concursurilor a fost necesara o prima modificare a legii proaspat intrate in vigoare, modificare operata prin OUG 8/2020. Prin aceeasi ordonanta de urgenta au mai fost facute usoare ajustari insa un proiect prea amplu nu ar fi trecut prea repede prin Guvern si ar fi riscat sa fie transpus intr-un proiect de lege a carei adoptare ar fi durat prea mult. Prin urmare avem un statut care vine cu o noua identitate profesionala, asteptata de peste 10 ani plus cateva aspecte bune in planul carierei si al drepturilor, dar vine si cu modificari ale unor norme cu care ne obisnuisem. In acest articol ne vom referi la modalitatile de ocupare ale posturilor vacante din Politia Penitenciara, intrucat ultimele saptamani au fost marcate de multa confuzie privind procedurile de concurs si in special de accesul sursei interne la posturile scoase in procedura pentru extern.

Inainte de a puncta prevederile care traseaza un cadru legal poate cam rigid in aceasta materie, este important sa mentionam faptul ca dupa deblocarea normativa a posturilor a intervenit suspendarea concursurilor ca masura de prevenire a raspandirii COVID-19 si a fost nevoie sa asteptam din nou o deblocare. Aceasta a aparut dar cam tarziu avand in vedere ca avem la dispozitie doar 3 luni din acest an bugetar pentru a face ceva, iar rezultatul final al acestei incercari de ocupare a unui numar cat mai mare de posturi inca nu il poate nimeni estima. Este posibil sa apara noi blocaje pe linia masurilor anti-COVID sau alte surprize pe care nu le putem anticipa.

Prin urmare, cand sunt la dispozitie nici 3 luni pentru a ocupa posturi, in contextul in care totalul efectivelor disponibile a scazut sub 11.000 din peste 16.000 de posturi disponibile, prioritatea zero a fost sursa externa. La nivelul intregului sistem de aparare nationala s-a dezbatut din timp strategia optima la momentul in care Guvernul Orban urma sa deblocheze posturile. Aceasta a vizat initierea cat mai rapid posibil, de proceduri de ocupare pentru toate posturile disponibile in functie de bugetul existent, astfel incat o eventuala suspendare ulterioara sa mentina totusi activa perspectiva reluarii concursurilor din punctul in care acestea poate se vor intrerupe daca noi restrictii vor fi decise. Daca nu se reuseste declansarea de proceduri in perioada bugetara de referinta, in urmatorul an bugetar foarte probabil banii se vor pierde iar posturile vor ramane blocate pe criterii financiare.

Acum sa vedem care este cadrul normativ stabilit de Legea 145/2019 pentru a intelege exact de ce agentii de politie penitenciara nu pot candida la concursurile din sursa externa. Cele 4 articole de referinta sunt:

Art. 96
(1) Trecerea agenţilor în categoria ofiţerilor de poliţie penitenciară se realizează prin concurs organizat anual, în limita posturilor prevăzute în statele de organizare ale unităţilor de penitenciare, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în prezenta lege.
(2)  Condiţiile obligatorii cumulative pentru participarea la concursul pentru trecerea în categoria ofiţerilor de poliţie penitenciară, funcţii de execuţie, sunt: (…)

Art. 97
(1) Funcţiile de conducere vacante din poliţia penitenciară se pot ocupa prin concurs/examen, dintre ofiţerii şi agenţii de poliţie penitenciară în activitate. Agenţii de poliţie penitenciară pot ocupa prin concurs funcţii de conducere vacante până la nivelul de şef serviciu sau echivalent.

Art. 98
(1) Funcţiile de execuţie vacante din poliţia penitenciară se pot ocupa prin concurs, dintre agenţii şi ofiţerii în activitate, din cadrul aceleiaşi categorii.
(3) Funcţiile de execuţie vacante din poliţia penitenciară se pot ocupa prin concursul din sursă externă prevăzut la art. 13 alin. (1) lit. b).
(4) Administraţia Naţională a Penitenciarelor decide cu privire la modul de ocupare a funcţiilor de execuţie vacante, în funcţie de modalităţile de ocupare a acestora prevăzute la alin. (1) şi (3).

Art (13)
(1) Încadrarea reprezintă numirea ca poliţist de penitenciare şi se poate face prin următoarele modalităţi:
(b) concurs, din sursă externă;

Am evidentiat mai sus anumite sintagme asupra carora vrem sa atragem atentia. Articolul 96 vizeaza sesiunea unica care trebuie organizata anual strict pentru agenti, art 97 vizeaza functiile de conducere, iar art 98 (cu trimitere la  art 13) se refera la posturile de executie. Aceste ultime doua articole (98 si 13) sunt esentiale pentru a intelege situatia. Modalitatea prevazuta la art 98 alin 1 reprezinta mai degraba un tip de mobilitate in cariera, aceasta fiind ultima sesiune pregatita de ANP pentru anul 2020, intrucat permite agentilor sa concureze pentru posturi de agenti si ofiterilor de executie pentru posturi de ofiteri de executie.

Aceasta este semnificatia sintagmei – “din cadrul aceleiasi categorii”. In realitate modalitatea de la art 98 cu alin 1 are un efect similar cu schimbarea/mutarea dar avand forma unei proceduri normale de concurs. ANP intentioneaza ca la aceasta ultima sesiune sa puna la dispozitie sursei interne un pachet de posturi, cu dublu scop – atingerea coeficientului maxim al unei functii fara sa mai astepte avansarea in cadrul postului ocupat, precum si identificarea unui post in unitatea in care candidatul are domiciliul/familia.

Din articolul 98 observam o delimitare clara a modalitatilor de ocupare cum sunt acestea denumite chiar in text. Atunci cand MJ a finalizat proiectul de statut transmis in Parlament in anul 2018, a fost urmarita in mod clar si deliberat (nu este vreun efect-surpriza al noului statut) separarea surselor pe proceduri evitand situatiile din anii anteriori in care sursa interna concura cu candidatii din extern dand prilej la reclamatii cum ca cei din intern ar fi favorizati. Aceasta a fost intentia initiatorului si asa a mers proiectul. Ordinea in care se declanseaza procedurile este in mana ANP, evident. Cu prioritatea ocuparii posturilor vacante, ANP a declansat prioritar concursuri din sursa externa inclusiv pe un anumit numar de functii de ofiter de executie, in paralel fiind rezervat un anumit pachet de functii strict pentru agenti.

Sigur ca se putea declansa mai intai sesiunea unica dar in limita aceluiasi numar total de posturi care trebuie sa se incadreze in anvelopa bugetara existenta, insa acest fapt nu aducea vreo schimbare de sanse. Asa cum este formulat art 98 in statutul nostru, ANP este obligat sa decida care este modalitatea exacta in care se ocupa posturile – sursa externa sau interna, fara sa fie posibila amestecarea. Nu exista insa timpul necesar pentru a astepta finalizarea unei proceduri inainte de a o declansa pe urmatoarea si aceasta este de fapt cheia de bolta. Stim ca este foarte posibil ca aceste proceduri sa nu ajunga la un final fericit in 2020. Fie putem avea blocaje cauzate de situatii de infectare, fie ne putem trezi cu suspendarea concursurilor ca masura de prevenire a raspandirii virusului decisa de guvern si asa mai departe.

Vedem deja primele masuri dure luate de guvern pentru a opri valul urias de infectari cu noul coronavirus. Astfel s-a decis, asa cum deja am explicat, declansarea TUTUROR procedurilor posibile indiferent de sursa cat mai repede sau chiar simultan pentru o prezervare (sa-i spunem) a optiunilor bugetare actuale. Unitatile au avut libertatea de a stabili cum isi impart posturile vacante pe sesiuni si anume ce vor sa ocupe prin mutare, ce isi doresc sa scoata la concurs extern si ce vor sa rezerve pentru sesiunea unica dedicata agentilor. ANP a facut anumite ajustari la centralizarea situatilor primite de la unitati pentru a corela cu bugetul disponibil cat si urmarind un echilibru intre unitati, insa in esenta a fost respectata vointa unitatilor privind separarea pe proceduri.

Evident ca au aparut balbaieli sau sesizari ca un anumit post a fost scos la extern dar ca ar fi trebuit de fapt la sesiunea unica, ca si situatii in care unii directori au insistat pentru scoaterea unui post la sesiunea unica intrucat in unitate un anume salariat ar intruni conditiile, dar ANP nu a dat curs asa cum a evitat si descentralizarea acestei sesiuni tocmai pentru a preveni anumite situatii subiective. Pachetul de 185 de functii de ofiter de executie pus la dispozitia agentilor este mult mai mare decat cel planuit iniatial (125) si ne dorim ca niciunul dintre aceste posturi apreciate ca insuficiente sa nu ramana vacant la finalul procedurii.

In orice caz, SNPP intentioneaza o discutie cu MJ pe tema procedurilor de concurs si eventual modificarea statutului astfel incat agentii sa poata concura la concursurile din extern, incercand totodata sa mentinem sesiunea unica dedicata agentilor ca obligatie anuala a angajatorului pe linia demersurilor legate de cariera politistilor de penitenciare. Retinem totusi ca la acest m oment MJ vede aceste doua variante ca fiind incompatibile si anume daca se va permite accesul agentilor impreuna cu sursa externa, sesiunea unica ar trebui eliminata si nu ne dorim acest lucru.

Distribuie

19 răspunsuri

  1. Avand in vedere cele mentionate in finalul articolului dvs , bine explicat de altfel, daca asta sustine MJ, atunci ar trebui ca ANP sa organizeze anual in prima parte a anului sesiunea unica si ulterior sursa externa daca tot se merge pe interdictia agentilor.
    Si mai ales,OBLIGATORIU ca in sursa externa sa nu fie la alegerea “unora” sa poata scoate direct in extern fara a da posibilitatea agentilor de a concura pe el.
    Consideram abuziva aceasta practica deoarece ingradesti dreptul de a concura pe acel post,nefiind accesibil niciodata,corect?
    Cred ca nu trebuie sa fii jurist(desi sistemul e plin de astfel de juristi) sa iti dai seama ca pentru egalitatea sanselor,ar trebui ca in extern sa fie scos doar posturi de medical si cele ramase neocupate in sesiunea unica(asta daca vrem corectitudine).
    Ps: pana va fi modificat statutul cred ca trebuie tinuta in frau treaba cu ANP si unitatile deoarece aici se transeaza lucrurile la momentul de fata.
    Intelegem nevoia de personal si ocuparea din sursa externa,insa nu in orice conditii!!!
    Cu respect!

  2. Sa rămână sesiunea unica obligatoriu! Și interdicția de a concura din extern, dar cu respectarea etapelor din statut: repartitie scoli, sursa interna și abia ultima sursa externa!

  3. Buna ziua!
    Am inteles…
    “(4) Administraţia Naţională a Penitenciarelor decide cu privire la modul de ocupare a funcţiilor de execuţie vacante, în funcţie de modalităţile de ocupare a acestora prevăzute la alin. (1) şi (3).”
    A.N.P. are o interpretare asupra legii 145/2019 conform careia politistii de penitenciare nu pot participa la la concursurile din sursa externa, fapt specificat in anunturile de concurs, deoarece se considera ca agentul de politie de penitenciare este deja politist de penitenciare in consecinta nu poate dobandi calitatea de politist de penitenciare! Am inteles A.N.P. DECIDE!
    In interpretare, d.p.m.v., A.N.P. are o problema! Sa spunem ca un politist nu poate dobandi calitatea de politist inca o data…!
    Nicio problema, insa nu i se poate interzice nimanui sa participe la un concurs, pentru ca se indeplinesc conditiile de participare la concurs, resursele umane sunt obligate sa ia/inregistreze dosarul de candidat al agentului!
    Rezolvarea:
    -chiar daca interpretarea A.N.P. este corecta (un politist nu poate deveni politist), un agent se poate inscrie la concurs, drept prevazut in legea 145/2019 (pentru ca indeplineste conditiile), Codul Muncii, Constitutie, C.E.D.O.!
    -daca promoveaza concursul, isi da demisia (nu mai este politist), ulterior este numit iar politist de penitenciare!

    Sa spunem ca noi, cei incadrati pe perioada nedeterminata intelegem decizia A.N.P. spunem “Asta e!” dar cei incadrati pe 6 luni sunt disperati, ei sunt uitati si de A.N.P. si de ceilalti! Nu este cazul sa ne batem joc de munca tuturor celor care au participat la organizarea selectiilor pentru 6 luni, si de cei selectionati!!! Avem demisii pe masa, vom avea demisii pe masa! Sa nu mai spun ca prin demisiile lor iar ramanem cu functii vacante…!
    Nu comunica nimeni cu ei, li se spune clar “Daca vreti sa participati la concurs, va dati demisia!”
    “Comunica”… M.A.I. are un proiect de O.U.G. in dezbatere pe site-ul guvernului de o luna, A.N.P. nu stie de proiect? Sa le spuna, macar cu titlu informativ, ca vor avea ocazia sa li se prelungeasca incadrarea?
    Merg colegii incadrati pe 6 luni la S.R.U. intreaba de acel Proiect de O.U.G. si li se raspunde pe nas… “Hai ba, de unde ai mai scos-o si pe asta, nu stim noi si stii tu, te crezi cam destept!”! Frumos!
    Revin cu intreri retorice:
    De ce ne batem joc de munca noastra, de ce am facut norme de incadrare pentru 6 luni, de ce Aradul si Timisoara s-au dat peste cap si au muncit in draci pentru a incadra niste oameni?
    De ce A.N.P. si S.R.U. nu stiu, nu comunica, nu expun alternative?
    De ce sa ramanem iar cu functii libere?
    Proiectul de ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
    privind instituirea unor măsuri pentru asigurarea resurselor umane necesare instituțiilor
    din cadrul sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, unităţilor
    sanitare şi serviciilor de asistenţă socială în contextul situației epidemiologice determinate
    de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 a carui dezbatere publica se incheie pe 15.10.2020:
    http://e-consultare.gov.ro/w/proiect-ordonanta-de-urgenta-privind-instituirea-unor-masuri-pentru-asigurarea-resurselor-umane-necesare-institutiilor-din-cadrul-sistemului-national-de-aparare-ordine-publica-si-securitate-nationala/?fbclid=IwAR3PbT6hmhDsy3qr8uOAHk2AWQDK5VAGcvZWvsGjL67bS0veR480t2vX4cY

    1. in articol nici macar nu am atins latura cu dobandirea calitatii / am auzit si aceasta explicatie si are ceva sens insa nu este decisiva / in orice caz nu trebuie vazut simplist cum vad anumite aboordari – sa fie scoase la intern toate posturile vacante disponibile / pai sunt 5000 / avem bani pentru 1500 / din acestea multe nu pot fi ocupate din intern pentru ca nu avem oameni care sa indeplineasca conditiile / marea majoritate sunt posturi de agenti in special in operativ fara de care sistemul se blocheaza / din ce ramane extragem posturile de ofiter disponibile, rezervand totusi o parte importanta pentru repartitiile din scoli / pai ce ramane este aproape de cele 185 de posturi care sunt acum la dispozitia agentilor / unitatile ar fi putut duce si mai multe posturi de la extern spre sesiune unica / chestie de libertate de optiune locala totusi / pe acest format de statut / vedem cum se poate ajusta / perfect nu stiu daca il vom face vreodata / doar pentru cate una dintre parti, pe rand 🙂

  4. La sesiunea unica ,domnule Teoroc, acolo unde vor fi grile, se va merge pe varianta clasica la fel ca la MAI, in sensul ca intrebarile vor avea o singura varianta de raspuns,nu?

  5. Buna ziua!Ce atitudine ati avut domnule presedinte la Omj cu privire la schimbarile din functie,art.6, referitor la sintagma”daca este oportun si in interesul unitatii”,care Le permite legal sa numeasca pe cine vor,umilindu-ne pe toti ceilalti?Putem vorbi de discriminare,ca si-n cazul accesului la concursurile din sursa external?Va multumesc,domnule Teoroc!

    1. aruncatul pietrelor in sindicat pentru fiecare problema nu este chiar cea mai buna idee / mult mai util ar fi sa ne implicati in spete la care putem ajuta

  6. Domnule Teoroc,
    Aminteati acum cateva saptamani ca suntem la finalul unei lupte pentru plata sporurilor in concediu si ca mai era un aviz de la MJ de dat,in ce stadiu mai suntem?
    Cand se va aplica aceasta?

      1. Adresa SNPP ma gandesc ca nu poate produce efecte,ea in sine, ci va trebui un ordin de ministru sau decizie de DG,nu?

          1. De ridicarea coeficientilor la maxim, la nivel de unitate,se va mai face anul asta?(cf D 51 a ICCJ)

          2. Ce ne puteti spune de coeficienti?
            Anp tot amana si NIMENI nu face nimic,pe noi astia tineri de putin timp in siatem ne-ar ajuta si ar conta,suntem tot ai dvs!

            1. Asa este, si nu dorim sa lasam pe nimeni in urma insa niciun moment nu am promis ca vom elimina ierarhia din Politia Penitenciara. In permanenta ne am exprimat rezervat cu privire la perspectiva de a se rezolva ceva prin intelegere cu administratia, am demarat procese pe subiect si ne dorim ca in sistem sa nu existe inechitati / dar eliminarea diferentelor dintre toti coeficientii nu este chiar o eliminare de inechitate salariala, nu? Sau daca ar fi sa intreb, ce coeficienti ar trebui pastrati? toti salariatii sa urce la un coeficient unic adica ce l mai mare din sistem?

          3. parca se convenise ca se vor ridica la nivel de unitate , nu de ANP…..sau nici asta nu pare convenabil si corect…….
            orice beneficiu ar trebui sustinut,oricum in 3 ani ajungi la coeficientul maxim, nu vad o eliminare a ierarhiei prin asta……

  7. Aș vedea echitabil ca functiile scoase la concurs din sursă externa (la care nu pot participa polițiștii de penitenciare) să fie doar funcții de agent iar anual sa fie o sesiune specială de trecere a agenților în corpul ofițerilor.

  8. Bună seara,știți cumva dacă pentru concursul din sursă externă pentru postul de ofițer economist,testul va fi grilă sau sinteză?

Caută