În încercarea de a face față cu toate misiunile la o strategie guvernamentală distructivă, cel puțin în ce privește Poliția Penitenciară, acceptăm compromisuri și ne asumăm zilnic riscuri fără să ezităm sau să comentăm. Aceste compromisuri sunt decontate în special de colegii din prima linie care deseori devin victime ale unor atacuri imposibil de preîntâmpinat. Un caz de ultraj a avut loc recent la Penitenciarul Rahova când fără să existe un motiv sau o divergență de orice tip între persoana custodiată și personalul operativ, un deținut a atacat prin surprindere polițistul de penitenciare cu atribuții de supraveghere.
Evenimentul, pe scurt:
În data de 03.09.2023, în jurul orei 16,12, după terminarea programului de plimbare, pe holul secției un deținut l-a agresat fizic pe agentul supraveghetor care îl însoțea la camera de deținere lovindu-l cu un obiect contondent în zona feței. Agentul supraveghetor a suferit un traumatism sever la nivelul feței, pentru care a primit 16 zile de îngrijiri medicale.
Incidentul este cu atat mai grav cu cât între cei doi nu au existat divergente anterior loviturii care sa puna in garda polițistul de penitenciare. Avand in vedere faptul ca detinutul se afla in tranzit, nu se cunoșteau aspecte privind istoricul medical (probleme psihice) sau istoricul disciplinar (multiplu sancționat disciplinar). Datorită numărului redus de personal in raport cu cresterea volumului de activități, detinutul era supravegheat de un singur agent. Conform standardelor de personal, in cadrul secției trebuiau sa fie planificați 4 agenti supraveghetori.
Pentru prevenirea unor astfel de situații, ANP și MJ trebuie să acționeze ferm în direcția modificării legislației penale prin includerea unor majorări ale pedepselor pentru ultraj, cu scopul descurajării altor atacuri, pentru protecția, asigurarea și despăgubirea angajaților în astfel de situații, pentru încadrarea ca accidente de muncă atunci când salariații sufera vătămari fizice în serviciu. Dacă situația era inversată iar victima era persoana custodiată, am văzut cu toții la Giurgiu cam care ar fi fost asprimea măsurilor.
Nu doar că în loc de 4 agenți avem unul singur, dar Guvernul blochează posturile vacante, apoi aflăm că ar vrea să le radieze și să elimine majoritatea funcțiilor de coordonare esențiale într-un sistem bazat pe ierarhie și pe proceduri de tip militar. Deși suntem informați că se dă înapoi de la aceste măsuri și ca toate instituțiile din structura de apărare națională vor fi exceptate inclusiv de la eliminarea structurilor de nivel birou sau echivalente, vom anunța oficial că suntem pregătiți de o reacție sindicală rapidă la cel mai mic semn de concretizare a unor măsuri aberante de tipul radierii de posturi deși lucrăm cu 50% din necesarul de forțe sau eliminării majorării salariale pentru munca suplimentară.
Măsurile pe care Guvernul ar trebui să le ia, în loc să amenințe că taie, sunt construcția de penitenciare moderne și sigure, evitarea amendării pe termen nedeterminat a României pentru condiții improprii de cazare pe care nu noi le asigurăm ci statul român (în aceleași condiții muncim și noi), angajarea de personal pentru misiuni mai sigure care în prezent se efectuează la limită abuzând de muncă suplimentară, aplicarea corectă a legislației salariale și acordarea drepturilor legale anulate sau plafonate de prea mulți ani. Oficial cuțitul tinde să ajungă din nou la os iar răspunsul nostru va fi pe măsură.
Un articol mai vechi al SNPP sintetiza esența muncii noastre:
https://www.snlp.ro/noi-securizam-raul-despre-care-voi-pretindeti-ca-nu-exista/
6 răspunsuri
Daca pana acum au fost puțin agenti, sa vedeți după incidentul asta cati își vor dori sa mai devina polițiști de penitenciare…
Pana va hotarati sa actionati aceste masuri se vor lua:
1. Desființarea funcțiilor de șef de birou, șef tură cu implicații majore in organizarea sistemului penitenciar,(art. VI, alin.7.);
2. Modificarea condițiilor de decontare a serviciilor turistice,(art. XIII, alin. 2);
3. Diminiuarea sporului de conditii grele și vătămătoare la 15%,(art. XVI, , alin.4);
4. Înghețarea salariilor la nivelul lunii Decembrie 2023,(art.LXIV)
5. Amânarea plății sentințelor judecătorești,(art. LXII);
6. Suspendarea plății muncii suplimentare,(art. LXV.);
7. Sistarea premierilor,(art. LXVI, alin.2.);
8. Eliminarea prevederilor art. IX, alin.(7) si art. LXV;
9. Plafonare chirii , norma de hrană și echipament , plății compensatorii, la nivelul lunii Decembrie 2023 și până in Decembrie 2025,( art.LXIII).
Nepunerea agenților in serviciu că număr conform legii,determina arestații să prindă curaj.se pare că la nivel de conducere nu interesează .deci sunt părtași la aceste fapte .menegimentul conducerii este slab .că la multe alte unități de fapt.adevaratii conducători de unități sau pensionat iar ce a rămas sunt praf.asta este viitorul.pacat.pe final de carieră sunt și eu,sunt de la alta unitate din tara.si aici e la fel,dar nu sa întâmplat .atît.
Ar trebui mediatizate astfel de cazuri. La fel cum sunt mediatizate lucrurile rele despre “gardieni”. Sa se vadă cu ce riscuri se confrunta un bugetar care ia o grămadă de bani degeaba, și mai ia și voucher de vacanta… Cum spunea dl Ciolacu.
Organizarea ierarhică e o mizerie la noi. Chiar se impune reorganizarea la modul imperativ. In rest faceți conexiuni forțate și astfel dezinformați. Ce legătură au nr. de supraveghetori cu structura ierarhică a noastră cu șefi fără subordonați și șefi fără atribuții?
E groaznic că se întâmplă astfel de tragedii, dar multe se întâmplă și prin alte unități penitenciare dar care sunt ținute sub preș.