Proiect OMJ în transparență decizională

După majorarea pentru menținerea capacității operaționale, activarea unui nou drept – sporul pentru anticorupție – completeaza ceea ce se poate numi cel mai important upgrade salarial operat in Poliția Penitenciară ulterior anului 2006.

Astfel, în data de 26.09.2024, pe site-ul Ministerului Justiției a fost postat în transparență decizională proiectul de ordin al ministrului justiției privind unele măsuri pentru aplicarea art. 14 alin. (3) din Capitolul II al Anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice la nivelul sistemului administraţiei penitenciare şi Ministerului Justiţiei.

Important de reținut:

1. Beneficiarii majorării de 12,5% sunt:

– personalul cu funcţii de conducere din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi unităţile subordonate;

– personalul din cadrul Direcţiei Inspecţie Penitenciară,

– personalul Serviciului Audit Public Intern;

– personalul structurilor de prevenire a criminalităţii şi terorismului din Administraţia Naţională a Penitenciarelor;

– personalul structurilor de prevenire a criminalităţii şi terorismului din unităţile subordonate.

2. Aceștia trebuie să desfăşoare activităţi de prevenire şi/sau combatere a corupţiei, iar atribuțiile să fie menţionate în fişele posturilor.

3. Atribuțiile sunt cele prevăzute la art. 2 şi art. 13 din Ordinul ministrului justiţiei nr. 2127/C/2020 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de prevenire a corupţiei şi de educaţie pentru promovarea integrităţii în cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor subordonate și anume:

ART. 2

(1) Prevenirea corupţiei constituie ansamblul măsurilor adoptate în scopul reducerii incidenţei faptelor de corupţie săvârşite de personalul sistemului administraţiei penitenciare, al adoptării unui comportament integru şi al creşterii încrederii angajaţilor şi cetăţenilor în instituţie.

(2) Prevenirea corupţiei la nivelul sistemului administraţiei penitenciare se realizează prin:

a) managementul riscurilor de corupţie;

b) activităţi de informare şi instruire în domeniul anticorupţie şi integrităţii;

c) monitorizarea măsurilor prevăzute în Planul de integritate al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate.

Și noul aliniat introdus:

(3) Combaterea corupţiei este susţinută de Administraţia Naţioală a Penitenciarelor şi unităţile subordonate prin următoarele activităţi:

a) Informarea, respectiv sesizarea instituţiilor abilitate atunci când sunt indicii cu privire la încălcarea legii prin fapte din sfera corupţiei;

b) Colaborarea cu instituţiile abilitate în vederea combaterii acţiunilor specifice corupţiei în rândul personalului propriu;

c) Dispunerea de măsuri cu caracter administrativ în vederea combaterii formelor de manifestare a corupţiei în rândul personalului sistemului administraţiei peniteniciare;

d) Realizarea de activităţi de control şi audit intern.

ART. 13 În vederea prevenirii faptelor de corupţie, personalul cu funcţii de conducere şi coordonare din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate are următoarele responsabilităţi:

a) asigură punerea în aplicare a măsurilor prevăzute în Planul de integritate pentru implementarea Strategiei naţionale anticorupţie;

b) implementează Metodologia de evaluare a riscurilor de corupţie de la nivelul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate şi aplică măsurile de prevenire şi control al riscurilor de corupţie;

c) sprijină consilierul pentru integritate în implementarea Metodologiei de evaluare a incidentelor de integritate de la nivelul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate;

d) solicită sprijinul DPCT cu privire la măsurile ce pot fi dispuse pentru prevenirea faptelorde corupţie din domeniul de competenţă;

e) asigură participarea personalului din subordine la activităţile de informare şi de instruire anticorupţie şi de educaţie pentru promovarea integrităţii;

f) sprijină personalul DPCT şi consilierul pentru integritate în organizarea şi implementarea acţiunilor de instruire şi informare în domeniul prevenirii corupţiei şi integrităţii şi pentru realizarea de analize cu privire la faptele de corupţie săvârşite de personalul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;

g) furnizează DPCT şi consilierului pentru integritate documente referitoare la organizarea şi funcţionarea structurilor pe care le coordonează, precum şi alte date necesare pentru pregătirea activităţilor de prevenire a faptelor de corupţie şi de promovare a integrităţii;

h) asigură includerea unor subiecte din domeniul anticorupţiei şi integrităţii etc. în planurile de pregătire profesională continuă, în tematica testelor de evaluare profesională, precum şi în cea a examenelor şi concursurilor desfăşurate la nivelul structurilor ANP şi unităţilor subordonate;

i) asigură publicarea mesajelor anticorupţie şi de promovare a integrităţii puse la dispoziţie de către DPCT şi de consilierul pentru integritate la avizier, în locuri vizibile, precum şi pe prima pagină a site-urilor proprii de internet şi de intranet.

La care au fost adăugate literele:

“j) identifică şi monitorizează vulnerabilităţile ce se pot materializa în fapte de corupţie, în rândul personalului din subordine şi propune conducătorului ierarhic superior sau conducătorului instituţiei, după caz, măsuri cu caracter administrativ pentru combaterea corupţiei;

k) în situaţia în care apar indicii cu privire la săvârşirea unor fapte din sfera corupţiei, sesizează instituţiile abilitate”.

Din analiza art. 2, coroborat cu articolele nou introduse (art. 271 şi art. 272) atragem atenția asupra faptului că, în opinia noastră, proiectul ordinului nu cuprinde toate categoriile de personal ce ar putea beneficia de majorarea salarială raportat la tipologia atribuțiilor enumerate.

Vă invităm să parcurgeți proiectul de ordin și referatul de aprobare și să ne transmiteți eventuale propuneri sau observații, urmând ca acestea să fie transmise factorilor decizionali.

https://www.just.ro/proiect-de-ordin-privind-unele-masuri-pentru-aplicarea-art-14-alin-3-din-capitolul-ii-al-anexei-nr-vi-la-legea-cadru-nr-153-2017-privind-salarizarea-personalului-platit-din-fonduri-publice/

Distribuie

36 de răspunsuri

    1. În forma actuală a proiectului de ordin consilierii de etică nu (în opinia noastră în mod eronat).
      Funcțiile de conducere – doar persoanele care au prevăzute în fișa postului atribuții dintre cele stipulate la art. 2 şi art. 13 din Ordinul ministrului justiţiei nr. 2127/C/2020

    2. Păi ce realizări au consilierii de etică ? De ex. la noi la Galați, nu ne explică nimic, ne pune să semnăm prin curte o dată la câteva luni că vom citi Codul deontologic. Liste cu semnături, asta e marea realizare a unui consilier de etică ? Ne îngropăm în hârtii și inventăm funcții ca apoi să cerem sporuri.

  1. Ne pricepem să introducem noi moduri de a spori birocrația, cam asta este și demersul ăsta, nimic mai mult, doar hărțogăraie în plus, fără nici un efect!!! Dați la toți mărirea asta și nu o să fie la fel de tentată lumea să cadă în mrejele corupției, cu vorba nu stimulezi pe nimeni.

      1. am înțeles, ce facem cu acordarea sporului de încordare neuropsihica. ne distrugem sănătatea cu toti nebunii sau nici acolo nu ne încadrăm, pentru ca prin excelenta trebuie sa avem predispoziții la perioade îndelungate la stres .

    1. Am precizat faptul că proiectul ordinului NU cuprinde TOATE categoriile de personal ce ar putea beneficia de majorarea salarială și v-am lansat invitația de a formula propuneri. (Dacă nu v-ați referit la cei care au elaborat ordinul)

      1. Ma refer la oricine vreti dvs, daca nici cei din operativ nu merita ca interacționează cu hotul direct, atunci despre ce mai discutam…

          1. Dar si dvs va scapa elementul ca sporul se acorda cum propune proiectul de ordin, care poati fi ajutat in orice fel daca OUG nu restrange acest drept.
            Legiuitorul nu a stabilt.

  2.  Ref propuneri proiect ordin majorare corupție. Se pare că e doar pentru funcțiile de conducere. Sunt ofițeri cu funcție de conducere cu 5 subordonați (șef birou) și ofițeri șefi de compartiment fără funcție de conducere cu 4 sau 5 subordonați (ofițeri Ru, Secretariat). Deci cel cu funcție de conducere care are și indemnizație de conducere primește, celălalt nu primește. Vă rugăm să aveți în vedere și acest aspect.

  3. Evident primii care ar trebui să beneficieze de acest spor sunt cei care muncesc direct cu deținuții, adică supraveghetorii, SS, ST, etc.
    Acest spor poate îndrepta nedreptatea eliminării diferențelor între cei care se supun unor riscuri majore, prin contact direct cu ppl și cei care beneficiază de unele sporuri, fără a vedea măcar o dată în cariera de polițist de penitenciare un deținut.

  4. Pe sectie tot cei cu functie de comanda baga telefoane? Adica ei stau la birou si tot beneficiaza de spor de anticoruptie, iar agentul care sta toata ziua pe sectie, nu poate fi corupt? Cei din compartimentul IT care au acces la toate aplicatiile, nu pot fi corupti?

    1. Acordarea majorării vizează, conform proiectului de ordin, categoriile de personal care desfășoară activităţi de prevenire şi/sau combatere a corupţiei enumerate la art. 2 şi art. 13 din Ordinul ministrului justiţiei nr. 2127/C/2020 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de prevenire a corupţiei şi de educaţie pentru promovarea integrităţii în cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor subordonate.
      Fără sa contest ceea ce spui precizez ca proiectul de ordin NU are drept scop acordarea unui spor personalului propriu în vederea încurajării unui comportament integru.

  5. Vedeți deficitul bugetar. Și după vorbiți. Guvernul urmează să taie…… Numai ca nu se spune. Se vorbește deja în cercuri restrinse ale guvernului. Dar asta după alegeri. Scapă cine poate. O zi buna

  6. Sperăm să nu pună nimeni bețe în roată și să intre cât mai repede acest drept în vigoare. Deja sunt comentarii care ne dăunează. Este adevărat că sunt puține funcții care vor beneficia de acest drept, dar ulterior se va acorda tuturor (exact ca în cazul celorlalte drepturi). Important este să intre în vigoare până la începutul lunii decembrie (fiindcă Ordonanța Trenuleț va bloca orice creștere salarială din ianuarie 2025). Este calea cea mai ușoară de mărire: un drept acordat pentru o mică parte din personal (impact bugetar mic) dar ulterior să se extindă asupra tuturor. Este un artificiu bine gândit, sper să gândim în perspectivă și să evităm discuțiile inutile care ar pune în pericol acordarea acestui spor.

        1. O sa apară la toți ofițerii atribuții pe linia anticoruptiei…achiziții, secretariat, rufp,garaj, educatie, asistenta, medici…toți! (În fisa postului)!

        2. Aha…… asta inseamna ca daca nu ai atributii pe linia asta, desi in principiu avem toti indirect, daca observam o fata de coruptie, acordarea diferentiata a acestui spor va conduce la nesesizarea faptelor de coruptie si tolerarea lor. In alta ordine de idee, daca un coleg baga telefoane pe sectie, droguri sau ia bani cu camata de la hoti, ne uitam la el cum face asta si asteptam ca cei ce beneficiaza de spor sa ia masuri…..daca acest lucru se va intampla.

  7. Funcțiile de conducere cele mici care ar trebui să beneficieze primele ar fi: Șef Secție/ Șef Tură ăștia stau în permanență acolo pentru prevenirea și introducere de obiecte și substanțe interzice.
    Apoi restul în funcție de implicarea fiecăruia in gestionarea acestor evenimente negative!

  8. Din punctul meu de vedere însuși noțiunea de “spor anticorupție”trebuie din start sa inglobeze TOT personalul sistemului penitenciar.pentru ca actele de corupție pana la urma sa fim serioși pot fi comise de oricine din întreg rândul personalului.si exemple putem da câte dorim(de la agenți,indiferent de sector pana inclusiv directori de penitenciare).Personal,dacă se va acorda in formă actuala,consider că va genera mai multa discrepanta și frustrare în rândul personalului,care inevitabil sub o formă sau alta o sa afecteze activitatea unităților!

    1. Raportează noțiunea menționată la contextul art. 2 și 13 din OMJ 2127/C/2020.
      Cum am mai spus… nu vorbim despre un soi de spor de integritate cu rol de stimulare a incoruptibilitatii.

      Mai este important de precizat contextul în care a fost menționat pt prima dată acest spor: ultima majorare care a fost acordată diferențiat pe corpuri profesionale, majorarea supusă discuție urmând oarecum să echilibreze balanța.

      Cu toate astea rămânem consecvenți în opinia exprimată deja în cadrul articolului și anume ca majorarea s-ar putea aplica și altor categorii de polițiști, de aceea am încurajat formularea de propuneri cu privire la proiect.

  9. Vorbiți de echilibrarea balanței. Însă e posibil ca majorarea din OMJ 1719 din 23.07.2024 să fie doar temporară, până la finalul anului. Sporul pentru anticorupție va fi permanent. Așa că balanța… E necesar să fie inclus cât mai mult personal pentru acordare spor anticorupție.

  10. Din păcate este un drept ce se aplică pentru o categorie restrânsă de personal. Aveți informații privind actualizarea normei de hrană? Sau a echipamentului? Pt ca cel mai probabil la 1 ianuarie, ultima mărire ce ne a fost acordată , se va tăia, deci salariile se vor diminua .

  11. activități de anticorupție se efectuează într un PNT , de la întrarea în acesta (odată cu controlul antiterorist din PC1),continuând cu PC2,și mai departe pe secțiile de deținere prin controlul corporal sumar sau amănunțit! Plus ,bineînțeles serviciile de prevenire (DPCT).
    Mai pe scurt într un text legiferat ,se pot include toate categoriile de personal care interacționează cu persoane private de libertate și care în baza atribuțiilor de serviciu,contribuie în mod direct la prevenirea actelor de corupție.

  12. Asta inseamna ca supravegheotrul nu va desfasura activitati de prevenire/combatere a coruptiei. Nu va informa autoritatile abilitate conform art 6 lit k din codul deontologic. Cred ca in special supraveghetorii, sefii de sectii si sefii de tura, sef serv/birou regim, dasdrp ar trebui sa aiba acest spor, pe la ei trecand foarte multe informatii.
    O sa fie un spor pus la indoiala foarte tare mai ales ca nu l vor lua cei care iau contactul cel mai mult cu actele de coruptie si o sa l dea cei cu functii de conducere din ANP care n au nicio legatura cu fenomenul si nici nu ajung sa informeze personalul din penitenciare. De acest lucru ar putea sa se ocupe doar cei de la prevenire.

  13. Pai daca sporul este despre altceva, atunci de ce iau toate functiile de conducere???? De ce? Ramaneti doar la domeniile mentionate si scoateti toata conducerea din toate direcțiile!!

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt solicitate pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.