Proiectul de ordin în transparență decizională

Unii colegi se uită către polițiști și gândesc că aceștia sunt în avantaj pentru că MAI a obținut o OUG pentru punerea în aplicare a Deciziei 51/2019 a ÎCCJ care vine cu aspecte clarificatoare pe linia eliminării inechităților salariale. Însă prin acea OUG a fost doar începută corectarea eșalonată a două situații care în Poliția Penitenciară nu au generat inechități, la noi legea fiind aplicată corect și cu privire la sporul de fidelitate și în ce privește sporul pentru studii superioare. În contrast cu atacurile care au tot venit dinspre poliție pe linia asta, cum că noi cei din penitenciare încălcăm legea acordând sporul de fidelitate în mod dinamic fără să-l fii înghețat in 2010, cităm amuzați din declarațiile fostului ministru de interne, Marcel Vela care a susținut adoptarea OUG 75/2020 prin susține ca ar fi eliminat inechitățile salariale: „Această ordonanţă face un act de dreptate şi dacă la vremea respectivă predecesorii mei ar fi aplicat legea aşa cum trebuia, astăzi nu era nevoie să adoptăm acest proiect de act normativ”

Însă OUG 75/2020 corectează situația doar pe ultimii 3 ani deși problemele au început în 2010, plățile eșalonate ale restanțelor salariale pentru polițiști urmând să fie facute până în 2024! Niciunul dintre drepturile restante plătite în poliție nu este restant în penitenciare, iar noi cei din penitenciare, când vorbim de inechități salariale, ne uităm dincolo de punctul în care MAI a finalizat deja corectarea situației. Noi vedem încă multe inechități salariale existente, așa cum vedem ca ANP este în dificultate atunci când pretindem aplicarea Deciziei 51/2019 fără o individualizare aprofundată a funcțiilor pe categorii de posturi. Tocmai pentru ca am prezumat reținerile angajatorilor noștri pe linia acestor interpretări, am continuat cu acțiunile în instantă, la acest moment SNPP având deja sentințe favorabile.

Deși subiectul principal este titlul de specialist de clasă, este nevoie, cel puțin pentru cei cu adevărat interesați de context, să avem o imagine de ansamblu care ne poate ajută să înțelegem de ce suntem în acest punct, ce așteptări să avem și care sunt demersurile de făcut pentru a rezolva problema. Revenind la specialistul de clasă, menționăm faptul că ministrul de interne a modificat salarizarea politistilor printr-un ordin cu caracter secret (normele de salarizare din poliție fiind secrete) stabilind inclusiv data de la care se va pune în aplicare prevederea din Legea 153/2017 referitoare la titlul de specialist de clasă. Așa cum spuneam, au fost “agățate” doua zile din decembrie 2020 pentru a se continua cu plata titlului și în 2021. Din acel moment, s-a creat discriminarea clară a polțiștilor de penitenciare care nu beneficiază de acest drept.

Deși SNPP a informat din timp, chiar în luna decembrie a anului trecut, despre deciziile politice luate în MAI, nici ANP și nici MJ nu au mișcat un deget, neînțelegând ce anume ar trebui să facă, întrucât nici dinspre MAI nu a venit vreun semnal și ne amintim ce am spus mai înainte despre ruperea frontului. Au fost nevoie de mai multe întâlniri cu MJ dar și de patru acțiuni de protest organizate de SNPP în fața Ministerului Justiției în primul trimestru din 2021 (ultimele două acțiuni – împreună cu celelalte organizații sindicale din Poliția Penitenciară), pentru ca ministrul Stelian Ion sa decidă inițierea ordinului ca primă etapă în demersul nostru de aliniere cu colegii din sistemul național de apărare la acest capitol salarial.

Este în primul rând nevoie de un nou ordin de ministru pentru că normele existente, publicate în Monitorul Oficial în așteptarea aplicării Legii 153/2017, respectiv în anul 2022, sunt mult mai rigide față de cele aprobate pentru polițiști în decembrie 2020. După semnarea acestui ordin necesar, mai avem de trecut hopul înghețării salariilor în anul 2021, fiind necesară o ordonanță de urgență dar și de o mare susținere de la nivel MJ pentru a obține fondurile necesare plății dreptului. La acest moment proiectul de ordin este publicat în transparență decizională, iar SNPP a cerut MJ să scurteze această etapă pentru o semnare mai rapidă a ordinului. Pentru aceasta este necesară o poziție unitară a sindicatelor și SNPP a cerut sprijinul colegilor de mișcare. Dacă se va cere dezbatere publică pe marginea proiectului etapa de transparență trebuie musai dusă până la capăt.

Pentru a fi în tema cu modificările care sunt necesare prin ordin, am inserat modificările propuse, și le-am evidențiat cu culoarea roșie sub fiecare dintre prevederile în vigoare ale OMJ 2415/C/2018 (click pe imagine):

Distribuie

3 răspunsuri

  1. Da. Dar sa nu uitam ca legea salarizării nu mai apuca sa fie aplicata din 2022.
    Stim toți ca aceasta va fi… abrogata și înlocuită cu o alta care… nici nu are sens sa mai vb.

  2. Mai primim informații noi? Se mai aude ceva, e prea multă liniște de la o vreme.

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt solicitate pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.