Mărul discordiei în anul 2021, din perspectiva SNPP, este titlul de specialist de clasă, un drept a cărui activare era asteptată abia în anul 2022 prin efectul legii, dar care, prin voință politică, a fost acordat polițiștilor din MAI, începând cu ultimele două zile din luna decembrie 2020 pentru a se prelungi astfel aplicarea și în anul curent. Motivele pentru care apreciem că problema acestui drept este cea mai spinoasă sunt: miză mare, impact bugetar, situație discriminatorie, parcurs complicat, finalizare cu dificultăți majore, actiuni de protest necesare în susținerea rezultatului, ruperea frontului în structura de apărare în materie salarială, coordonarea noastră de către MJ – minister care nu face parte din structura de apărare.
La acest moment, proiectul de ordin se află în transparență decizională pe pagina Ministerului Justiției, fiind publicat cu o întârziere de o săptămână față de termenul angajat de MJ la ședința Comisiei mixte din 25 mai 2021. Acest drept se acordă militarilor de mult timp. Legea-cadru 153/2017 vine cu o prevedere generică care extinde aria de personal pentru care se acorda titlul, incluzând polițiștii si polițiștii de penitenciare. Textul de bază la acest moment este următorul:
Legea 153/2017, Anexa VI, Art. 28:
(1) Pentru asigurarea condiţiilor de îndeplinire a misiunilor specifice instituţiilor de apărare, ordine publică şi securitate naţională, în raport cu standardele de performanţă profesională, personalului militar, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, precum şi personalului civil, li se poate acorda titlul de specialist de clasă/domeniu funcţional.(2) Titlul de specialist de clasă/domeniu funcţional este ierarhizat, în ordinea crescătoare a calificării, pe trei niveluri: clasa a 3-a, clasa a 2-a, clasa 1. Acesta se obţine/menţine potrivit condiţiilor, criteriilor şi standardelor de performanţă stabilite pentru clasa respectivă, prin ordin al ordonatorului principal de credite.(3) Personalul militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, precum şi personalul civil, pentru titlurile de specialist de clasă/domeniu funcţional deţinute în specialitate, beneficiază de majorarea soldei de funcţie/salariului de funcţie/salariului de bază cu 2,5%, 5%, respectiv 7,5%, corespunzător clasei a 3-a, clasei a 2-a sau clasei 1.
Interpretările consolidate la nivelul ministerelor de resort indicau, până la finele anului trecut, o aplicabilitate a normelor metodologice date în temeiul Legii 153/2017, începând abia cu anul 2022, respectiv anul în care implementarea etapizată a noii salarizări a bugetarilor, s-ar fi finalizat, iar legea era aplicată integral. Spre sfârșitul lunii decembrie 2020, Ministrul Afacerilor Interne a reusit sa împingă o decizie politică de acordare a acestui drept chiar începând cu ultimele două zile din luna decembrie a anului trecut, fără să inițieze o minimă comunicare cu MJ sau cu ANP, pe considerentul probabil că ar fi redus din șansele proprii. Acest artificiu a fost necesar pentru a se asigura continuitatea acordării titlului și în anul 2021 având în vedere înghețarea salariilor decisă de Guvernul Cîțu prin OUG 226/31.12.2020.
Avem astfel o nouă decizie politică care lasă pe dinafară o instituție din structura de apărare națională, polițiștii de penitenciare fiind astfel singurii salariați din structură care nu primesc titlul de specialist de clasă începând cu anul 2021. Ne amintim deciziile similare luate in 2009 la nivel MAI, de a trece cu salariile de merit (20% din baza de calcul, respectiv 1/3 din personal) și cu majorările pentru misiuni speciale (50% din baza de calcul, respectiv 5% din posturile prevăzute) aflate in plată, în anul 2010 – primul an de înghețări salariale. Astfel, până în anul 2016, doar acei polițiști care aveau în plată cele două drepturi (unii, în special șefi, beneficiind de ambele drepturi cumulate), au continuat să le încaseze până când a fost decisă soluția generalizării acordarii salariului de merit pentru toți polițiștii; pentru că s-ar fi încălcat principiul menținerii drepturilor în plată dacă s-ar fi decis eliminarea dreptului pentru a nu mai exista inechități.
În sistemul nostru ultima lună în care au fost plătite salarii de merit a fost luna ianuarie 2009 în care s-au încasat salariile aferente lunii decembrie 2008 și a fost nevoie de aproape 50 de mitinguri organizate de sindicatele din penitenciare în mai puțin de o lună, precum și de întâlniri cu miniștri și parlamentari, pentru a reuși extinderea acestei măsuri și în sistemul penitenciar. La fel am pățit un an mai târziu când s-a decis politic o majorare de 10% doar pentru militari și polițiști. Din nou am organizat mitinguri și din nou am reusit să asigurăm plata acestei majorări în penitenciare.
Observăm un lucru evident și anume o fragmentare a structurii de apărare la nivel de prevederi salariale. Începând cu 2009 fiecare instituție încearcă să traga doar pentru proprii salariați, în detrimentul acelei linii unitare pe care se încadra zona normativă până la acel moment, fără discriminări între militari, polițiști sau polițiști de penitenciare. Pe principiul “scapă cine poate”, atunci când lucrurile s-au înrăutățit în plan salarial, instituțiile de forță din structură au negociat separat. Poliția Penitenciară face parte din familia ocupaționala apărare și ordine publică, dar este subordonată Ministerului Justiției care face parte din familia justiție, din perspectivă salarială.
Directorul general ANP, care este ordonator secundar de credite, nu se poate poziționa la egalitate cu miniștrii de la apărare sau interne ori cu directorii serviciilor (SRI, STS, SIE, SPP). Este nevoie de intervenția puternică a Ministrului Justiției, chiar și așa, lucrurile fiind dificile. Însă dacă ministrul care ne coordonează nu are o poziție fermă în acest tip de probleme, iar directorul general nu reușește să răzbată la masa negocierilor din structură, singura șansă rămâne protestul sindical, iar în ultimii ani, toate situațiile dificile au fost depașite numai în acest mod.
continuarea – în articolul urmator