SNPP cere modificări pentru titlul de specialist de clasă

Ne opunem dublei sancționări!

Având în vedere sesizările primite inclusiv pe pagina snpp.ro, cu privire la diferențele de tratament dintre polițiști și polițiștii de penitenciare referitor la efectul sancțiunilor disciplinare asupra titlului de specialist de clasă, SNPP a purtat o primă discuție cu ANP pe această temă. În continuare s-a luat legătura la MAI confirmându-se o modificare a prevederilor aplicabile polițiștilor operată pe data de 2 septembrie 2022, a fost analizat atent cadrul normativ în vigoare pentru Poliția Penitenciară, iar SNPP a înaintat următoarea propunere către ANP (vom insista pe o rezolvare cât mai rapidă a situației si vom actualiza informările pe subiect):

Nr. 1798/14.10.2022

Către

Directorul General al Administrației Naționale a Penitenciarelor

Domnul comisar de poliție penitenciară, dr. Dan HALCHIN

Stimate domnule director general

Solicităm inițierea cu celeritate, a unui proiect de modificare a OMJ 2415/2018 modificat prin OMJ nr. 3874/C/2021, referitor la acordarea titlului de specialist de clasă, respectiv modificarea art 94 din Anexa ordinului menționat, pentru corelarea prevederilor cu cele aplicabile polițiștilor urmărind un tratament egal pentru polițiștii de penitenciare, precum și în considerarea prevederilor art. 198 din Legea nr. 145/2019 – “poliţiştii de penitenciare beneficiază în continuare de drepturile dobândite anterior, precum şi de cele care vor fi stabilite pentru personalul din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională”.

Semnalăm ANP faptul că actul normativ care reglementează acordarea titlului de specialist de clasă pentru polițiști a fost modificat pe data de 2 septembrie 2022 fiind eliminat efectul sancțiunilor disciplinare asupra titlului, ulterior acordării acestuia, pe considerentul că dreptul odată acordat devine parte componentă a salariului de funcție al polițiștilor iar o eventuală suspendare, retrogradare sau retragere a titlului din motive disciplinare reprezintă o diminuare salarială, acest tip de sancțiune fiind reglementată distinct în legislația aplicabilă în plan disciplinar. În situația în care un beneficiar al titlului de specialist de clasă ar fi sancționat cu diminuarea salariului pe o perioadă, cel în cauză ar fi practic sancționat de două ori respectiv prin diminuarea salarială aplicată dar și prin retrogradarea/retragerea titlului ca efect secundar al sancțiunii.

Precizăm că, anterior datei de 2 septembrie 2022, pentru polițiști era prevăzută suspendarea titlului în cazul unei sancțiuni ulterioare acordării, în timp ce pentru polițiștii de penitenciare, normele corespondente prevăd retrogradarea/retragerea titlului atunci când se constată existența unei sancțiuni (fără a fi clar ce se întâmplă în cazul suprapunerii mai multor sancțiuni pe perioade care nu se suprapun exact dar se intercalează de ex.). MAI a eliminat instituția suspendării titlului ca urmare a sancționării, menținând pentru polițiști condiția de a nu se afla sub efectul unei sancțiuni strict în momentul acordării titlului, retrogradarea/retragerea ulterioară fiind prevăzută pentru alte categorii de situații.

Prevederile actuale:

Art 49

(1) Pentru obținerea titlului de specialist de clasă, polițiștii de penitenciare și personalul civil din sistemul administrației penitenciare trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii, standarde de performanță și condiții:

  1. a) să desfășoare activități în domeniul în care se acordă titlul de specialist de clasă;
  2. b) să aibă studii în domeniul în care se acordă titlul de specialist de clasă; titlul se poate acorda și personalului care nu posedă studii specifice domeniului respectiv, dacă are cel puțin un an în plus față de vechimea minimă în domeniul clasei respective;
  3. c) să aibă o vechime minimă de 3 ani în domeniu, pentru clasa a 3-a;
  4. d) să aibă o vechime minimă de 5 ani în domeniu, pentru clasa a 2-a;
  5. e) să aibă o vechime minimă de 7 ani în domeniu, pentru clasa 1;
  6. f) calificativele corespunzătoare perioadei de vechime minimă în specialitate să fie cel puțin «Bun», iar ultimul calificativ acordat să fie cel puțin «Foarte bun»;
  7. g) să nu se afle sub efectul unei sancțiuni disciplinare;
  8. h) să nu fie pus la dispoziție;
  9. i) să nu aibă raporturile de serviciu suspendate.

Art 94 

(1) Retrogradarea dintr-o clasă superioară într-una inferioară se face în mod gradual atunci când se constată că nu mai sunt îndeplinite condițiile și standardele în baza cărora a fost acordat titlul, în funcție de nivelul titlului deținut.

(2) Retragerea titlului se face doar în situația specialistului clasa a 3-a, atunci când se constată că nu mai sunt îndeplinite condițiile și standardele în baza cărora a fost acordat, în funcție de nivelul titlului deținut.

(3) Constatarea neîndeplinirii condițiilor și standardelor se face de către emitentul actului administrativ de acordare, dacă a fost sesizat despre aceasta de către structura de resurse umane.

Observăm prin compararea celor două articole de mai sus atât un anumit grad de ambiguitate a normelor cât și o inconsecvență în termenii utilizați în sensul că art 49 menționează criterii, standarde de performanță și condiții care trebuie îndeplinite cumulativ, în timp ce art 94 prevede retrogradarea/retragerea titlului dacă nu mai sunt îndeplinite condițiile și standardele, fiind omise criteriile din enumerare. Observăm de asemenea că nu se face o separare între criterii/standarde/condiții și că există varianta interpretării ca art 49, lit g) menționează un criteriu (să nu se afle sub efectul unei sancțiuni disciplinare) iar criteriile nu pot fi de natură a atrage retrogradarea/retragerea titlului conform art 94, în acest caz nemaifiind necesară o modificare a ordinului ci doar o interpretare asumată de angajator care să fie pusă în aplicare unitar la nivelul Poliției Penitenciare.

***

În esență este vorba generic vorbind despre condiționarea acordării titlului prin raportare la activități în domeniu, studii în domeniu, vechime minimă, calificative, sancțiuni, punere la dispoziție și raport de serviciu suspendat. Dacă se apreciază că interpretarea sugerată mai sus este dificil de asumat și că este totuși necesară modificarea normelor, atunci propunerea SNPP de modificare este:

Art. 49

(1) Pentru obținerea titlului de specialist de clasă, polițiștii de penitenciare și personalul civil din sistemul administrației penitenciare trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

  1. a) să desfășoare activități în domeniul în care se acordă titlul de specialist de clasă;
  2. b) să aibă studii în domeniul în care se acordă titlul de specialist de clasă; titlul se poate acorda și personalului care nu posedă studii specifice domeniului respectiv, dacă are cel puțin un an în plus față de vechimea minimă în domeniul clasei respective;
  3. c) să aibă o vechime minimă de 3 ani în domeniu, pentru clasa a 3-a;
  4. d) să aibă o vechime minimă de 5 ani în domeniu, pentru clasa a 2-a;
  5. e) să aibă o vechime minimă de 7 ani în domeniu, pentru clasa 1;
  6. f) calificativele corespunzătoare perioadei de vechime minimă în specialitate să fie cel puțin «Bun», iar ultimul calificativ acordat să fie cel puțin «Foarte bun»;
  7. g) să nu se afle sub efectul unei sancțiuni disciplinare;
  8. h) să nu fie pus la dispoziție;
  9. i) să nu aibă raporturile de serviciu suspendate.

Articolul 94

(1) Retrogradarea dintr-o clasă superioară într-una inferioară se face în mod gradual atunci când se constată că nu mai sunt îndeplinite condițiile în baza cărora a fost acordat titlul, în funcție de nivelul titlului deținut, cu excepția condiției prevăzute la art 49, alin (1), lit g).

(2) Retragerea titlului se face doar în situația specialistului clasa a 3-a, atunci când se constată că nu mai sunt îndeplinite condițiile în baza cărora a fost acordat, în funcție de nivelul titlului deținut, cu excepția condiției prevăzute la art 49, alin (1), lit g).

(3) Constatarea neîndeplinirii condițiilor și standardelor se face de către emitentul actului administrativ de acordare, dacă a fost sesizat despre aceasta de către structura de resurse umane.

Vă solicităm opinia având în vedere aspectele susmenționate

Cu deosebită considerație

Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare: SNPP cere modificări pentru titlul de specialist de clasă

Distribuie

22 de răspunsuri

  1. Buna ziua .
    Părerea mea , și cred că a multor lucrători , este că , primul modificat ar
    trebui sa fie ordinul de chirie și decont.
    În sensul că , s ar elimina acea discriminare crasa, in care se afla lucrătorii care și au achiziționat imobile înainte de apariția legii .

    1. nu se poate prin ordin / problema este in lege / daca s-ar fi mers pe varianta de retroactiv prevederea nu s-ar fi aprobati niciodata in structura de aparare / exact acesta a fost criteriul – impact bugetar zero – rata inlocuieste chiria / in practica stim ca a aparut si impactul dar nu mai conteaza / insa situatiile retro se pot regla in instanta / incepe sa se stabilizeze practica in sens pozitiv / depinde si de situatie – nu toate sunt similare si clare

      1. Era vorba sa se aplice în mod egal pentru toți. Nu sa se dea retroactiv. Calea instantei este foarte dubioasa deoarece aceleași argumente, motive și dovezi, la doua instanțe în România pot avea decizii total diferite…

    1. ne puteti ajuta si pe noi dle Teoroc cu o verificare la ANP si cu un raspuns pt cele de mai sus?
      este de interes pentru foarte multi dintre noi

      1. multumim pentru raspuns, am vazut termenul de 29.11 in articolul precedent al dvs, intrebarea mai exacta era daca se vor finaliza pana la finalul anului concursurile de TCO, nu doar testarile psihologice?
        daca in sensul asta putem avea un raspuns.

  2. De ce nu deschide SNPP un proces în numele membrilor interesați pentru acest drept?

  3. Legat de concursul de ST și SS credeți că se va da scrisul anul acesta domnule președinte?

  4. Proces colectiv pentru ca membrii care și-au luat apartamente înainte de apariția legii cu decontarea ratelor sa beneficieze și ei de decontarea ratelor. Se fac liste cu cine vrea… Am înțeles ca prin Cluj și alte locuri s-a câștigat în instanta.

      1. astfel de demersuri va duce intr un final la pierderea acestui drept, toti stim asta.
        se pare ca merge pe premisa, sa moara si capra vecinului….

        1. nu inteleg comentariul / nu este periclitat dreptul actual de actiunile in instanta / bugetul nu se extinde exagerat pe aceste actiuni / iar actiunile in instanta nu pot fi criteriu de restrangere a unui drept castigat

          1. Asa cum ati zis si mai devreme, aceasta optiune a fost acceptata tocmai prin prisma faptului ca nu exista impact bugetar, desi stim cu totii ca nu e asa.
            Nu mai zic de procese la instanta…. Stiti si dvs finalul care va fi 😉

        2. Adică cei care nu beneficiem și suntem discriminați sa ne ținem gura sa nu dam în judecata.. Parca ar trebuii sa fim solidari. Tu ești solidar doar când îți convine și nu îți este afectat comfortul, nu???

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt solicitate pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.