În urma analizării prevederilor art. 126 alin. (2) din Legea nr. 145/2019 privind statutul polițiștilor de penitenciare, cu modificările și completările ulterioare, dar și a aspectelor rezultate din practică cu privire la mutarea polițiștilor de penitenciare (dificultăți de ordin practic în gestionarea cererilor și aspecte negative înregistrate la sesiunile de mutare organizate în ultimii trei ani), a fost identificată nevoia de modificare și completare a Ordinului ministrului justiției nr. 1551/C/2020.
Modificările și completările aduse prin proiectul de act normativ sunt:
• Stabilirea unui nou criteriu privind vechimea deținută în sistemul penitenciar, necesar mutării polițiștilor de penitenciare, având în vedere numărul mare de cereri depuse de polițiștii de penitenciare care au o vechime mai mică de 1 an de la încadrare;
• A fost reglementat faptul că procesul de mutare se va desfășura cel puțin o dată pe an;
• A fost eliminată prevederea potrivit căreia cererea de mutare trebuie să fie “întemeiată și motivată, în toate situațiile fiind însoțită de documentele justificative”;
• A fost introdusă prevederea potrivit căreia, pentru a se putea muta, solicitanții trebuie să dețină o vechime de cel puțin 2 ani ca polițist de penitenciare definitiv la unitatea în care sunt încadrați, respectiv 1 an de la data repartizării pentru absolvenții instituțiilor de învățământ care pregătesc personal pentru poliția penitenciară, situație aplicabilă la prima mutare. În această situație a fost avută în vedere necesitatea păstrării unui echilibru din prisma încadrării cu personal între unitățile penitenciare și necesitatea stabilizării personalului pe posturi;
• A fost introdusă o nouă prevedere potrivit căreia în cadrul unei sesiuni de mutare la cerere, polițiștii de penitenciare definitivi pot solicita mutarea la o singură unitate din poliția penitenciară, limitând astfel numărul mare de cereri ce pot fi depuse în cadrul unei sesiuni;
• Un alt element de noutate este dispoziția potrivit căreia pentru funcțiile de agent din sectorul siguranța deținerii și regim penitenciar, altele decât cele din structurile de evidență și organizarea muncii, respectiv grupă de intervenție, se depune o singură cerere. Acest aspect este necesar a fi reglementat în vederea facilitării procesului de mutare atât la nivelul structurilor de resurse umane cât și la nivelul conducerii unităților de destinație, la momentul analizării acestora;
• A fost eliminată mențiunea potrivit căreia cererile respinse se clasează la structura de resurse umane, acest aspect fiind evident;
• A fost introdusă prevederea prin care nu se impune susținerea probelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) și c) în situația în care condițiile specifice de ocupare sunt identice pentru ambele posturi, cel în care este numit polițistul de penitenciare și cel în care solicită mutarea;
• A fost modificată componența comisiei de departajare, astfel: directorul unității sau șeful sectorului de activitate unde se solicită mutarea – în calitate de președinte, un specialist din sectorul de activitate al postului unde se solicită mutarea și șeful/coordonatorul structurii de resurse umane sau un polițist de penitenciare din cadrul acestei structuri, în calitate de membri;
• A fost eliminată mențiunea prin care se acordau puncte la departajare solicitanților pentru care se diminuau cheltuielile cu decontarea chiriei ori a transportului la și de la locul de muncă, fiind punctată doar situația eliminării acestor cheltuieli, întrucât această situație nu se putea dovedi;
• S-a introdus prevederea potrivit căreia în cazul în care este necesară susținerea probei sportive sau practice, în cadrul comisiei să fie desemnat și un membru specialist în domeniul probei întrucât o evaluare corectă a abilităților deținute de solicitanți se poate realiza doar de către un specialist;
• La art. 5 din OMJ nr. 1551/C/2020 din cuprinsul alin. (3) a fost eliminat punctul d) ”probleme familiale deosebite” avut în vedere la etapa departajării, acesta nefiind tratat în mod unitar la nivelul unităților de penitenciare;
• Au fost rotunjite punctajele, eliminând zecimalele, întrucât îngreuna modul de calcul;
• Criteriul ”reunirea familiei” a fost redenumit „situația familială”, fiind adăugate puncte suplimentare pentru cazurile în care solicitantul are copii minori, diferențiat pe categorii de vârstă;
• A fost eliminată lit. f) din cadrul art. 5, respectiv punctajul obținut la evaluarea obiectivului dedicat pregătirii profesionale cu ocazia ultimei evaluări anuale a performanțelor profesionale individuale, întrucât există un alt criteriu de departajare în ceea ce privește evaluarea profesională;
• Având în vedere diferențele de opinie în ceea ce privește sectoarele de activitate existente într-o unitate, s-a considerat că acestea se impun a fi împărțite prin raportare la organigrama unității, fără a se crea diferențe/discrepanțe în cadrul aceluiași sector de activitate, aspect reglementat la art. I, pct. 4 alin. 4 din proiectul de ordin;
• În vederea eliminării subiectivismului, a fost adăugată o nouă prevedere privind aprobarea cererii de mutare în urma departajării, respectiv: ”se aprobă cererea polițistului de penitenciare care are un punctaj mai mare la ultima evaluare a activității profesionale” iar numai în caz de egalitate, directorul unității hotărăște cu privire la polițistul de penitenciare definitiv care va ocupa postul prin mutare;
• A fost introdusă mențiunea potrivit căreia rezultatul etapei de departajare este adus la cunoștința solicitanților iar situația polițiștilor de penitenciare ale căror cereri au fost aprobate este comunicată unităților implicate, în vederea emiterii actelor administrative de mutare;
• A fost introdusă o nouă prevedere potrivit căreia în cazul în care ocuparea postului vacant pentru care s-a organizat sesiunea de mutare nu este posibilă din motive care țin exclusiv de persoana solicitantului a cărui cerere a fost aprobată, să se poată face oferta de ocupare a postului solicitanților clasați pe următoarele locuri, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute în etapa departajării;
• A fost reglementat faptul că pentru agenții din sectorul siguranța deținerii și regim penitenciar se va depune o singură cerere de mutare, astfel că numirea acestora în funcții să se facă pe baza opțiunilor exprimate, în ordinea descrescătoare a punctajului obținut în urma departajării/punctajului calculat de structura de resurse umane;
• După art. 5 a fost introdus un nou articol, respectiv art. 5^1 în cuprinsul căruia a fost reglementată modalitatea de soluționare a solicitărilor polițiștilor de penitenciare care semnalează existența unor probleme familiale grave/deosebite ale acestora, ale soțului/soției sau copiilor.
• La art. 6 a fost introdusă mențiunea potrivit căreia includerea posturilor de director adjunct din unitățile subordonate în cadrul sesiunii de mutare să se realizeze cu aprobarea directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor, conform competențelor de gestiune;
• La art. 7 alin. (3) lit. a) și la art. 8 alin. (2) lit. a) s-a stabilit ca verificarea îndeplinirii condițiilor specifice să se raporteze la actul normativ ce reglementează condițiile de ocupare a posturilor în sistemul penitenciar și nu fișa postului;
• Au fost eliminate prevederile art. 9 alin. (2), (3) și (4) și cele ale art. 11 alin. (2) și (3).
• S-a prevăzut ca data întocmirii actului administrativ de mutare să fie stabilită de conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor, întrucât termenul de 30 de zile nu putea fi respectat.
• La Anexa nr. 1 – tipizatul cererii de mutare a fost completat cu 2 câmpuri necesare unității de destinație, în vederea comunicării cu solicitanții: telefon și e-mail.
• A fost introdusă o nouă Anexa nr. 11, unde a fost reglementat referatul de personal întocmit de unitatea sursă, întrucât acesta nu era întocmit în mod unitar de către unitățile penitenciare.
• Anexa nr. 2 s-a înlocuit cu o nouă Anexa nr. 2, armonizată cu noile criterii de departajare.
• Anexele nr. 1, 11 și 2 au fost completate cu mențiunea „Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului UE 679/2016”.
Atașăm alăturat proiectul de ordin al ministrului justiției privind modificarea și completarea Anexei la Ordinul ministrului justiției nr. 1551/C/2020 pentru aprobarea Metodologiei privind condițiile în care polițiștii de penitenciare definitivi din sistemul administrației penitenciare pot fi mutați în alte unități ale sistemului administrației penitenciare și Referatul de aprobare.
Având în vedere interesul crescut al polițiștilor de penitenciare pentru procesul de mutare între unități, vă invităm să ne transmiteți eventuale propuneri sau observații, urmând ca acestea să fie înaintate factorilor decizionali (termenul este 25 octombrie 2024).
Referat de aprobare proiect OMJ modificare OMJ 1551 din 2020 mutare pp
11 răspunsuri
Sunt unități care scot maxim 5 locuri la mutare, acestea fiind și din sectoare de activitate diferite.
În ceea ce privește “ polițiștii de penitenciare definitivi pot solicita mutarea la o singură unitate din poliția penitenciară, limitând astfel numărul mare de cereri ce pot fi depuse în cadrul unei sesiuni”.
ACESTĂ INTRODUCERE TREBUIE ELIMINATĂ.
Dle Teoroc, aici va referiti la mutare in conditii normale , nu intra si cea in interes de serviciu , nu?
A fost introdusă prevederea potrivit căreia, pentru a se putea muta, solicitanții trebuie să dețină o vechime de cel puțin 2 ani ca polițist de penitenciare definitiv la unitatea în care sunt încadrați, respectiv 1 an de la data repartizării pentru absolvenții instituțiilor de învățământ care pregătesc personal pentru poliția penitenciară, situație aplicabilă la prima mutare. În această situație a fost avută în vedere necesitatea păstrării unui echilibru din prisma încadrării cu personal între unitățile penitenciare și necesitatea stabilizării personalului pe posturi;
Condițiile pe care le-ai enumerat se regăsesc în proiectul de act normativ la Art. 2 și se referă strict la “Mutarea la cerere”.
Mutarea în interesul serviciului se regăsește la Art. 7 și are un regim distinct față de mutarea la cerere.
A fost introdusă o nouă prevedere potrivit căreia în cadrul unei sesiuni de mutare la cerere, polițiștii de penitenciare definitivi pot solicita mutarea la o singură unitate din poliția penitenciară, limitând astfel numărul mare de cereri ce pot fi depuse în cadrul unei sesiuni;
Daca Craiova are 3 penitenciare sunt obligat sa aleg unul singur pentru a respecta prevederea?
Consider mult mai util sa nu mai fie calculată vechimea integral la mutare, exemplu: sunt agenti care au ajuns ofițeri dupa 4-5 ani prin concurs și doresc să se transfere “acasa” tot ca ofiteri. Acestora le este luat in calcul totalul de vechime avut în câmpul muncii chiar daca au fost agenti. Propun ca acestora să le fie calculată vechimea strict ca ofițeri. Suntem mulți absolventi de Academie care stam la rând din cauza agenților făcuți ofiteri. Si-au asumat cand au dat concurs, au stiut la ce unitate se inscriu si ce functie vor ocupa.
O seară buna!
Nu sunt de acord cu acest proiect de lege!
Bună ziua ! “ polițiștii de penitenciare definitivi pot solicita mutarea la o singură unitate din poliția penitenciară, limitând astfel numărul mare de cereri ce pot fi depuse în cadrul unei sesiuni”. – e un abuz clar pentru unitățile care scot doar 2-3 locuri la mutare.
De sporul anticorupției ce se mai aude?
Proiectul de OMJ a fost retras din transparență decizională fiind sesizată ÎCCJ – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept (Dosarul nr. 621/40/2024)
Adica? Mai concret?
Adică mai concret aștepți să se pronunțe Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept prin decizie cu privire la chestiunea de drept supusă dezlegării, care este obligatorie pentru instanţe de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dupa aceea putem vedea o formă actualizată de proiect și mai departe un OMJ și mai departe un fluturaș, iar în final sumele cuvenite în cont.
Daca in continuare ți se pare abstract: https://www.scj.ro/CMS/0/PublicMedia/GetIncludedFile?id=25341 am precizat inclusiv nr. de dosar.
Măriți punctajul anual pentru vechime.