“Reforma” Poliției Penitenciare. A doua întâlnire ANP-sindicate

Prea multe întrebări fără răspuns

In cursul zilei 29 iulie s-a derulat o noua intalnire planificata intre sindicate si conducerea ANP pe baza planului de reorganizare a sistemului penitenciar in varianta 2, care reprezinta o varianta mult atenuata a primului plan de reforma care radia dintr-o miscare peste 600 de functii de conducere si genera o regionalizare agresiva insuficient analizata. In varianta 2 de plan, negociata cu scantei in grupul de lucru de la Rodbav, sunt salvate mare parte din functiile de conducere (fata de varianta 1) dar totusi un numar de unitati sunt sacrificate pe esafodul reformelor cerute de Guvernul Bolojan si asteptate cu din ce in ce mai putina rabdare de Ministerul Justitiei.

La baza intregului demers sta ideea de reforma, indiferent cum ar fi ea, care sa genereze economii bugetare rapid, astfel incat sa avem in continuare un sistem functional dar fara sa fie nevoie de masuri extreme. Cu toate ca celelelte institutii din structura au situatii bugetare mult mai bune decat noi, am aflat de masuri care fie s-au luat deja pe linia suspendarii platii unor drepturi (militari) fie urmeaza a fi luate in planul unor reorganizari (politie). Bugetul ANP pe 2025 are 2 luni lipsa la salarii si avem “promisiunea” ferma ca nu mai primim niciun ban in plus. Ca masuri de avarie pe 2025 sunt vazute oprirea investitiilor si mutarea banilor plus amanarea incadrarii promotiei de agenti pentru luna decembrie cu impact pe bugetul din 2026.

Insa 2026 nu va veni cu un buget mai bun, ne temem ca dimpotriva. Si atunci pe langa impingerile premierului si implicit ale MJ spre reforme, bugetul ciopartit al ANP care nu se va imbunatati nici macar pe termen lung, precum si regulile in materie de responsabilitate fiscala, impun masuri atipice pentru incadrarea in anvelopa bugetara. Totodata ANP are ca obiectiv compensarea lipsei de personal din prima linie, efectivele urmand sa descreasca rapid cat timp nu avem buget pentru incadrari din sursa externa. Prin urmare ANP cauta solutii pentru a redirectiona personal spre operativ si reintegrare (nu includem aici medicalul) altfel, in scurt timp, misiunile in contact direct nu vor mai putea fi sustinute. Si astfel au inceput sa iasa la lumina variantele de reorganizare.

Vazand ambele variante de planuri propuse de ANP privind reorganizarea sistemului, nu am reusit sa identificam in clar un anume impact bugetar relevant pozitiv si acesta a fost elementul central al discutiilor din intalnirea de ieri. Ca sindicat, noi intelegem nevoia de reforma in stransa legatura cu optimizarea si nu ingreunarea unor activitati, cu economisirea unor sume consistente dar si cu mentinerea activitatilor totusi in parametri optimi (legalitate, siguranta, eficienta etc). In plus, Ministerul Justitiei isi doreste o crestere semnificativa a veniturilor dar in contextul scaderii efectivelor, nu vedem cum ar fi posibil acest lucru, cat timp la acest moment acumulam deja 1,2 milioane de ore suplimentare pe an, munca suplimentara fiind principala resursa a sistemului prin care se contrabalanseaza lipsa de oameni.

Desigur ca vedem cu totii comentariile de pe paginile sindicale si discutam unii cu altii astfel incat luam act de tot felul de propuneri de economisire care sa ne salveze de restructurare. Niciuna dintre propunerile pe care le-am vazut insa nu poate genera rapid economii de 300 mil lei si nici nu va exonera sistemul penitenciar de impunerile privind reorganizarea care apare ca prioritate in programul de guvernare. Guvernul Romaniei se tine tare si afirma ca nicio entitate publica nu va scapa de restructurare. Evident ca SNPP va lupta pentru a nu exista disponibilizari, pierderi salariale sau alte prejudicii in cariera sau viata personala a politistilor de penitenciare, insa nu putem garanta reusita actiunilor care in mod cert se vor organiza. La acest moment organizatiile sindicale trebuie sa stea la masa dialogului oferind argumente si solicitand date certe, astfel incat oamenii sa intelega ce efecte concrete are aceasta reorganizare. Oricum am incerca sa vedem lucrurile, singura varianta rapida vazuta de ANP, prin care se pot obtine resurse umane in prima linie si economii bugetare chiar daca nu consistente, este aceasta comasare de unitati, ca element de baza a variantei 2.

In incercarea de a proiecta o reforma, ANP a luat la rand toate unitatile din sistem care ar putea fi comasate cu altele si pe langa criterii care tin de profil si efective dar care nu sunt determinante, principalul criteriu care a facut diferenta a fost cel al distantei, criteriu pe care au scapat de restructurare unitati ca Tg Jiu, Tg Mures, Slobozia sau chiar Severin care ar urma sa se transforme in penitenciar de tineri. Toate celelalte unitati care s-au aflat la distante rezonabile de o alta unitate (regionala sau nu) care le-ar putea prelua ca sectii exterioare au fost puse pe lista planului de reorganizare si pe acest fundament au inceput consultarile cu sindicatele care pana acum sunt destul de departe de o finalitate clara si vom explica de ce.

Varianta 2 de reforma a fost detaliata in articolul anterior. Unitatile in tinta pentru transformare in sectii exterioare ar fi:

  • Mărgineni preia Ploiești și Găești
  • Galați preia Brăila
  • Baia Mare preia Satu Mare
  • Penitenciarul Craiova preia Pelendava și CD Craiova
  • Codlea preia Miercurea Ciuc

In plus, referitor la penitenciarele-spital, nu este stabilita inca varianta de comasare dar la momentul intalnirii de ieri, ANP inclina spre transformarea in sectii ale penitenciarelor de complex sau regionale pe motivul inca insuficient documentat ca se vor putea mentine acreditarile si finantarile de la casa de sanatate chiar si in aceasta modalitate de functionare. Daca la cele 7 unitati adaugam si cele 6 spitale, avem deci un total de 13 unitati din sistem cu personalul extrem de ingrijorat cu privire la locurile lor de munca, domeniul de activitate, cariera, functiile ocupate prin concurs, nivelul de salarizare sau pierderea unor drepturi.

In cursul zilei de ieri, in intalnirea planificata pe varianta 2 de reforma, discutiile au ajuns destul de repede in impas atunci cand partea sindicala a cerut cifre exacte luandu-se ca exemplu Penitenciarul Craiova care ar urma sa anexeze Pelendava si CD Craiova. Ce posturi raman la unitatile anexate, ce posturi se muta la penitenciarul Craiova sau in alte unitati din regiune, cum se vor desfasura anumite activitati dupa comasare si multe alte intrebari pe linia aceasta. ANP nu a putut raspunde la intrebari dar a incercat o mobilizare din mers, invitand la sedinta sefii directiilor reurse, economic si operativ, aducand state de functii si alte materiale printate dar care insa nu au fost suficiente nici macar pentru o concluzie clara privind nevoia de resurse strict de la Penitenciarul Craiova in noul context.

Ulterior extinderii participantilor la sedinta in forma susmentionata, DGA Alina Stanciugelu a incercat o creionare ad-hoc a unui nou stat de functii al viitoarei unitati care ar anexa Pelendava si CD Craiova, insa posturile puse pe hartie nu au avut un fundament pe volum concret de activitati sau standarde si nici macar pe economicitate (ca tot este un termen la moda) listarea de functii fiind pur subiectiva, situatie pe care partea sindicala a considerat-o inacceptabila, mai ales ca era vorba de un numar atat de mare de unitati care ar trebui trecute prin acest filtru improvizat, numai ca sa reusim sa avem cat de cat o imagine a rezultatelor care s-ar obtine prin comasari si sa putem observa daca in final avem economii sau poate chiar costuri mai mari, daca activitatile vor merge mai bine sau poate se vor bloca si asa mai departe.

Prin urmare, in ceea ce priveste partea de comasare a unor unitati, dupa 3 ore de discutii in divergenta si calcule inutile, fiind atinse in discutii de principiu doar Pelendava si Gaesti, sindicatele au propus o amanare a sedintei pana cand ANP va reusi sa aiba toate cifrele aranjate logic intr-o macheta care sa cuprinda unitatile vizate (unitatile care anexeaza alte unitati, unitatile comasate, unitatile regionale care vor avea modificari de state, centrele de detentie care se reconfigureaza, penitenciarele-spital si unitatile care le anexeaza), cu valori care sa indice situatia actuala din statele de functii si eventual propuneri sau coloane libere pentru a discuta de la zero care sunt posturile care vor fi expuse unor mobilitati si pe ce axe. Totodata s-au cerut informatii privind totalul salariatilor care indeplinesc conditiile pentru pensionarea anticipata la reorganizare (Legea 223/2025 art 17 alin 1 lit a), dar si alte date de interes care sa permita o analiza a impactului pe buget a relocarii unor salariati la distante mai mari fata de domiciliu sau alte situatii similare.

Prin urmare la acest moment nu avem altceva decat ideile principale, cu constatarea ca la nivel ANP nu exista un grup de lucru care sa fi elaborat documente complexe menite sa justifice eficienta unei astfel de masuri. Pana la intalnirea urmatoare planificata peste o saptamana, ANP va lucra la aceste documente, urmand ca in sedinta sa incepem discutia la concret pe datele puse la dispozitie. Precizam din start ca nu exista nicio forma de acceptare pe care sindicatele sa o fi asumat in dialog cu administratia raportat la reformele propuse. Ne aflam strict in etapa de dialog pe baza unor variante de proiect, ANP afirmand ca Ministerul Justitiei nu impinge la masuri drastice ci la consultari corecte si identificarea unor solutii de a iesi din acest impas bugetar. In sedinta au fost discutate si anumite aspecte concrete cu referire la riscul pierderii unor drepturi la comasare insa, de exemplu decontul chiriei/ratei nu este in risc la reorganizarea unitatii deoarece statutul special mentioneaza ca si criteriu “localitatea in care isi desfasoara activitatea” iar aceasta nu se schimba, iar in caz de relocare a personalului s-a propus o dispozitie tranzitorie pentru tratament similar cu mutarea la cerere, in ordinul de ministru sau chiar in statutul special care este in curs de modificare rapida la pachet cu alte propuneri prin care se ajusteaza anumite prevederi – aspecte cu privire la care vom reveni in articolul urmator.

 

Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare: “Reforma” Poliției Penitenciare. A doua întâlnire ANP-sindicate

Distribuie

53 de răspunsuri

  1. Burcu si ANP-ul habar nu au de penitenciarele spital si de modul de functionare al acestora. Prostie mai mare decat asta ca se pastreaza acreditarile si inclusiv decontarea de la casa de sanatate daca spitalul devine sectie a penitenciarului nu credeam vreodata ca o sa pot citi. Singura varianta plauzibila cu spitalele ar fi ca acestea sa preia penitenciarele in subordine, nicidecum penitenciarele sa preia spitalele. Se vede ca cine gandeste asa habar nu are cu ce se mananca un spital sau ce inseamna o internare si o externare. Ce sa mai vorbim despre ideile lui burcu si ale sustinatorilor acestuia? Sunt idei din burta care nu au niciun fundament legislativ si care sunt menite doar sa dezbine. Burcu se vrea DG fara concurs si doar prin simpla numire. Pai cine nu ar vrea asa, dar unde mai e transparenta cu care se tot bate in piept si pe care o promoveaza? Unde e dialogul social despre care scrie peste tot ca urmeaza sa existe si ca masurile vor fi luate doar dupa discutii cu sindicatele? Burcu minte cum respira si crede ca ne prosteste pe toti dar noi nu suntem pisicile lui de acasa si nici alea din curtea de la rahova.

    1. In 2-3 ani sistemul va intra in colaps daca nu se va face o reforma cu cap…

  2. pai pentru a face economie la nivelul sumei prezentate trebuie sa dea afara 25 din personal nu sa ii mute de colo colo 🤣

  3. Având în vedere faptul că ANP nu avea creionat nimic, ma duce cu gândul la posibilitatea ca după luni de negocieri să se ajungă de fapt la scăderea salarială pe principiul ,,domne’, macar nu pleaca nimeni acasa”, acesta fiind de fapt scopul final.

  4. Prea multe funcții de conducere și ofițeri la ANP care au experiență intr o unitate penitenciară 1..2…ani maxim…specialiștii adevărați sunt in unitațile penitenciare, practicienii și profesioniștii, nu la ANP la birou!

  5. Sa vedem ceva concret si bine justificat, o structura bine analizata. P Craiova poate prelua cele 2 unitati? Spatiu volum de lucru cati oameni sunt necesari etc. Pastram o parte din logistica in unitati? Ca traseaza DGA din pix este apa de ploaie, nu acceptam asa ceva, analize concrete.

    1. Nu este posibil , nu au capacitatea să preia cele două unități . Șefii care decid asta o fac doar să dea bine în fața celor de la ANP iar în realitate suferă tot cei care muncesc . Să mai bătut un tâmpit cu pumnul în piept ca poate gestiona o secție exterioară înființată în incinta centrului de detenție craiova și când îl întrebai de oameni pentru escortarea deținuților pentru cabinetul medical, instanțe etc dădea din umeri .

  6. Si daca tot faci aceste comasari, ce rezolvi?La nivel de sistem ai acelasi numar de angajati, hai sa zicem ca fortezi putin iesitul la pensie al celor care îndeplinesc criteriile, dar costurile per sistem sunt la fel sau chiar mai mari, avand in vedere transportul sau decont chirie iar nivelul de lucru creste semnificativ pentru unitatiile care preiau. Una este sa fie separate si sa vorbim de o particica si alta sa se ocupe o unitate de ea si inca 2. O sa fie haos

  7. Ce este cel mai trist este faptul ca articolul acesta îmi arata la ce nivel a ajuns inclusiv ANP-ul..Sa chemi oameni la consultari dar tu nu sa nu ai o schema deja pregătită cu necesarul de personal și cu funcțiile ce ar dispărea și cum s ar comasa și unde ar putea fi redirecționate mi se pare de noaptea mintii și arata nivelul jalnic la care a ajuns sistemul penitenciar….Mie mi se pare incredibil în ce hal s a ajuns!
    Practic s au trezit într o dimineața și a zis nea Burcu ăsta(editat)…Gata ma ! reformez sistemul!Pai cum? Nu știu vedem noi! Dar il reformam….
    În cre di bil!

    1. Burcu nu zice nimic de la el. II zic altii ce are de facut. El ia doar banii de director general si semneaza.

  8. Revino-ți măi băiete, spitalele sunt cele mai mari consumatoare raportat la numărul de angajați vs. numărul de deținuți custodiați. Vorbești fără tine. Și dacă se face reformă, trebuie făcută în toate unitățile, nu doar la penitenciarele mici și la penitenciarele spital.

    1. De unde stii tu ca sunt baiat? Esti doar un frustrat care tasteaza sa nu adoarma. Tu habar nu ai de legislatie si vorbesti de raportul angajati detinuti. Nu o sa ma cobor la mintea ta pentru ca nu vreau sa ma prostesc acum in prag de pensie. Eu am vorbit de legislatie dar tu nu intelegi ce inseamna asta si vrei sa ne demonstrezi. Tu esti vreunul din foisor care stai toata ziua si numeri angajatii prin curte si tocmai tu te-ai gandit sa ti exprimi frustrarile. Hai ca deja te-am bagat in ceata si cred ca n-ai inteles nimic. Sustine-i reformele lu burcu si culca-te linistit.

  9. Cum oare sa iti bati joc de viata si sanatatea atator oameni si a familiilor lor, domnule burcu? Ce stabilitatate si certitudine, predictibilitate ofera sistemul, daca dumneata care te bateai cu pumnul in piept ca esti cu oamenii, ca esti lider, ii decapitezi din proprie initiativa? Deci eu care am sustinut un concurs pentru funcția de conducere, ma dai afara ca si cum iesirea la pensie e o favoare pe care noi, prostii, care (daca) indeplinim conditiile, ar trebui sa o apreciem, poate chiar sa iti multumim, dar, in schimb, lasi functii vacante de conducere sa fie ocupate de ani de zile prin imputernicire de toi (editat). Care e logica, echitatea, economia? Cum motivezi oamenii? Stii care e atmosfera in unitati, asa de curiozitate, nu ca te-ar interesa……Ai idee ca oamenii plang, sunt disperati, unii au ajuns la UPU cu atacuri de panica, li s-a prescris retete cu calmante??? De ce? Pentru ca viitorul lor profesional si viata de zi cu zi este in mainile unora ca tine (cine te crezi????? sa te joci cu destinele oamenilor????), care cu orice pret tine de functia pe care se cocoață fara concurs. Care-i vina noastră, că am fost creduli in legile sistemului și in oameni de-al de tine care pozau in binevoitori pana s-au vazut cu ciolanul, (editat)? Ca am fost prosti, ca am crezut in tine, ca am invatat si am mers la examene, asta e pedeapsa? Sa dea Dumnezeu sa ai parte de linistea pe care ne-o oferi noua si familiilor noastre, sa dormi noaptea exact cat dormim si noi si sa sa traiesti toate sentimentele si starile noastre si tu si in calitate de parinte, iar cand vei pleca din sistem sa o faci exact in aceleasi conditii in care vei face tu cu noi. Nu uita, totul se plateste pe lumea asta….. Ministrul Justitiei spunea ieri referindu-se la judecatori: ”foarte importantă este stabilitatea, respectarea principiilor fundamentale care să asigure constituţionalitatea legii, pentru că nu ne dorim un experiment, ci ne dorim o reuşită. (…) De aceea, eu consider că magistraţii nu sunt vinovaţi pentru că au un anumit statut. El a fost stabilit prin legi.” Asadar, domnule burcu, prin analogie, CARE ESTE VINA NOASTRA ca avem un statut special, dar cu multe riscuri, stres si privatiuni? Pe astea nu le luati in calcul sa ne sustineti, in loc sa ne aruncati ca pe o masea stricata????? De ce nu vad astfel de mesaje de la dvs catre noi si guvernanți?????? Poate am eu pretentii de la cine nu trebuie……….. In incheiere va doresc sa va ganditi daca ceea ce vreti sa ne faceti noua, v-ar conveni sa experimentati si dvs si membrii familiei dvs. Daca da, asa sa va ajute Dumnezeu!

    1. Calca pe cadavre pt functie si un post mai sus .din pacate asa se afirma in zilele noastre .nu conteaza oamenii

    2. totusi..consider comparatia Caraliu – Magistrat putin cam fortata… e cam lipsit de ratiune sa te compari pe orice treapta ai vrea cu un magistrat … 🙃

    3. Pe cuvant ca la faza cu UPU si faza cu dormitul aproape am varsat o lacrima. Nu va suparati, ce post ocupati, sef tura sau sef sectie? Dupa toate calculele facute de catre colegii nostri si de catre decidenti, se estimeaza chiar si cu transformarea functiei din sef birou in executie ca mai mult de 500-1000 lei nu pierdeti. De unde Dumnezeu atata milogeala si drame cu upu, ruinat familii , samd. Voi constientizati ca ne facem de ras cu astfel de atitudine si ca citesc si colegi de ai nostri din alte structuri sau apartinatori ai ppl paginile astea? Fiti barbati si lasati miloaga ca avem cele mai bune salarii din istoria ANP ului si cele mai favorabile regulamente/statut al pol de penitenciare. De asemenea avem cele mai putine incidente critice fata de anii trecuti. Nu mai fiti milogi si fiti barbati! Nu mai dramatizati! CU SIGURANTA OAMENII PROFESIONISTI SI PERFORMANTI ISI VOR GASI LOCUL SI IN NOUL FORMAT! Ps: nu am nici o treaba cu burcu, nu obtin beneficii in urma reorganizarii, ci doar sunt demn si corect. ANP ul o duce foarte bine, mult mai bine decat alte structuri din sist nat de aparare si ordine publica. FITI BARBATI! REVENITI VA!

  10. Ăștia sunt in stare să facă relocări de penitenciare, numai să le rămână posibilitatea de a beneficia in continuare de 50%.
    Orice modificari in structura actuala a penitenciarelor fara a se efectua o analiza de impact pentru a vedea o proiectie realista a modificarilor, e praf in ochi si e menita doar sa ii tina pe scaun pe cei care conduc destinele sistemului.
    A TRECUT VREMEA cand o mana de oameni pot decide de pe o zi pe alta cu privire la modul de organizare al unui sistem bugetar, acum sunt si alti smecheri la masa. Sper ca sindicatele sa fie cat mai incisive.

  11. Dacă nu sunt locuri libere pentru toți care trebuie să se mute la penitenciarele regionale, ce facem cu colegii angajați în ultimii ani ? NU trebuie lăsați fără loc de muncă, avem nevoie de colegi. Cred că sunt multe funcții din penitenciarele regionale care pot fi vacantate prin pensionare anticipată parțială (25 vechime, din care 15 de sistem, dar nu au vârsta) .. pentru a exista locuri să se transfere colegii din penitenciarele care devin secții exerioare.

    1. Foarte trist ce se întâmplă, cum pot să nu se gândească la familie (copii, părinți cu handicap pt care ești un sprijin, cum este cazul meu), ai făcut o școală, ai respectat tot ce ți s-a dispus să faci, ai mers la unitatea unde ai fost repartizat, ai așteptat cu speranță transferul, a venit și în loc să zici că te-ai linistit după atâtea drumuri primești incertitudine și stai cu teama că o să fi nevoit să pleci din nou, de nedescris acest sentiment, tot sper că ceea ce se anunță nu se pune în aplicare și factori decizionali vor realiza că aceste schimbări nu sunt ce par a fi. Vă mulțumesc!

  12. Facem sute de ore suplimentare în fiecare an / agent dar nu încadrăm în septembrie școala , ca nu sunt bani
    ❌ management

    1. Sunt bani pt ce vor ei.nu sunt bani pt prostii care isi pierd noptile si se imbolnavesc …

  13. Era clar ca nu exista niciun plan la ANP . Mașina asta ( ANP) are deja multi km în bord și i s a cam stricat “ direcția , planetarele, brațele, suspensia ,“ tot. Dacă mergi pe “piese de la dezmembrări “ 👮🏻‍♀️👮🏻‍♀️👮👮🏻, riști să cazi cu ea în prăpastie sau să intri cu ea în stâlp . Urmează una din două . :)))) Restructurarea de sistem înseamnă să punem la mașină piese originale “ OE “ .

  14. Isi bat joc de elevi ,ne-am chinuit prin scoala cum am putut ,am stat departe de familiile noastre ,ne-am implicat in practica si am facut tot ceea ce a tinut de noi pentru a ne da interesul sa ne dezvoltam
    De ce nu s-a luat o decizie asemanatoare si in cazul ofiterilor de la Academia de politie care au terminat anul acesta?
    Pur si simplu o bataie de joc la adresa scolii si a elevilor ,in curand o sa fie nevoie de 5 sesiuni pentru a se ocupa locurile …incredibil ,dupa un 1 de stres ,examene la foc automat ,inviorare,practica si tot ceea ce tine de scoala ne trezim in pom si pomul in aer si nu ne aude/vede nimeni…

  15. Așa-zisa „reorganizare” a ANP este o improvizație periculoasă, nu o reformă reală. Se lucrează fără date concrete, fără analiză bugetară serioasă, fără un plan coerent privind impactul asupra personalului sau asupra funcționării sistemului. Se închid unități, se comasează penitenciare, se aruncă în aer cariere, totul după logica „să facem ceva, orice, doar să dăm bine la Guvern”.

    Directorul general al ANP dovedește că nu are capacitatea de a conduce un proces atât de complex. Sub conducerea sa, ANP vine la întâlniri nepregătită, cu fișe făcute pe genunchi, cu posturi inventate ad-hoc, fără o minimă fundamentare profesională sau economică. Nu există o echipă tehnică funcțională, nu există transparență, nu există o viziune. Doar ordine politice și obediență.

    Este inadmisibil ca într-un moment atât de critic, cu un buget ciopârțit, cu personal epuizat și cu sistemul penitenciar în pragul colapsului, conducerea ANP să trateze reorganizarea ca pe un experiment de laborator. Lipsa de răspunsuri la întrebări fundamentale – câți oameni pleacă, unde se duc, ce funcții dispar, care sunt economiile reale – este o dovadă clară de incompetență managerială.

    Această „reformă” nu este nici eficientă, nici justificată. Nu aduce economii dovedite, nu optimizează activitatea, ci doar adâncește haosul. Se creează instabilitate în rândul personalului, se ignoră riscurile de blocaj în operativ, iar munca suplimentară continuă să fie singura roată care mai învârte sistemul.

    Directorul general trebuie să-și asume public eșecul acestui demers și să înțeleagă că nu mai poate conduce ANP doar executând ordine și simulând consultări. Dacă nu este capabil să prezinte cifre clare, soluții reale și o strategie serioasă, atunci trebuie să lase locul altcuiva. Sistemul penitenciar nu mai poate suporta încă un val de decizii făcute pe întuneric.

  16. sa vina burcu cu stanciugelu cu nr. oamenilor disponibilizati in urma asa-zisei reorganizari pe data de 5, pt ei oamenii sunt doar cifre in momentul asta!

  17. Cele mai mari consumatoare de resurse sunt penitenciarele spital. Cu exceptia Jilavei si poate Rahovei celelalte spitale nu mai pot functiona in halul asta… De remarcat totusi lipsa oricarei dorinte de reforma pornite din interior. Situatia asta nu e de ieri de azi de de cel putin 6-7 ani in care ANP nu a facut nimic. Si nici nu a vrut sa faca. Azi o face doar impins de la spate.
    Exemplul unui penit. spital. Are o capacitate de 120 locuri la 7 mp si 250 de locuri la 4 mp dar custodiaza o medie zilnica de 60-70 de detinuti cu tot cu internarile fictive. Cu tot cu ppl ce muncesc. Pentru cei 60 de detinuti are un sta de 170 de angajati. Dispeceri, post control, supraveghere min 3/tura, garaj, informatii clasificate, resurse umane, educator, psiholog, evidenta, sef garaj, sef serviciu logistica etc etc si nu mai putin de 4 sefi de tura! Au o schema aproape ca la PRSM. In schimb toata ziua sunt cu detinutii la spitalele din resedinta de judet si nu primesc pe oricine, doar detinutii cuminti. Prin exceptie daca trebuie sa interneze unul mai rau, in doua zile maxim il externeaza. Nici nu are rost sa mergi in afara programului pentru un consult de urgenta. Imediat te trimit la spitale din resedinta de judet. De ce sa mai functioneze? Sau cat timp mai pot functiona asa? O imensa risipa de resurse. Desfiintarea lor ar aduce cel putin 300 de lucratori in operativ si 1000 de locuri de detinere. Cat construirea si operarea unui penitenciar nou.

    1. Ai vorbit sa nu adormi. De unde scrii comentariul, din foisor sau din pc1? Pe unii nu va duce mintea mai mult de atat si vreti sa o si demonstrati prin comentarii in online. Tu vorbesti de spitale dar tu nici nu stii ce inseamna o internare sau o externare. Iti recomand sa iti iei un abonament netflix si sa iti consumi netul mai cu spor

  18. Orice reforma incepe cu ANP

    Cu duiumul de functii de conducere la ANP ce se face? Nicio reforma?

      1. Cu sau fara SPEDT sunt reducerile? Parca vad ca plecarea SPEDT de la ANP inseamna grosul procentului de 20% reduceri. Adica reduceri pe hartie.

  19. ARGUMENTE PENTRU NECOMASAREA PENITENCIARELOR-SPITAL

    1. 🔬 Diferență fundamentală de misiune și funcționalitate

    Penitenciarele-spital sunt unități sanitare cu misiune dublă: oferă îngrijire medicală și asigură custodia persoanelor private de libertate.

    Penitenciarele clasice au misiune strict custodială, fără responsabilități privind actul medical specializat.

    Comasarea generează o confuzie funcțională și instituțională, care afectează atât calitatea actului medical, cât și siguranța deținerii.

    2. ⚖️ Statut juridic diferit

    Penitenciarele-spital sunt recunoscute ca unități sanitare publice cu paturi, înregistrate în sistemul sanitar și supuse acreditării ANMCS.

    Acestea funcționează în baza contractelor cu CNAS, pe coduri unice de unitate sanitară.

    Comasarea sub un penitenciar regional ar duce la pierderea personalității juridice distincte ca unitate sanitară, cu risc de pierdere a acreditării și a contractelor cu CNAS.

    3. 💰 Risc major de pierdere a finanțării de la Casa de Asigurări de Sănătate

    Finanțarea serviciilor medicale de specialitate se face prin contract direct între unitatea spitalicească și CNAS.

    În lipsa personalității juridice distincte (prin comasare), unitățile nu ar mai îndeplini condițiile legale pentru contractare, decontare și raportare în sistemul SIUI.

    Se creează un vid bugetar care nu poate fi acoperit din bugetul general al ANP.

    4. 👨‍⚕️ Personal specializat și statut distinct

    Penitenciarele-spital au un personal medico-sanitar format din: medici specialiști, asistenți medicali, farmaciști, biochimiști etc., încadrați conform normelor Ministerului Sănătății.

    Comasarea riscă să:

    ducă la eliminarea funcțiilor ocupate prin concurs

    genereze migrarea personalului calificat în afara sistemului penitenciar

    afecteze negativ continuitatea serviciilor medicale pentru deținuți

    5. 📉 Scăderea calității actului medical și afectarea drepturilor deținuților

    Dreptul la servicii medicale de calitate este recunoscut expres în Legea nr. 254/2013 (art. 70-72) și în convențiile internaționale (CEDO, Comitetul CPT).

    Reducerea capacității spitalicești din sistem afectează grav:

    accesul la tratamente specializate (ex: TBC, boli psihice, boli infecțioase)

    continuitatea tratamentelor cronice

    respectarea standardelor internaționale

    6. 🏛️ Incompatibilitate structurală și logistică

    Penitenciarele-spital au spații și echipamente specifice activității medicale:

    saloane conforme, laboratoare, săli de tratament, farmacii etc.

    Integrarea acestora într-o structură custodială riscă:

    degradarea infrastructurii sanitare

    utilizarea inadecvată a echipamentelor medicale

    pierderea eficienței operaționale

    7. 🧩 Lipsa unui cadru legal clar privind transformarea în secții și menținerea acreditării

    Nici Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, nici Legea 254/2013 nu oferă un cadru procedural clar privind:

    menținerea statutului de unitate sanitară sub formă de secție exterioară a unei unități ne-sanitare

    păstrarea acreditării în condițiile pierderii identității juridice

    finanțarea de către CNAS în lipsa contractului direct

    8. 🧑‍🔬 Riscul pierderii acreditării și a compatibilității cu normele ANMCS

    Conform ANMCS, unitățile spitalicești trebuie să aibă:

    autonomie decizională în domeniul medical

    structură proprie de management clinic

    control direct asupra calității actului medical

    Trecerea sub comanda unui director de penitenciar (neavizat medical) încalcă principiile autonomiei profesionale impuse de ANMCS.

    9. 🛑 Risc de conflict cu normele internaționale (CPT, ONU, CEDO)

    Comitetul pentru Prevenirea Torturii (CPT) solicită statelor membre să asigure:

    servicii medicale independente în detenție

    echidistanță între funcția deținerii și actul medical

    Comasarea acestor funcții contravine recomandărilor europene și poate atrage critici sau chiar condamnări internaționale.

    10. ⚠️ Impact social și sindical major

    Comasarea afectează:

    sute de salariați cu funcții medicale

    stabilitatea financiară a acestora (sporuri, grile salariale specifice)

    drepturi câștigate prin concurs

    Riscul de proteste, acțiuni sindicale și pierderi de resursă umană calificată este ridicat.

    ✅ Concluzie:

    Comasarea penitenciarelor-spital cu penitenciare clasice:

    este nejustificată profesional și medical

    este neclară legal și instituțional

    implică riscuri majore de pierdere a finanțării, acreditării și resursei umane

    afectează drepturile fundamentale ale deținuților

    👉 Varianta corectă ar fi:

    păstrarea personalității juridice a penitenciarelor-spital

    optimizarea lor internă, cu susținere bugetară și coordonare între ANP și Ministerul Sănătății, nu comasare nefundamentată.

    1. Asta se rezolva prin: Penitenciarul-Spital+Penitenciarul din curte= Penitenciar-Spital cu sefii de la Penitenciarul din curte. Practic pe hartie (si pepancarda din fata unitatii ramane Penitenciar-Spital), iar organizator va fi un penitenciar-spital cu sectie proprie de detinere,

      1. Pai de unde ai tras tu concluzia ca raman sefii de la penitenciar? Ei sunt mai multi numeric si economia la buget ar fi mai mica. Ramane spitalul cu conducerea lui si penitenciarul se subordoneaza. Asa vin si bani de la casa si economia la buget e si mai mare. In rest, sa ne auzim cu bine.

  20. Buna seara ! Daca nu analizăm doar din prisma intereselor personale o reformă ,o reorganizare a sistemului este necesară și o știm cu toții cei care lucram in operativ . Cel mai important lucru este sa fie bine gândită, clar nu este acceptată pierderea locului de munca pentru nici un angajat însă modul in care se lucrează acum in penitenciare nu poate continua la infinit , nu se poate sa fie 10 educatori care fac 1 ora pe zi activități cu deținuții și restul ce ? educație la distanta ? Oamenii care ocupa posturi fara de care nu se poate în legislație funcționa nu mai exista în teren , adică rămân secții fara supraveghetori daca apar spitale noaptea , mutarea deținuților dintr o secție în altă se facă de supraveghetor deoarece nu există însoțiri, plimbări , concediul de odihna îl iei greu și cu înțelegere 10 zile pe vara sa ia toată lumea , toți avem familii , copii,probleme care nu le știm de la o luna la alta astfel încât să ne planificam liberele , te duci sa te rogi de șefi pentru un liber , nu este normal , nu mai vorbim de pauza de masa a supraveghetorilor care nu exista în penitenciarele mari, șefii de buna credință te ar schimba dar cu cine . Majoritatea celor de la birouri au lucrat in operativ așa s au încadrat în sistem și sunt convinsă că se vor descurca excepțional daca vor reveni în operativ . In iunie s -au terminat de luat zilele de concediu pe anul 2023 de către supraveghetori , nu putem să ne prefacem că totul merge bine. Decizii înțelepte aștept cu mare interes rezultatul !

  21. Sunt foarte multe chirii fictive, deconturi de transport fictive iar sprijinul pt cumpararea locuinte este abuzat la maxim. Directorul cu doua apartamente si cu sprijin la rata de 3000-3500 de lei la a treia (!) locuinta e cel mai bun exemplu. Altii si-au cumparat apartamente, desi mai detin unul sau doua (pe numele lor) doar pt ca le plateste statul. Ratele pe maxim toate. Si nimeni nu face nimic nici la ANP nici la MJ desi sunt destule idei.

  22. Asistenta sociala din pentinciare se ocupa de zor sa ajte detinutii sa isi ceara pensii. Asa s-a ajuns, dau doar un exemplu, ca un detinut care a lucrat o singura zi sa aiba pensie de boala (psihica) de 1600 lei/luna! Sunt pline puscariile de detinuti cu pensii de boala desi nu ar trebui sa beneficieze de un astfel de drept. Atentie nu de pensia la care ai dreptul, de pensia de boala, pentru ca el ca detinut are asigurat tratament gratuit pe timpul detentiei. Si cu toate astea desi are tratament gratuit el tot beneficiaza de pensie de boala… In practica banii de tigari si cumparaturi.

  23. Propunerile oamenilor de la firul ierbii:
    -eliminare definitiva a sporului de 50% (daca nu se elimina, agentii no sa mai iasa la proteste, fara ei nu e protest caci ofierii n-au iesit niciodata la un protest, la Bucuresti nu ii vezi decat pe cei din capitala, adevarat e ca la ultimul protest au fost mai multi ca ii afecta direct
    -diminuarea functiilor de conducere(sau eliminarea sporului de comanda, ramane toata lumea pe locul lor, fara mutari la alte penitenciare pentru ca nu e normal sa sufere doar 7 unitati, dar fara sa mai fie asa bine platiti pentru ca agentii fac munca lor, ex la olteni unde fac doar agentii pe functiile de sef tura si nu sunt platiti, tot agentii fac toate cererile din aplicatie, tot aia mici fac tot ce tine de comisiile de regim si comisiile de liberare)
    -incurajarea sa iasa la pensie cu 10 ani de sistem si 20 total , asa raman multe goale care sa fie ocupate tot de ofiteri, dar fara sa mai fie asa bine platiti daca nu mai sunt functii de comanda
    -relaxarea legislatiei pt detinutii care pot sa iasa la munca si apararea dir.adj in care unor evenimente neplacute( nu sa ii cerem capul cum se face in prezent)
    -mai multe videoconferinte
    -mutati prin rotatie de la birouri la operativ, oricine ar trebui sa poata face insotire, vizita,punct de lucru exterioare, paza perimetru si in felul acesta nu se mai fac ore suplimentare si concediile nu s-ar mai decala de la un an la altul.
    Vrem dreptate pentru toti angajatii sistemului penitenciar!

  24. Pentru comentariul pe care o să-l atașez mai jos am fost blocată pe pagina personala de fb a domnului DG Burcu Bogdan !!

    Domnule Burcu, pacat de vechimea dvs. de peste 2 decenii in sistem dar sunteti cel mai neasumat DG din istorie desi pozati peste tot intr-un lider asumat si care are argumente pentru deciziile pe care le ia.
    Nu ati fost in stare sa promovati in viata dvs niciun concurs. Aveti o functie de sef birou luata printr-un noroc chior si ati participat la nenumarate concursuri pentru functii de director / director general insa mereu v-ati clasat acolo unde va e locul cu adevarat, adica la coada clasamentului. Si in academie tot acolo va situati, printre ultimii din generatia dvs, asta in caz ca ati uitat.
    Dar cum tupeul vine de regula la pachet cu indolenta, dvs. dati dovada si de un tupeu fantastic. Ati complotat cu altii tupeisti din ANP si ati decis sa modificati in ascuns si fara consultare cu sindicatele – statutul nostru al tuturor cu un lucru total neimportant pentru situatia in care ne aflam si uite asa ati vrut sa deveniti DG fara concurs si doar cu numirea ministrului. Acest gest mi se pare de o nesimtire iesita din comun si mai ales cand vine din partea unuia care a fentat mai mereu sistemul si a stiut de care parte a baricadei politice sa se situeze in functie de context.
    Pai unde mai e transparenta domnule Burcu, cand vreti sa deveniti pe furis ceva ce stiti ca nu aveti cum sa deveniti niciodata prin puterile dvs. In viata trebuie sa ne cunoastem fiecare locul si daca nu ne este sortit un anume lucru, nu trebuie sa recurgem la orice demers disperat pentru a-l obtine. Un adevarat lider nu ar fi stat niciodata sa se gandeasca la binele lui propriu ci ar fi tras pentru ca multimea din subordine sa iasa la liman nu sa se prabuseasca. Dvs vreti sa distrugeti cariera si viata personala pentru sute de angajati din unitatile pe care o sa le desfiintati. TARA ARDE SI BABA SE PIAPTANA.

  25. Burcule daca tot te-ai pus pe reforme eu cred ca ar trebuie sa faci o reforma si printre pisicile din curtea penitenciarului Rahova. Ca sa fie egalitate de sanse, nu crezi? La hoti vrei sa faci reforma cu usi inchise, usi deschise. Pe angajati ii reformezi si ii muti de colo colo ca sa ti satisfaci tu si altii precum Aldea, poftele necontenite de a fi sefi pe plantatie. Dar pisicile, cand si cum le reformezi domnule dg? Sau alea raman pe pozitii ca si pana acum… halal director esti bogdane, halal.

  26. Îmi este din ce în ce mai clar, ca Anp-up, se zbate ca o găină fără cap, nu are nici o idee despre ce urmează să facă !
    Ei chiar nu își dau seama cat de penibili sunt ?!!!
    Doamne ce a greșit PSD când l-a sprijinit pe nepriceputul ăsta de Geo, cred ca și dacă puneam un deținut de la deservire, tot gândea o reformă mai lucidă ca asta.
    Oricum va urma un val de procese, ceva nemaivăzut, nu va ceda nimeni fără lupta postul pe care îl are.
    Eu mă gândesc serios să mă duc și în civil cu burcu, în penal deja am formulat o plângere.

  27. Dacă această reformă implica un pact între conducerea ANP și organizațiile sindicale, cei implicați se înșeală amarnic asupra deznodământului. Nu uitați ca sunt 7 penitenciare implicate + 6 spitale, toți angajații din acele locații vă pot sabota ( sunt sigur ca se vor implica și ceilalți colegi din teritoriu). Sistemul penitenciar face parte din structura de apărare a țării. Nu are nevoie de reforme, are nevoie de sprijin și de îmbunătățire. OPRIȚI aceste idei ridicole care distrug vieți, cariere profesionale și principii.

    1. Cititi articolul si observati pozitia SNPP / nu aruncati cu vorbe / nu exista niciun pact / exista doar divergente la acest moment

  28. Domnule Președinte, se dorește externalizarea serviciilor de asistență /consultanță juridică?!Nu se face mențiune despre posturile de c.j(posturi unice)..Mulțumesc!

  29. Sa se dea decret pt detinuti pt uni sa ai mai dea pe domiciliu fapte mai usoare pedepse mainmici sa le puna o amenda penala si cine vrea pe domiciliu sa o plateasca….penitenciarele sunt pline peste capacitate….de mizerie si jeg si conditii mizere nu vb nici unu vb doar de voi dar la oameni aia nu se gandeste nimeni….indiferent ca au gresit sunt oameni sunt romani nostri….

  30. nu inteleg de ce nu protestam la fel cum am facut-o in iarna? pentru scaderea pensiilor, pentru asa zisa reforma, pentru scaderea nivelului de trai, pentru colegii nostri vizati de reorganizare. de ce stam?

  31. Cred că voiați să faceți referire la art. 18, lit. a) a L223/2015…!

    art. 18, 10 caschetă, 20 vechime totală.

  32. daca mai rămâne acest spor de 50% pe care unii directori adjuncți îl iau de 3 ori într-un an de zile pentru ca sa ii ajute la pensie, eu unul nu o sa mai fiu prezent la proteste.

  33. Reforma aceasta trebuia făcută în mod egal la nivelul tuturor unităților. Nu am văzut masuri de comasare a unităților din zona Moldovei ( Iași,Vaslui,Bacău,Botoșani).
    Nu știu dacă există sau daca nu se respecta, dar in principiu posturile și funcțiile cred că ar trebui dimensionate în funcție de Nr de ppl sau după caz în funcție de Nr de polițiști de penitenciare. Unii au prea putina încărcare și alții prea mult de munca. Și nu știu de ce ,dar în urma reformei,cei din urmă vor avea cel mai mult de suferit.
    La reintegrare, exista director adjunct,sef serviciu,sef birou.Jumatate din ei sunt șefi.
    La medical exista funcție de registrator. Înregistrează 2 hârtii toată ziua și in rest e prin curte. Avem pe la IT cate 2 ofițeri și 2 agenti.nu suntem Microsoft, Google sau Meta că să ținem atât personal. Avem o aplicație de pontaje de toată jena, e un fel de Excel mai avansat sau interactiv,in rest intreținere la echipamentele IT nu facem, chemam firme sa ne sufle și să ne curețe imprimantele.
    Avem om care se ocupa de televizoarele ppl ,care nu face altceva decât să le pună sau sa le dea jos de pe perete,că de reparat nu suntem în stare,facem referate și le expediem cu ploșnițe cu tot la terți.
    Avem pe la rufp o armata de ofițeri și de agenți care se bat de musca. Fac pe an câteva încadrări, asta când ne da voie legea,daca mai sunt și centru de concurs,deja au făcut lucrări de excepție și mai au și ei câteva pensionari pe an. In rest, formare profesională nu exista, noroc cu deconturile de rate și chirii că le mai incarca un pic timpul.
    Avem ofițer MSU. Tot anul face 2 exerciții de incendiu, verifica 50 de stingătoare și 10 hidranți.In rest nimic. In toate instituțiile mai mari sau societățile comerciale , MSU și SSM țin de aceeași persoană.
    Avem casierie……Suntem in 2025, avem pretenții la ppl să folosească tablete,sa fie moderni dar noi nu putem primi banii de la vizita decât cash. Asta că sa avem un om și să meargă un șofer cu el să depună banii la trezorerie.
    Avem funcție de arhivar,dar nu intra în arhivă că e mult praf.
    Avem ofițer informații clasificate care gestionează 2 hârtii tot anul.Chiar nu se găsea un polițist de penitenciare,de la secretariat de exemplu, care să facă și treabă asta?
    Avem secretariate cu cate 3-4 persoane de zici că avem birou de relații cu publicul.
    Avem în tara gaz care au medic/tehnician veterinar dar ei nu mai au animale. Avem unități cu ofițer producție, dar nu există producție. Nimeni nu a analizat cat de fezabile sunt aceste producții pentru sistemul penitenciar.
    Și lista poate continua .

  34. pagina asta chiar e caterincoasa rau , daca au ajuns si detinuti sa posteze , iar caraliul sa simta empatia solidaritatii cu infractorul in sensul unui bine comun, sunteti slabi rau.. atatea ofuri si suspine, dar nimic concret. Cand te.ai angajat si ai fost intrebat daca ai fi dispus sa prestezi , in caz de necesitate, chiar si neremunerat banuiesc ca ai zis da.. eu unu am spus un sincer NU .. demisia o pot semna oricand , dar chiar si tu poti face asta Caraliule, la inceput de drum sau nu.. doar ca printre alte probleme de ordin sociologic, la nivel de natie, mai avem si asta cu dublul standard.. nu ne deranjeaza niciodata nimic din ce se intampla altora, pana nu ni se intampla noua, iar cand ni se intampla devenim niste victime ideale .. nu e de vina nimeni ca in spatele ideii de ” predictibilitate” sau ” siguranta” cum vad postat pe aici, defapt va ascundeti lipsa de educatie financiara, lipsa de initiativa, sau lipsa de asumare a identitatii de viscerale pregnante care v.a indemnat sa nu cugetati in anumite momente, iar acum sa plangeti ca ramaneti fara remuneratia voluminoasa, a carui volum stiati sau ar fi trebuit sa intuiti ca se va diminua candva… mariri peste mariri, fara sa ne indrebam de unde si daca e posibil…dar cand vine vremea datoriei toti picati in gol… sunteti simpatici… una peste alta daca chiar vreti sa faceti ceva remarcabil ,protestati vehement , cu impact.. cata vreme activitatea institutiilor va merge la fel putin intereseaza pe oricine de oful vostru. Pana una alta continuati sa plangeti peste tastatura , sunteti simpatici Caraliilor ! 🙃

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt solicitate pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.