În acest ultim episod, vom enumera părțile bune ale meseriei noastre cu concluzia fermă că MERITĂ! Sigur că nu încercăm să spunem ca este mai bine să fii polițist de penitenciare decât astrofizician. Și nici nu vă invităm în vreun paradis, lucrăm totuși în penitenciare. Ne adresăm potențialilor candidați la concursurile care urmează pentru ocuparea posturilor vacante din poliția penitenciară prezumând că este vorba despre oameni care și-au calibrat așteptările corect, raportat la pregătire, abilități și obiective sau chiar idealuri, dar care nu sunt siguri că iau cea mai bună decizie și încă ezită.
Apreciem că este util să reamintim ecuația posturilor din sistemul nostru: (16041 posturi prevăzute + 1600 în curs de suplimentare) – 13000 posturi ocupate = 4641 posturi vacante. Deci potențialul de angajare este încă mare, chiar dacă în decembrie 2023 a fost ultimul mare val de pensionări militare.
Lista care urmează poate fi segmentată, completată și modificată în multiple feluri. Alegem o serie de aspecte a căror relevanță o putem cuantifica din experiență, din etapele pe care sistemul le-a parcurs, din cazuistică și comparații în special cu polițiștii și militarii. Multe dintre acestea sunt comune pentru sistemul de apărare națională dar regăsim și o serie de avantaje care sunt strict specifice sistemului nostru. Nu vom dezvolta aspectele pozitive (!) enumerate, întrucât am transforma acest ultim articol din serie în acel studiu prea vast și complicat de care ne ferim pentru că poate îndepărta decisiv cititorii care în zilele noastre preferă cu videoclip de 30 de secunde decât o lectură de 5 minute, totuși mizăm pe interesul viitorilor candidați de a-și clarifica eventualele dubii.
Motive pentru care MERITĂ!
- sistem progresiv de executare a pedeapselor cu închisoarea completat cu un sistem de creditare care motivează deținuții să evite abaterile și sancțiunile încurajându-i să presteze activități;
- numar de detinuti relativ constant în ultimii ani fără vârfuri de supra-aglomerare și fără fluctuații masive;
- sistemul progresiv, securitatea dinamică și experiența personalului facilitează o custodiere sigură, un control bun al stării de spirit și inclusiv al clanurilor;
- chiar dacă există stres post traumativ (PTSD) si presiune la locul de muncă (job strain), Poliția Penitenciară este un sistem cu foarte puține evenimente negative grave;
- peste 1000 de membri în grupele de intervenție foarte bine antrenați sunt pregătiți pentru orice incident;
- în sistem sunt puțini deținuți străini, nu există îngrijorări serioase privind radicalizarea, și nu există infractori de calibru internațional;
- de-a lungul timpului au existat foarte putine cazuri de evadare, iar evadatii sunt prinsi rapid;
- rata sinuciderilor în rândul personalului este nerelevantă deși cazuri au existat;
- procent deținuti-personal decent, chiar dacă nu există activitati/misiuni externalizate;
- tot personalul are statut special indiferent că lucrează in operativ sau non-operativ, cu exceptia unui mic număr de salariați civili;
- stabilitate crescută a locului de muncă; demiteri se decid doar în situații extreme – abateri foarte grave;
- tot personalul este încadrat la grupa I de muncă beneficiind de un câștig de 6 luni anual, ca vechime calculată la pensie;
- conditiile de detentie/muncă sunt încă improprii în multe spații dar sunt în ameliorare, Romania fiind obligata prin amenzi să construiască și/sau să reamenajeze permanent;
- toți angajații beneficiază de coeficientul de ierarhizare salarial maxim, imediat sau la scurt timp de la angajare (singura instituție din sistemul de apărare);
- salariații încadrați din sursă externă au cea mai mică perioadă de debut din structura de apărare (6 luni pentru agenți);
- valabilitatea testării psihologice la concursuri – redusă la respingeri (4 luni) și crescută la admiteri (1 an) pentru a se putea participa la noi proceduri de ocupare rapid, în caz de eșec anterior;
- cariera prevăzută de statutul special este permisivă fără limite rigide de sector sau nivel, impuse printr-un ghid al carierei strict;
- există opțiuni multiple de formare și dezvoltare profesională, urmând îmbunătățiri pe această linie (modificare ordin de ministru);
- agenții pot participa direct la concurs pentru posturi de ofiteri de conducere până la nivel de șef serviciu (singura instituție din structură);
- este prevăzut dreptul la decontarea chiriei / ratei la un credit imobiliar;
- se acordă decontare pentru asistență medicală (medicamente, ochelari, servicii medicale);
- salariații beneficiază de decontare cheltuieli transport, indemnizații de instalare, de mutare, de delegare sau detașare;
- concediul de odihnp este de maxim 38 de zile calendaristice plus 7 zile suplimentare;
- este prevăzut dreptul la 10 zile învoire plătită per eveniment (HG) plus o zi învoire plătită negociată prin Acordul colectiv de muncă;
- au fost eliminate din perioada de concediu sărbătorilor legale (demers SNPP – singura instituție din structură);
- plata concediului de odihnă se realizează cu toate sporurile (singura instituție din structură);
- este prevăzută plata muncii suplimentare (170%) dacă nu este compensată cu timp liber în 60 de zile;
- este prevăzută plata muncii prestate în zile de sămbătă, duminică și sărbători legale (75%);
- se realizează plata muncii suplimentare care este prestată în condițiile de la punctul anterior cu 170+75% (singura instituție din structură);
- angajații au opțiunea liberă de a refuza munca suplimentară individual sau prin sindicate;
- polițiștii de penitenciare primesc salariul de grad calculat dinamic (HG) prin raportare la salariul minim (coeficienți de multiplicare);
- se acordă norme de hrană și de echipare care se actualizează periodic;
- majorarea de 50% pentru misiuni speciale se acordă proportional pe corpuri; (agenți/ofițeri) pentru 5% din posturile prevăzute (singura instituție din structură);
- majorarea de la punctul anterior se decide transparent in consilii de conducere cu participarea sindicatelor (singura instituție din structură);
- procedură disciplinară democratică și protectivă pentru angajați; nu se aplică sancțiuni directe (singura instituție publică din România);
- transparență decizională si participație reală la decizii prin sindicate (peste 80% grad de sindicalizare);
- dreptul la proteste libere fără îngrădiri și presiuni; drept la grevă menținut în statutul special;
- salarizare în cadrul familiei ocupaționale apărare națională, ordine publică și siguranță națională; polițiștii de penitenciare au cel mai ridicat nivel de salarizare din structură (coeficienți la maxim, spor pericol 30% tot personalul)
- diferente salariale corecte intre funcții si corpuri; un agent cu vechime medie egalează sau chiar depașeste salariul unui ofiter tânăr;
- pensie militară (chiar și pentru medicii care au optat pentru salarizare din sănătate).
Anticipând posibile reacții ale personalului care poate aprecia lista de mai sus ca o descriere prea epică, prea roz, a unui sistem cu multe probleme, reamintim că este strict o enumerare a avantajelor acestui sistem, în ultimul episod al unei serii care a prezentat în primul rând provocările. Lista motivelor este destinată edificării viitorilor candidați din sursă externă. nu este o caracterizare complexă, integrală a Poliției Penitenciare ca instituție din structura de apărare națională, ordine publică și securitate națională a României.
24 de răspunsuri
Punctul 38! Avem noi coeficientul cel mai maxim, dar celelalte sporuri, nu! Cunosc/cunoaștem, avem prieteni în celelalte structuri care primesc salariul mai mare ca al nostru. Un agent de penitenciare la 8 ore, primește 45- 4700 lei/luna. Un agent de la poliția română/frontiera, primește 5-5300 lei. Pe lângă salariu, lor li se decontează și banii de transport de 4 ori pe lună conform HG 1198/2022. Noi avem în plus doar banii pt chirie/rata, celelalte structuri având la jumătate.. De ce să ne lăudăm ca noi câștigăm mai mult, când nu este așa?!
probabil compari administrativ cu operativ sau 8 ore cu ture
Daca si dvs triați comentariile dle Teoroc…. Chiar suntem pierduți.
In afara de majorarile mult așteptate, v am tot rugat daca se poate o verificare la Anp – DMRU daca urmeaza si TCO pe posturile unice, dar NIMENI NU NE ZICE NIMIC!
In informarea facuta dupa intilnirea sindicate-DG am spus ca vor fi scoase posturile unice la concurs/
Si de ce sa NU fie scoase la TCO cele unice existente??
Dl Teoroc spune ca nu exista nimic stabilit pt asta, va puneti in acord cu ce ne spuneti?
sesiunile sunt distincte pe surse si tipuri / se incepe cu cele de care am zis / inclusiv posturi din operativ sursa externe / tco este o procedura distincta – indiferent de ce posturi (unice / vacantate / memorandum) se integreaza in procedura
Referitor la salariu după 8 ani de munca la 8 ore salariul e de 4900 operativ, bine ca nu am o rata fabuloasa … dar nici casa nu îmi pot permite.
Bună ziua…ceva dubii la punctele 31,32.
Ps: În 20 de ani de carieră, nu rețin să fi cerut ceva( financiar vorbind) în plus…doar proteste, procese și pichetări pentru neacordarea drepturilor legale( legea salarizării, majorarea normei de hrană…)
Ca să fie evaluat un sistem obiectiv ,corect, trebuie să te raportezi la un alt sistem ,similar sau cu unele caracteristici apropiate ! Am avut norocul sa lucrez în cadrul MApN si apoi sa lucrez în acest sistem! Obiectiv sunt multe avantaje în acest sistem ! Dar si acolo sunt factori de decizie care se ascund in luarea deciziilor, mai ales cei care nu cunosc ,stapinesc,legile , regulamentele ! Problema vitală în ambele este ca nimeni NU MAi ARE RABDARE , atit în primirea noilor colegi cu lipsuri și plusuri, unii se adaptează mai repede,alții se miră de adaptarea acestora,alții nu se regăsesc în sistem, sunt veșnic rătăciți , nemulțumiți, neadaptați, nu le convine nici un post pe care să lucreze,să se afirme ! Vor totul și nimic ! Obiectiv pot spune că unii colegi au ajuns din automatism , să se comporte ca ,,domnii hoți ,, ,fără sa știe sau să vrea au ajuns oglinda acestora , reflexia acestora atit în gândire cit și comportament ! Practic acum se duce o luptă între generațiile care au ieșit din sistem ,uitând că fiecare a iesit din sistem pe legea cea mai favorabila lui la acea dată , urmează legea salarizării unitare și să vezi atacuri între operativ,economico-adm, medical etc.
Spor în tot ceea ce faceți vă doresc și să încercați să fiți mai răbdători, buni cu noii colegi ! În armată se aplică metafora ,, lecții învățate ! ,, din experiență celor mai , bătrâni,care au greșit și ei la timpul lor ! Fiți uniți, alții nu au acest privilegiu !
Doua intrebari:
1) La punctul “26) plata concediului de odihnă se realizează cu toate sporurile (singura instituție din structură);” aceasta prevedere se aplica si personalului medical care a optat pentru salarizarea din sănătate). Anul trecut nu mi s-a aplicat si mi s-a motivat ca sunt salarizat pe grila sanatatii, iar cand am motivat ca la spitalul civil aveam sporul platit in concedii, mi s-a spus ca sunt acum sunt politist de penitenciar. Deci cum o dadeam tot pierdeam si doar colegii civili din spitale civile sau militarii pe grila militara primeau, cei “mixti” ca mine.
2) In legatura cu punctul “40) pensie militară (chiar și pentru medicii care au optat pentru salarizare din sănătate).” Aceasta pensie militara nu va fi afectata daca se opteaza pentru salarizarea din sanatate, avand in vedere noua metoda de calcul a pensilor (medicii aproape de pensionare se trec pe grila militara de salarizare si suporta pierderea unui procent din salariu un numar de luni tocmai ca sa nu piarda pensia militara, insa pentru cei tineri aceasta abordare nu e fezabila)? Pun aceasta intrebare pentru ca principalul motiv de atragere a mea in sistem a fost pensia (salarizarea fiind similara ca la civili, dar la pachet si cu incompatibilitati). E cam greu sa iti convingi colegii tineri sa incerce sa vina in sistem cand se scot posturi cand si singurul tau motiv pentru care ai venit practic a disparut.
“Exista opțiuni multiple de formare și dezvoltare profesională, urmând îmbunătățiri pe această linie (modificare ordin de ministru)”
Zero, cand spun zero știu ce vorbesc . Nici un coleg care lucrează în tura ( supraveghetor, șef tura, foișor, pc, bloc alimentar ) nu o sa participe și nu are acces la aceste cursuri dintr-un simplu motiv : “nu sunt oameni” .
De curiozitate faceți o statistică referitor la acest lucru .
Grupele de intervenție trebuie urgent reorganizate în sensul reducerii membrilor din structurile de intervenție și redistribuiți oamenii pe schimburi .
Argument : grupele de intervenție funcționează cu un număr de membrii similar ca în perioada în care incidentele erau de zece ori mai multe . Nu este justificat să menții un număr așa mare de membrii ai EOS care dorm și ziua și noaptea iar personalul din schimburi nu este schimbat la masă sau cel din foișor nu este schimbat 12 ore pe zi .
Cu actualizările cum stam?
Teoria ca teoria,dar pe noi ne omoară practica…
O întrebare ar fi: De ce la multe concursuri nu s-au ocupat toate posturile scoase la concurs, nu oare pentru că profesia noastră nu mai este la fel de motivantă cum era acum ceva ani?
Un cumuil de factori, uneori greu de deslusit. Daca intri putin in profunzimea lucrurilor si te uiti putin la societatea ultimilor ani, vei observa o nuanta ciudata…o amestecatura de intelect provenit din documentare fizica (studiu aprofundat prin citire) si unul provenit din documentare ”vizuala” (absorbtia de informatii ca urmare a exprimarii opiniilor altora). Din pacate, cel de-al doilea tip de intelect a devenit predominant desi nu vrem sa recunoastem asta. De aici si perpetuarea unor atitudini care au ingramadit sistemul de aparare intr-un colt al neatractivitatii. Si nu e greu de dedus. Cu titlu de exemplu simplist: infractorii si meltenismul au cu mult mai fani decat oamenii sistemului de aparare si onestitatea.
Daca trecem putin pe limbaj mai lejer, smecheria predomina inca de la stadiul de ”tâța-n gura” . Inclusiv la concursuri se manifesta atitudinea asta si constatata ulterior ca unele comisii de concurs chiar simt treaba asta. Sunt destul de multi ”smecheri” dincolo de vizete. Evident, depinde si cat de mult ”simte” si ”poate” comisia.
Cu articolul ăsta, in 3 seriale, chiar ați dat-o în bară. E semnalul clar ca ați semnat pactul cu diavolul. Nu fac parte din acest sistem…dar am legătură, ca în timpul carierei v-am furnizat marfă și uneori am făcut câteva percheziții prin pușcăriile țării.
Care-i pactul cu diavolul? Incercarea de a determina tinerii sa inteleaga ca isi pot alege un viitor in sistemul penitenciar ?
Tocmai asta e problema, ce viitor ar putea sa aibă în acest sistem, intitulat pompos Sistemul național de apărare și ordine publică?Obligații cât cuprinde,interdicții, salarizare sub nivelul Lidl și multe altele…Cu ce mai este atractiva această meserie??
Domnule Anonim nu vă poate ține nimeni cu forță dacă considerați ca la Lidl ai posibilitatea să îți arăți capacitatea profesională mult lăudată !
Adica un fel de:” pe afara e vopsit gardul si inauntru e leopardul”.Sictir, spuneti adevarul ,ce ii asteapta concret,nu planuri si vise ale unora si altora care nu au vazut macar un penitenciar ,daramite un ppl la fata.Asta v-o spune unul cu experienta in domeniu.
Pentru Se merita.
Doamna sau dle. dvs nu stiti cu ce se maninca munca la puscarie si va plingeti ca nu aveti oameni sa va schimbe la masa,pai nu e treaba grupelor de interventie ca nu sint oameni la sectorul dvs, ci a sefului direct al acelui sector si mai departe ierarhic.Si ca o paranteza -daca sinteti luat ostatic si supus la violente de toate felurile pe cine asteptati sa va salveze,sau nu vreti sa maI fiti salvat, asta sa o luati ca pe un sfat de viata in penitenciar.
Dan !
Directorul unității organizează resursa umană în funcție de necesități și situația operativă. Totodată trebuie să i-a măsurile necesare ( reorganizarea statului ) la o anumită perioadă de timp deoarece situația operativă se schimbă ( acum 5 sau 10 ani – 5 incidente zilnic iar în prezent sunt 5 incidente pe lună ) . În prezent asta este situația operativă, grupele EOS sunt supradimensionate raportat la necesitățile unităților. O să propun la ANP reducerea numărului de membrii în cadrul grupelor și redistribuirea lor pe schimburi . Sunteți deranjat de aceste realități pentru ca sunteți vizați și aveți unele interese printre care :
– program 24/72, somn în timpul serviciului, schimburi de tură pentru pensie, muncă zero . Trebuie sa înțelegeți ca “șmecheria” trebuie să dispară . Unii muncesc prea mult iar alții deloc .
Această treabă nu este a grupei de intervenție, este a directorului unității care trebuie să întervina în aceste cazuri și să organizeze resursa umană în funcție de necesități .
Nu ati inteless nimic si nu vreau sa imi pierd timpul cu dvs, personal am participat la ceva simulacruri de luare de ostatici, stiti ce s-a intimplat? de la prea multa negociiere ostaticii au fost violati si la final ucisi. Nu ma afecteaza in niciun fel si puteti sa faceti ce propuneri doriti, dar sper ca in ANP a mai ramas ceva creiere care mai functioneaza normal.Va doresc la final sa nu fiti vreodata participant la evenimente critice in penitenciar pentru ca cei cu o gindire ca a dvs cred ca acolo sint numai ingerasi si oropsiti ai sortii, care o sa arunce cu flori in dvs(vizavi de ziua de azi)O zi buna.
Buna ziua,
Am o intrebare care nu are legatura cu articolul,daca ma puteti ajuta;)
Doresc sa imi cumpar un apartament in localitatea unde lucrez(,nu am alte propietati pe nume)pt a putea beneficia de compensatia ratei lunare ,sunt obligata sa locuiesc in acel imobil?sau singura conditie ar fi sa nu il inchiriez?
Multumesc mult!
si pentru chirie si pentru rate trebuie sa locuiesti efectiv in locatie