Astăzi a fost adoptată de Guvernul României și totodată publicată în Monitorul Oficial al României, OUG 54/2023 prin care salariile din sistemul de apărare națională sunt aduse la nivelul grilei din Anexa VI a legii-cadru. Conținutul OUG 54/2023 este identic cu cel al ultimei variante de proiect cu privire la care SNPP a informat în cursul zilei de astăzi. Pentru cei care încă își închipuie că prin această modificare legea-cadru se aplică în integralitate, le reamintim că legea de salarizare suspendată din 2021 prevede că în anul 2023 salariile de funcție se calculează prin multiplicarea coeficienților de ierarhizare cu salariul minim pe economie (3000 lei brut), ori acest lucru nu se va întâmpla niciodată. Legea-cadru 153/2017 este condamnată la abrogare, fiind doar chestiune de timp. Ea nu se va aplica niciodată integral. Ministerul Muncii continuă să ne fiarbă cu proiectul noii legi-cadru impusă prin PNRR, care încă nu a văzut lumina zilei.
Următoarea etapă așteptată în plan salarial este deblocarea sporului de pericol (pentru polițiștii de penitenciare). Această ajustare suplimentară promisă de Ministrul Afacerilor Interne este condiționată de rectificarea bugetară care va avea loc in luna august. Pentru acest lucru este necesară o nouă modificare legislativă. Ministerul Justiției nu este implicat direct în aceste demersuri. Informările ne parvin indirect de la nivel MAI și le transmitem cât putem de repede personalului din Poliția Penitenciară. Nu avem certitudini privind data de la care se va debloca sporul de pericol ci doar promisiuni și așteptări. Rămâne să confirmăm informația în perioada imediat următoare. Pentru eventualitatea în care promisiunile nu ar fi confirmate, SNPP se pregătește de reacții sindicale. O altă revendicare importantă care justifică acțiunile noastre viitoare este evoluția îngrijorătoare a modificărilor propuse la pensiile militare (astăzi a ieșit pe circuit un amendament care include algoritmul creșterii vârstei de la 60 la 65 de ani între 2031 și 2035 în funcție de anul nașterii din intervalul 1971 – 1975).
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ 54/2023
pentru completarea art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice,
În contextul Programului de Guvernare 2021 – 2024, printre priorităţile Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale se numără şi modernizarea sistemului de salarizare în sectorul public, care va avea drept scop eliminarea inechităţilor şi instituirea unui sistem de stimulare a performanţei
Având în vedere că noua lege care va reglementa salarizarea personalului plătit din fonduri publice „va stabili o metodologie unitară de calcul în scopul de a spori echitatea salarizării în sectorul bugetar (aplicarea principiului plăţii egale pentru muncă de valoare egală), de a asigura tratamentul nediscriminatoriu în stabilirea sporurilor şi corelarea performanţelor cu salariul plătit“,
Dat fiind faptul că Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, a fost elaborată astfel încât începând cu anul 2022 să fie aplicată în integralitatea sa, iar în prezent există o serie de categorii de personal bugetar care beneficiază deja de salariile de bază prevăzute în grilele legii-cadru, ca urmare a majorărilor salariale acordate după apariţia acesteia, astfel creându-se dezechilibre în sistemul de salarizare din sectorul public,
Având în vedere că, anumite categorii de personal bugetar din cadrul Anexei nr.II la Legea-cadru nr.153/2017 beneficiază deja de salariile de bază prevăzute de acest act normativ pentru anul 2022, iar deficitul de personal generează o vulnerabilizare a sistemului de sănătate și asistență socială,
Având în vedere problema majoră a domeniului de asistență socială, lipsa personalului de specialitate, și ținând cont de provocările cu care se confruntă sistemele de asistență socială (pandemia COVID, criza din Ucraina, creșterea numărului persoanelor vârstnice în România, criza forței de muncă în domeniul asistenței sociale, migrarea forței de muncă în alte state membre în defavoarea României și nu numai),
Ținând cont de iminența declanșării unei greve generale în sistemul sanitar care ar putea bloca activitatea acestui sistem, cu consecințe grave asupra stării de sănătate a populației,
Ținând seama de faptul că în prezent, modalitatea de salarizare a personalului care ocupă funcțiile prevăzute în Anexa nr. VI Familia ocupațională de funcții bugetare “APĂRARE, ORDINE PUBLICĂ ȘI SECURITATE NAȚIONALĂ” din Legea-cadru nr.153/2017, nu îndeplinește în totalitate rolul de recompensare, fidelizare și, totodată, de creștere a atractivității liniei de muncă care să diminueze posibilitatea migrării personalului specializat în alte domenii de activitate,
În considerarea faptului că acest factor, cumulat cu un acut deficit de personal care, în prezent, nu poate fi suplinit nici prin recrutare din instituțiile de învățământ proprii, nici prin încadrare din sursă externă, generează o vulnerabilitate a sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională, astfel încât principala sarcină instituțională legală, respectiv asigurarea unui serviciu public specializat în interesul persoanei, al comunităţii, precum şi în sprijinul instituţiilor statului, exclusiv pe baza şi în executarea legii, să nu poată fi îndeplinită la standarde de performanță reale,
Întrucât în lipsa unor măsuri concrete şi rapide s-ar vulnerabiliza şi mai mult categoriile de persoane vizate de prezenta ordonanţă de urgenţă, prin diminuarea puterii de cumpărare, cu impact semnificativ asupra standardelor de viaţă ale populaţiei şi prin amplificarea riscului de sărăcire extremă,
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I – La articolul I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1186 din 9 decembrie 2022, după alineatul (14) se introduc două noi alineate, alin. (15) și (16), cu următorul cuprins:
„(15) Prin derogare de la prevederile art.12 alin.(2) din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu luna iunie 2023, salariile de bază ale personalului care ocupă funcţiile prevăzute în anexa nr.II la aceeaşi lege se stabilesc la nivelul salariilor de bază prevăzute de această lege pentru anul 2022.
(16) Prin derogare de la prevederile art.12 alin. (2) din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu luna iunie 2023, soldele de funcţie/salariile de funcţie ale personalului care ocupă funcţiile prevăzute în anexa nr. VI la aceeaşi lege se stabilesc la nivelul soldelor de funcţie/salariilor de funcţie prevăzute de această lege pentru anul 2022.”.
ART.II – În aplicarea art. I, la stabilirea cuantumului brut al soldelor de funcție/salariilor de funcție/salariilor de bază ale personalului, aferent lunii iunie 2023, se are în vedere această lună, în integralitate.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
51 de răspunsuri
La rectificare intra si diferenta de la specialistul de clasa?
Sa trăiți domnule Președinte! Ca efect al trecerii pe maximul grilei prevazut de legea salarizării unitare, se întregește automat ,, specialistul de clasă?”
Această ajustare suplimentară promisă de Ministrul Afacerilor Interne este condiționată de rectificarea bugetară care va avea loc in luna august.
Cum va fi cu 1 iulie daca e influentata de rectificarea din august?
Ceva nu e logic in situatia asta…
1 iulie a fost prima informare primita pe care noi am si diseminat o la cald / insa pana nu vedem un proiect de oug nu avem nimic concret – am avertizat
Am mai intrebat si insist cu intrebarea:
La noi este sporul de anp de 30% impacatat atat, dar la MAI ce sporuri au care ar urma sa fie impactate de deblocarea din iulie?
Si ei se iau dupa noi(ex. Chirie)…;)
tot ce au in afara sf / la politie nu au toti liniar 30% din cate stiu / sunt si cazuri care nu au plafon integral / nu conteaza tipurile de sporuri / trebuie sa fie in afara sf si sunt max 30%
Adica toata sporurile lor insumate(ca exemplu) nu pot depasi ca procent sporul nostru de anp de 30%?
Am inteles bine?
Toate sporurile din afara SF
Adica cum la noi e la max 30% anp ul , vreti sa ziceti ca la ei indif de cat au nu vor putea avea mai mult ca noi (ca idee).
Sau sunt altele exceptste si cresterea va fi mai mare?
Sporurile din afara SF nu pot fi mai mari de 30%. Orice alt spor este parte a sumei compensatorii venită din paleoliticul stabilirii principiilor de salarizare care ultraactiveaza de la an la an.
Ca sa îți fie simplu de înțeles. Sporuri nu pot fi mai mult de 30% din afara SF. Cele care contribuie la realizarea SF nu mai sunt considerate sporuri ci elemente care compun suma compensatorie.
Studiu dacă vrei sa aprofundezi…
Deci si la ei suma din sporuri va fi asemanatoare cu a noastra pt ca ati zis ca nu se poate mai mult de 30% din SF
La SF se aplica maxim 30% – la noi este cuantificat de sporul ANP (pericol)… Toate celelalte sporuri sunt paarte a sumei compensatorii. Aici intra categorii de sporuri de care noi beneficiem distinct de MAI. Nu stiu cate sporuri care compun suma compensatorie sunt in MAI. Nici nu ne-ar interesa prea mult ….
Anexa aia a fost concepută de un debil!
Ăla născut în 1971 are acum 52 de ani. Pe baza grupei deduce 13 ani și poate pleca tot acum la pensie. Dar el ca individ mai există în sistem? E plecat deja de ceva ani😄
Se schimba guvernul și vechile promisiuni se vor uita. Trebuie sa refuzam orele suplimentare la Sf lunii iunie pentru ca guvernul sa dea un OUG privind actualizarea sporului ANP… Chiar dacă întra în valabilitate în august o data cu rectificarea… Altfel nu prea am obținut mai nimic și refuzul de la Sf lunii mai a fost asa de fațada…
Bună ziua,daca am fost pensionat cu data de 7 ianuarie 2023 dintr o unitate penitenciară este posibil sa beneficiez de ceva in urma aplicării acestui OUG? Va mulțumesc frumos…
doar pensionatii cu cel mai devreme 2 iunie prind actualizari de drepturi crescute cu 1 iunie
Teoretic li se actualizeaza drepurile de pensie cu 01.06.2023,pentru cei care au iesit incepand cu aceasta data.
” ART.II – În aplicarea art. I, la stabilirea cuantumului brut al soldelor de funcție/salariilor de funcție/salariilor de bază ale personalului, aferent lunii iunie 2023, se are în vedere această lună, în integralitate.”
Mesajul este clar. Baza se actualizeaza celor iesiti incepand cu 2 iunie 2023.
@Nanu
Aplicabilitatea pentru calculul drepturilor de pensie este cu 2 iunie deoarece cine a trecut in rezerva cu 1 iunie practic nu mai este in sistem cu respectiva data/luna, nu beneficiaza de actualizare (marire, trecere pe grila maxima a L153).
Este situatia minunata, similara, a colegului care a trecut in rezerva cu 1 ianuarie, care NU a beneficiat de:
-compensare/actualizare/indexare a pensiei deoarece nu era pensionar in 2022 (cel tarziu trebuia sa treaca in rezerva pe 31.12.2022 nu pe 01.01.2023!)
-maririle cu 10% pentru bugetari si actualizarea salariului de grad deoarece era in rezerva cu 1 ianuarie 2023. Nu i se aplica, nu mai era in activitate, era in rezerva!
Le-a pierdut pe ambele. De ce? Ca asa a vrut el, nu s-a informat! Si pentru ca SRUFP face nani (puteau indruma colegul)!
Ganditi, nu va aruncati ca fata mare la maritat!
Bravo! Sunt pensionar militar din M.Ap.N.De ani de zile pensionarii militari sunt bataia de joc a guvernantilor.Pacat ca militarii activi din M.Ap.N.nu se pot organiza in sindicate.Nu cred ca mai este posibil ca Legea 223/2015 sa revina la forma initiala,a fost ciuntita de O.U.G.-urile mizerabile 59 si 114.Ar trebui marsat ptr.ACTUALIZREA PENSIILOR..(ceea ce nu este posibil momentan).Daca actualizare nu se face ,ar trebui ca macar soldele de grad sa fie majorate ca cele ale activilor.Cu ce este mai presus un general,,un chestor sau un agent principal din ziua de azi,fata de similarii lor iesiti la pensie cu 10 sau 15 ani in urma? De noi pensionarii batrani si-au batur joc..Urmati dvs.viitorii pensionari militari.
@Alex: daca se tot taraganeaza dosarele care au ca obiect mizeria de 59…..
Domnule Presedinte, pensionatii in data de 06.06 prind marirea sporurilor din luna iulie ? Pt.ca marirea sporurilor fac parte tot din legea cadru 157/2017 si aplicată cu 1 iunie 2023 ! Aveti vreun raspuns si pt.noi veteranii ?
actualizarea se face la data deschiderii dreptului la pensie / ulterior nu mai merge / scrie in lege
Oare și indemnizațiile de veteran din teatrele de operații vor crește după rectificarea bugetară ?
Nu. Rămân plafonate
S a discutat și despre această lege s au, ca și alte drepturi, se bagă la sertar pt a fi uitate?
Aveti dreptate, scrie in lege.Dar sporurile au fost “promise” la rectificarea de buget din iulie, sau august…nu contează.Contează ca aceste sporuri trebuiau incluse in ajustarea, că nu i pot spune marire din 1 iunie a legii cadru/2022.Nu este vorba de o alta lege , sau OUG,pe care guvernul ar trebui sa o aprobe ! Este vorba de aceeasi lege.Nu v i se pare logic si corect ce spun ?
SNPP sporurile nu se actualizează la data deschiderii dreptului la pensie ci doar salariu de funcție sau salariu de grad.sporurile raman în fisa de pensie asa cum au fost plătite
Si ulterior “merge”,
d-nule președinte!
Din p.d.v. juridic, chiar “merge” !
Eu vorbesc de sporurile la salariul din luna iunie, pană in data de 5, cand incă eram salariat si nu pensionar.Dacă guvernul avea bani si introduceau si sporurile in OUG ul pe care l au dat, primeam si noi cei care ne am depus dosarul de pensionare cu data de 6 iunie ? Eu zic câ da. Dar guvernul a spus ca nu au bani momentan si vor da restul de bani de la sporuri in luna iulie,la rectificarea bugetară.De asta m i se pare ilogic sa nu beneficiem si noi cei iesiti la pensie dupa 6 iunie ! E vorba de aceeasi lege, nu de altă lege, sau OUG ce o fi ea, d le Presedinte.Si ea se aplică cu 1 iunie cand unii dintre noi eram incă salariati.Iar sporurile fac parte din acelasi OUG ! Că au amanat guvernantii plata lor, că nu au bani acum si vor rectificare de buget, e o altă poveste ! Eu cred ca am dreptate !
Buna ziua,
Domnule presedinte, s-au deblocat posturile tco prin memorandum?
Sea asteapta rezolutie…speram noi, favorabila!
Având în vedere modificarea la salariul de funcție, la ce se aplică îndemnizația de comandă, la vechiul salariu de bază (2009) sau la noul salariu de funcție majorat (2022)? Normal ar fi ca îndemnizația de comandă să se aplice la noul salariu de funcție majorat (2022), inclusiv îndemnizația de comandă pentru șef formațiune de 10 % (șef escortă, șef garaj etc.), cf. Ordin nr.543/C/2021.
Legea salarizarii se aplica integral doar prin prisma salariului de functie nu in integralitatea ei
Aurelian:
Așa e. Dacă vreți să vi se aplice sporurile noi la pensie, trebuie să mai stați încă o dată “alea șase luni”.
Bv lor, asta inseamna atitudine:
https://m.ziare.com/greva-educatie/guvernul-noua-oferta-sindicate-educatie-majorare-25-procente-salarii-1809600
Noi luam frimituri….salariu de grad, norma de hrana, norma echipare, sporuri, chirie….
Asta inseamna atitudine, noi doar frimituri…..
Plus ca la ei sporurile se aplica la baza mare, nu ca la fraieru
https://www.stiripesurse.ro/guvernul-adopta-oug-cu-cresterile-salariale-dupa-ce-profesorii-au-suspendat-greva-salariile-vor-c_2951773.html
Pentru cei care lucrează pe secțiile TBC/HIV cum se vor calcula sporurile/plafonul?
La acest moment înțeleg ca vor dispărea sporurile pt condiții de munca pt ca doar din sporul de pericol ( pe care îl încasează tot anp-ul fie administrativ sau operativ) se atinge plafonul de 30%.
Nu se pierde niciun spor. Sporurile de prezenta vor cuantifica in continuare suma compensatorie.
Bună seara!
Domnule președinte, se mai aude ceva de ordonanta privind actualizarea sporului ANP începând cu 1 iulie?
La finalului săptămânii viitoare, Parlamentul întra în vacanta pana în septembrie.
Mulțumesc!
Vă salut. Fiind ”eligibil” pensionării (agent M.A.I., 53 vârstă, 31 vechime în sistem), am urmărit recentele declarații ale decidenților, după cum urmează: primul ministru a declarat că se vor reduce prețurile alimentelor de bază! Ministrul Muncii a declarat duminică seara la o televiziune că, ”DIN PĂCATE”, pensiile militare nu au fost scoase din PNRR și vor intra ”la reformă”, până la 30.06 legea să fie înaintată Parlamentului ulterior promulgată, urmând să intre în vigoare la 60 de zile. Analizând aceste declarații și amendamentele depuse (fără a fi specialist în domeniu), ajung la concluzia că cei care sunt în situația mea de ”eligibili”, până la maxim 01.09 trebuie să înceteze raporturile de serviciu, ptr. a beneficia de prev. actualei legi în vigoare. Proiectul de lege prevede ca ”Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este mediasoldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în ultimele luni consecutive de activitate, stabilite conform eșalonării din anexa nr.2, actualizate cu indicele prețurilor de consum lunar, la data deschiderii drepturilor de pensie”. Adică 12 luni, neactualizate cu datele de 01.01.2023 și 15.06.2023 ci cu indicele prețurilor de consum lunar care, conform declarațiilor primului ministru, va fi în scădere! Nu știu dacă raționamentul meu ori mecanismul de calcul este ok, fapt pentru care aștept opiniile dvs. O zi frumoasă vă doresc tuturor!
https://www.rauflorin.ro/legislatie/new/PENSII_SPECIALE/AMENDAMENTE%20PENSII%20SPECIALE_29.05.2023.pdf
Scuze, am intenționat să postez în secțiunea ”Cum se vor modifica pensiile…..” dar m-am grăbit!
Asistenta sociala din primarii intra la aceasta marire salariala ?
Salariile asistenților sociali din primarii se stabilesc de către Consiliul Local și nu pot depăși salariul viceprimarului
Buna ziua ! Întrebarea mea este …cei care lucrează în centre de copii cu funcția contractuala de părinte social nu primesc mărirea de salariu conform legii date din iunie? Va mulțumesc ! Aștept răspunsul.
Până la urmă se vor actualiza sporurile după rectificarea bugetară din august ?
Este vorba doar de sporul de pericol. Restul sunt in suma compensatorie nemaiavand calitatea de spor. Urmarim proces rectificare bugetara si tamponam daca este cazul.
Buna ziua lucrez la maternitate giulesti si sunt pe post de necalificat la blocul alimentar si va rog sa îmi Spune-ți si mie daca este normal ca la toate colegele fiind patiseri bucătari etc sa făcut mărire de salariu iar mie nu avînd salariu minim pe economie si mai sunt încă 2 colege în situația mea va rog să-mi dați un raspuns pentru ca mie nu mi se pare corect . Va mulțumrsc
Buna ziua lucrez la maternitate giulesti si sunt pe post de necalificat la blocul alimentar si va rog sa îmi Spune-ți si mie daca este normal ca la toate colegele fiind patiseri bucătari etc sa făcut mărire de salariu iar mie nu avînd salariu minim pe economie si mai sunt încă 2 colege în situația mea va rog să-mi dați un raspuns pentru ca mie nu mi se pare corect . Va mulțumrsc
Buna ziua lucrez la maternitatea giulesti si am salariul minim pe economie sau facut măriri de salariu colegelor mele lea marit iar mie si încă doua fete nu .sunt pe post de necalificat la blocul alimentar va rog să-mi Spune-ți si mie daca este corect . Va multumesc
Personal nu cunosc evoluția salarială in sistemul sanitar inclusiv personal auxiliar. Presupun doar ca sunt decizii ale consiliului director din spital.