Am detaliat intr-un articol anterior pe marginea masurilor luate in sistemul penitenciar pentru prevenirea raspandirii COVID-19. In mod cert, cea mai dificila dintre acestea este cea care priveste programul personalului. Cu ajutorul lui Dumnezeu dar si respectand regulile impuse de autoritati vom iesi mai repede din aceasta criza generata de pandemia COVID. Nu stim daca ne vom mentine acelasi nivel de trai si aceeasi viata cu care ne obisnuisem, insa, cumva omenirea isi va reveni, ramane de vazut in cat timp. Specialistii ne spun ca avem in fata doua luni de foc si pentru acestea trebuie sa ne pregatim extrem de bine.
Principala provocare este bineinteles programul schimburilor operative, inima sistemului, motorul Politiei Penitenciare, sa o recunoastem! Au fost analizate mai multe variante de program, solutia ideala fiind imposibil de pus in practica de majoritatea unitatilor intrucat presupune 6 schimburi operative! Sunt totusi unitati in sistem care pot asigura 6 schimburi. Particularitatile si resursele difera enorm de la un penitenciar la altul. Aceasta solutie cu 6 schimburi se pastreaza pentru situatiile critice, in unitatile care au resurse, adica pentru stadiul final al luptei.
Pana atunci singura optiune care poate fi aplicata in majoritatea unitatilor este cea cu 5 schimburi operative. Unitatile care nu se descurca in configurarea celui de-al cincilea schimb, vor fi sprijinite cu elevi de la SNPAP cu necesitatea identificarii unor spatii de cazare pentru acestia. In prima faza elevii vor sprijini unitatile fiind in practica, dar se are in vedere angajarea directa pe 6 luni cu drepturi depline, ei avand prioritate evident la acest tip de incadrare. Prin aceste angajari directe pot fi obtinute si alte forte de sprijin pe durata situatiei de urgenta.
Jaloanele care au delimitat obiectivele schimbarii drastice de program sunt:
- plasarea in odihna (nu spunem izolare dar de preferat sa se stea cat mai departe de riscuri) a unui numar cat mai mare de politisti de penitenciare pe o durata de 14 zile
- realizarea normei lunare de lucru (fondul de timp lunar)
- implicarea unui numar cat mai mic de zile de concediu, recuperare, invoire – pentru a completa numarul de ore lucratoare lunar (fondul de timp individual)
- pregatirea schimburilor pentru reactie si adaptare rapida in cazul unor situatii (simptome sau suspiciuni COVID-19) care impun izolarea unui numar de salariati ulterior escortarii celui in cauza la un spital din reteaua proprie
In trecut, in mod normal, programul cu 5 ture a fost mereu un deziderat (reusit doar in cateva unitati) pentru cei care lucreaza in schimburi si ar fi singura varianta in care orele suplimentare s-ar elimina (dar, ca efect, si plata acestora) insa pentru aceasta este nevoie de reurse, al 5 lea schimb fiind practic o echipa de suport care contribuie la planificarea mai putin intensiva a muncii si la acordarea fara restante a concediilor si recuperarilor, in timp ce programul de baza ramane 12/24-12/48 deci pe formatul in 4 schimburi.
In mod evident programul de criza, in 5 ture, propus de ANP la acest moment nu are legatura cu cel normal, care ar relaxa personalul. Insa mult mai multe tinte sunt acum de urmarit. Putem, fiecare dintre noi sa ne imaginam un astfel de scenariu care este vizat de programul de criza si putem incerca sa ne gandim cum am reusi sa ne adaptam reactiile daca am lucra in program de 4 ture (exista pareri in favoarea mantinerii programului actual).
Perspectiva este simpla: daca se lucreaza in 4 ture si este semnalat un caz suspect, depinde mult de datele problemei (poate fi descoperit repede sau apar indicii ca prezinta simptome de 2 zile sa spunem dar nu a fost semnalat sau observat) dar in orice caz se iau masuri de izolare a celor care au intrat in contact.
Consecinta imediata este ca un numar mare de salariati atat din schimbul aflat in serviciu dar posibil si din schimbul care a predat anterior serviciul, vor intra in izolare la domiciliu 14 zile. La acest moment DSP nu testeaza cazurile asimptomatice chiar daca au fost contact direct cu caz pozitiv. Acestea sunt ordinele de linie MS.
Prin urmare vom avea un schimb sau poate mai mult decat doar un schimb, blocat la domiciliu. Cu resursele ramase trebuie asigurate misiunile de paza si supraveghere 24/24 ore. Multe optiuni nu raman de luat in calcul.
Ne dam toti seama ca izolarea unui schimb sau chiar a doua schimburi dintr-o unitate (si ne oprim aici cu imaginatia, desi…) poate genera noi schimbari radicale de progrram astfel incat sa ajungem sa lucram 12/12 pe durata lunga sau 24/24 fara posibilitatea de a parasi unitatea, variante care nu sunt de dorit.
Cei care sustin mentinerea programului actual vin cu solutii extremiste de asteptare a aparitiei cazului si atunci de sechestrare, de blocare a personalului aflat in serviciu (eventual adus si personalul din liber) la unitate pe durata nedeterminata. Insa aceste nu sunt optiuni rationale si de altfel imposibil de pus in practica; unitatile nu au conditii de cazare in masa, de servire a hranei de trei ori pe zi, grupuri sanitare, dusuri etc. Sa ne mentinem rationali totusi!
Acest program in 5 ture cu frecvente 12/12 este unul deosebit de dur, care a mai fost practicat in modalitati similare in trecutul indepartat al sistemului nostru, in diferite perioade, si care presupune 12 ture succesive. Sa vedem putin cifrele presupunand ca ne uitam la un schimb (Schimbul 1) care ar intra in serviciu din 1 aprilie pe tura de zi:
- schimbul respectiv are de acoperit perioada 1-14 aprilie si apoi ultimele 2 zile din luna (29 si 30 aprilie) deci 16 zile respectiv 384 de ore ca total de referinta pentru a calcula si timpul de odihna
- schimbul va lucra 13 ture a cate 12 ore rezultand un total de 156 de ore de munca
- pentru a calcula perioada de odihna facem diferenta intre 384 (total ore perioada) si 156 (total ore prestate) si avem 228 de ore de odihna
- impartind perioada de odihna la 13 ture de efectuat rezulta o perioada medie de odihna de 17,5 ore pe tura
- in completare, in perioada 15-28 aprilie schimbul respectiv are 14 zile (336 ore) de pauza
Nu ne-am grabit cu o informare privind acest nou program intrucat am asteptat reactiile si propunerile personalului prin liderii de sindicat si am propus o imbunatatire la varianta ANP, identificata de colegii din operativ de la Penitenciarul Jilava (le multumim!), solutie care rezolva doua mari probleme din varianta initiala.
In primul rand solutia propusa de Jilava, care vizeaza o modificare a modului in care opereaza schimbul 5, permite reducerea numarului de ture pentru schimburile 1-4 care actioneaza la foc continuu si totodata elimina acele zile in care Schimbul 5 ar trebui sa se prezinte la serviciu in program de 8 ore, cu riscurile de rigoare privind contactul cu personalul din unitate, cu detinutii si mai ales cu schimburile care nu ar trebui sa ia contact intre ele pe durata celor 14 zile.
In varianta propusa de Jilava schimbul 1 va lucra 12 ture crescand astfel media perioadei de odihna la 20 de ore per tura. Rezultatul acesta se obtine planificand schimbul 5 intr-una din turele pe care le avea de efectuat Schimbul 1 (din varianta ANP) si repetand metoda si cu celalalte schimburi aflate la foc continuu.
Astfel Schimbul 5 nu va mai avea nevoie sa vina la program de 8 ore pentru completarea normei de munca, iar schimburile in foc continuu se vor odihni ceva mai mult. Ramane provocarea numarului de ore lucratoare prestat de schimburile in foc continuu, care va scadea prin interventia mai intensa a Schimbului 5, insa acest lucru se poate corecta prin recuperari si concedii, plus invoiri (vom insista pe aceasta din urma modalitate).
Nu este vorba despre o perioada extrem de lunga in care trebuie sa functionam astfel. Speram toti ca in luna iunie sa respiram normal. Iar pana atunci inca sunt restante la concedii si munca suplimentara de recuperat astfel incat sa reusim sa dam ceva mai multa pauza schimburilor 1-4 si mai putin interactiune prin unitate pentru schimbul 5.
Unele unitati au cerut autonomie decizionala pentru a-si seta propriile masuri, programe si planificari in diferite secvente de lucru/odihna (24/24 sau 12/24 etc), insa dincolo de dificultatile si nemultumirile pe care le genereaza un mod neunitar de lucru in unitati, niciun program nu permite o viata relativ normala fara riscul de incazarmare in caz critic, intrucat nu este posibila asigurarea acelei formatiuni de rezerva care sa se mentina 14 zile la domiciliu pregatita de a intra in lupta cand colegii din serviciu pot fi izolati sau atunci cand le vine randul la program.
Adresa ANP transmisa in unitati cu privire la noile programe pentru personal are termen maxim de implementare data de 6 aprilie 2020 si mai permite deci eventuale discutii, inclusiv pe partea de personal care lucreaza la 8 ore si are o anumita optiune de segmentare a programului in doua ture pe zi dar si alte posibile variante despre care vom discuta ulterior. Retinem ca ANP are oricand optiunea de a utiliza situatia de urgenta pentru a dispune orice modificari in programe si atributii fara dialog. Trendul este dat prin decrete si ordonante de urgenta sau militare. Sigur ca puteam opta pentru o pozitie defensiva si sa ne opunem de facto modificarilor, mentinandu-ne pe o pozitie populista, insa nu credem ca perioada care urmeaza trebuie gestionata astfel.
Insa reusim sa mentinem o comunicare buna cu administratia la polul opus de ce se intampla in Politie unde stim ca nu a avut loc nicio consultare a partenerilor sociali de la decretarea starii de urgenta, indiferent de complexitatea sau imapctul masurilor luate care includ si modificari dure de statut special in ce priveste regimul disciplinar, detasarile, concediile si supendarea raporturilor de serviciu. Pe de alta parte suntem constienti ca ar fi fost deosebit de problematica o interpretare stricta a Decretului 195/2020 care pune sub semnul intrebarii plata muncii suplimentare, insa nu este cazul (ANP/MJ au deblocat cel putin acest aspect). Aparent, in programul cu 5 ture nu se mai presteaza munca suplimentara dar in cazurile critice vor aparea modificari de program care pot genera ore in plus. Totodata trebuie precizat ca acest program nu este batut in cuie si de nemodificat in viitorul apropiat, asa cum ne asigurara Directorul General al ANP.
Varianta de program in 5 ture – propusa de ANP
Varianta de program in 5 ture – cu modificari propuse
23 de răspunsuri
Un subiect sensibil si deosebit de bine pus in evidenta, care arata nemultumirile si injosirea lucratorilor din penitenciate. Daca ,,șefii nostri supremi”, îsi bat joc de noi, ce pretentii sa mai avem de la restul lumii care ignora structura nostre din Sistemul de Aparare Nationala ?! Speram sa se revina cat mai curand la programul normal. Cel putin al cincilea schimb, suntem schimbul de sacrificiu. Felicitari pentru articol! Asteptam si pe viitor continuarea masurilor similare, pentru rezolvarea situatiei.
Domnule Președinte cu tot respectul am o intrebare : Majorarea de 75 % poate fi luată în calcul in vederea mediei celor 6 luni privind pensia . Majorare pt. cei cu copii cu varsta sub 12 ani . Va multumesc si astept un raspuns .
Teoretic, nu prea, nefiind ceva permanent, e un spor pentru această situație de urgență.
Orice venit salarial este luat in calcul, indiferent daca se acorda poroportional ca perioade de timp. Tot ce implica venit salarial este luat in calcul. Similar sporuluik de 50% sau a altor categorii de sporuri acordate pentru anumite tipuri de munca prestate.
Iată că vom lucra în condiții extrem de dificile. Propun ca în întreg sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională să se acorde grupa cea mai grea de muncă, adică un an de vechime câștigat la un an lucrat. Noi facem sacrificii, lucrăm în condiții de front și cred că merităm facilitatea asta. Este o uzură imensă, ganditi-vă cum vom rezista! Măcar facilitatea asta cu an la an să ni se acorde!
Subscriu. Una dintre cele mai bune propuneri!
Atenție și la numărul de ore pe care le face un schimb in luna aprilie. Văd că pe data de 30 aprilie, schimbul care intră de noapte, are 13 ore. Numai că, pe 30 aprilie se fac doar 5 ore( de la 19.00 la 24.00). Celelalte 8 ore intră în luna mai,căci tura de noapte este 30 aprilie/1 mai. Deci, atenție la calcule,nu prea ies orele! Ce facem, punem câte o zi concediu așa aiurea?
De ce aiurea? Interesul e pentru intregirea Fti ca omul sa poata fi platit. Si stim cu totii de acum ca in starea asta de urgenta se pot acorda unele zile de concediu functie de situatia operativa. Este adevarat ca trebuie si suntem obligati sa urmarim sa nu se abuzeze de situatie. Trebuie pastrata o proportionalitate intre oameni in acelasi timp sa ne atingem si scopul.
Sună bine teoretic, am auzit și varianta cu 4-5 zile de concediu ca să iasă ore de lcs, pentru că programul e realmente criminal și ar prinde bine câte un liber. Baiu’ e că după câteva luni, cum se estimează, vom rămâne fără concediu…
Zicem merci ca avem serviciu…cam asa sta treaba
Ideea e ca facem parte din structura de aparare si siguranta nationala. Nu e doar un job!
Ai uitat sa pui și cele 8 ore din data de 01 04 2020 deoarece a intrat pe 31 03 2020.
Care dintre cele doua programe de lucru se v-a implementa?. Varianta propusa pare mult mai rationala . . . .
Despre pensionarea pe motive medicale ce puteti comenta ? E posibila sau nu ?
daca exista o decizie de inapt/invaliditate, sunt sanse / mai complicat dar se poate
Vad ca se pune mare accent pe nr de ore , oare acest aspect este important .Pacat .Oamenii din sistem nu sunt cobai.
Ce părere aveti despre codul muncii articolul 132 alin. 4 și 5???
Pe fondul starii de urgenta si a faptului ca facem parte din structura de aparare urmam dispozitiile. Monitorizam si incercam sa nu lasam lucrurile sa se duca-nspre abuz. Suntem constienti cu totii ca urmare a acestei stari de urgenta se vor deschide multe cai de actiuni dedicate imbunattatirii conditiilor de munca.
Nu văd logica celor care au gândit programul acesta de 5 ture. Ce măsura de preventie considerați ca este, in condițiile in care cel de-al 5-lea pluton ia contact cu toate celelalte ture și ii dublează pe toți in anumite zile? Pai eu degeaba stau 14 zile acasă, dacă in anumite zile îl am pe colegul de la al 5 -lea cu mine in birou. Pot lua virusul de la el in ultima tura sau invers sau după ce am efectuat mai bine de jumătate din programul ăla intens. Ce credeți ca se va întâmpla intr-o situație din asta? Va trebui ca toate turele sa intre in carantina, deoarece plutonul 5 a avut contact cu toate celelalte ture. Cine va mai lucra?
Asa e la noi. Tratăm efectul, nu cauza.
După ce ca situatia din țară este destul de urâtă…oameni sunt stresați nu stim ce sa mai credem si pe cine vine si prostia asta de program sa ne zapaceasca, sa ne obosească si sa ne steseze si mai rau este un program menit să facă economii nu sa ne protejeze …la un program normal aveam 14-15 ture acum avem 13 unde este PROTECTIA ..nu se fac economia asa cum am spus dacă 13 ture se fac orele va dati seama ca a 14-15 tura erau în plus și deci ore suplimentare 12 sau 24 care se plăteau cu 100% sau cu 175% ceea ce înseamnă ceva bani in plus asa am inventat repede al 5-lea schimb si gata nu mai plătim ore suplimentare și TARE ÎMI ESTE FRICA CA ASA O SA LUCRAM DE AICI IN COLO vad ca merge si asa o sa rămînă sper sa ma înșel si totodata sa luați măsuri sa nu se intimple asta..în rest Doarme ajuta sa trecem cu bine si de nenorocirea asta …Multa sanatate
Garantat vom reveni la program normal cât de repede posibil. Alta varianta pentru a menține acasă 14 zile un nr mare de oameni nu a fost identificata
Nu este de contestat situația obiectiva, care a dus la schimbarea programului de lucru la schimburi, cred că toată lumea înțelege acest aspect. Însă, introducandu-se telemunca pe toată perioada de program la 8 ore, la schimbul 5 și rotirea schimburilor ca toți să lucreze în schimbul 5 se generează nemulțumire, prin 3 efecte cumulate ale modificărilor: bulversarea programului, oboseala accentuata, diminuarea veniturilor (prin reducerea orelor de RSL in general și a sporurilor in perioada de telemunca), toate acestea pe fondul general de stres crescut în legătură cu efectul epidemiei. Ar fi bine daca s-ar identifica o modalitate de a recompensa cumva personalul din schimburi, care este lovit cel mai puternic de aceste măsuri, in condițiile in care este cel mai expus și in caz de incidente zi in caz de infecție , fiind chiar în prima linie.