Intalnire ANP – sindicate, 20 iunie 2025

Deficit bugetar, repartitie Academie, aplicatia de pontaje si altele

Pe data de 20 iunie 2025 incepand cu ora 9,30 s-a derulat la sediul ANP intalnirea periodica cu sindicatele. Referitor la subiectul privind aspecte financiare, ANP a admis ca bugetul primit acopera doar 10 luni din 2025, chiar daca executia bugetara pe primele doua trimestre arata aparent normal. Acesta nu este un aspect nou. Ce este nou este mesajul ferm transmis de Ministerul Finantelor catre Ministerul Justitiei si anume – sa nu ne asteptam la rectificari pe plus sau la distribuiri de sume din fondul de rezerva la dispozitia Guvernului, cum s-a procedat pana acum, pentru ca nu exista disponibilitati, si ca anul acesta va trebui sa ne incadram in ceea ce am primi la inceput de an bugetar. ANP arata ca nu se are in vedere taiere sau diminuare de drepturi si totodata ca nici investitiile nu se pot sista intrucat se vor aplica penalitati iar in final impactul financiar va fi chiar mai mare. ANP a pregatit un proiect de plan de masuri pentru incadrarea un bugetul existent (a se citi – reducerea unor cheltuieli) care va fi discutat si armonizat in prima faza, in relatia cu MJ si apoi discutat cu partenerii sociali. Totodata ANP a transmis la MJ o adresa in care este detaliat deficitul bugetar la nivelul Politiei Penitenciare, implicit sumele necesare pentru acoperirea tuturor cheltuielilor. In mod cert, dupa instalarea noului Guvern vom avea noi provocari in plan bugetar, pe langa deficientele deja existente.

Privind repartitia promotiei 2025 din Academia de Politie, avem 40 ofiteri, absolventi si la acest moment exista doar 23 posturi vacante. Se asteapta rezultate mutarilor si concursului de sef sectie de unde foarte probabil se mai obtin 12 posturi. Totodata se vor publica anunturi de mutare in interes de serviciu atat pt ofiteri cat si pentru agenti pentru inca o serie de reglaje in vederea vacantarii de posturi pentru promotia din academie.

Un alt subiect a fost Proiectul de HG privind asistenta medicala si psihologica, act normativ care trebuia aprobat inca din 2019 ulterior adoptarii noului statut al politistului de penitenciare dar care a fost respins de mai multe ori de MF pentru ca ar avea impact bugetar – impact generat de prevederile usor mai flexibile din noul statut. S-a stabilit ca in maxim doua saptamani, directia juridica va integra proiectele care au circulat in ultimii ani intr-un singur draft in care se vor evidentia acele prevederi in divergenta, respectiv care au influenta financiara, dupa care ne vom reintalni pe tema si vom decide ce ajustari pot fi facute pentru a armoniza prevederile din statut cu deficitul bugetar.

Referitor la evitarea atacarii de catre unitati a sentintelor pe recalcularea retroactiva a majorarii de 50%, ANP nu poate garanta o astfel de pozitie mai ales avand in vedere practica existenta: doar o actiune castigata, 11 pierdute si 23 trecute de prima instanta. Totodata ANP a fost nevoita sa admita ca in actiunile facute de juristii din sistem pentru revendicarea unor drepturi specifice, unitatile nu au atacat, fiind facilitate astfel solutionari favorabile ale actiunilor puse pe rol.

Referitor la plata tuturor tipurilor de concedii si invoirilor cu toate sporurile incluse similar cu concediul de odihna, demers formalizat de SNPP in corespondenta cu ANP, in cadrul sedintei au fost  mentionate deciziile ICCJ care clarifica in materie, astfel incat ar fi de preferat corectarea situatiei in mod voluntar si armonios pentru a evita penalitati ca urmare a unor actiuni care in mod previzibil se vor castiga usor. ANP a initiat deja un grup de lucru care va analiza tot cadrul normativ si procesual urmand sa puna concluzii in cat mai scurt timp.

ANP a mai informat cu privire la un proiect de ordin ANP pentru constituirea grupului de experti pe diferite domenii. Includerea sau excluderea in acest corp care va fi implicat intr-o serie de activitati de tipul mentorat, comisii concurs, grupuri de lucru, proiecte de norme etc se vor face pe baza unor criterii si evaluari. In cel mai scurt timp proiectul va fi finalizat si se va pune la dispozitia partenerilor sociali spre consultare.

O tema foarte importanta a intalnirii a fost aplicatia de pontare a muncii. Aspecte relevante:

  • exista bani in cont si se vor plati imediat ce aplicatia e finalizata
  • aplicatia este in forma de testare in unitati si ANP
  • lucrul la aplicatie a inceput imediat dupa publicarea OMJ privind plata muncii suplimentare
  • s-au operat o serie de modificari la aplicatia existenta
  • luna ianuarie este tratata distinct singurele ore care pot fi platite fiind cele care cumuleaza regimul orelor suplimentare cu cel al orelor in SDSL – aceste ore vor fi platite chiar daca a fost depasita perioada legala
  • tot pe luna ianuarie orele suplimentare care nu sunt totodata si ore SDSL trebuie compensate cu timp liber chiar daca s-a depasit perioada de 3 luni stabilita prin OUG 156/2024
  • referitor la caracter operativ care spre deosebire de anul trecut, trebuie sa fie justificat destul de rigid conform OUG 156/2024, pontatorul are la dispozitie un camp unde va bifa – caracter operativ
  • aplicatia sesizeaza automat munca prestata in regim SDSL
  • referitor la zilele de CO restante aplicatia trebuie sa mentina restantele vizibile chiar daca se depaseste perioada de 18 luni ulterioara anului calendaristic – concediul poate fi acordat si dupa aceasta perioada daca din motive obiective/operative nu a putut fi acordat desi este de preferat a se depasi acet interval
  • conform OUG 156/2025 ziele de CO restante aferente anului 2025 nu se pot plati la incetarea raporturilor de serviciu, insa zilele restante pe anii anterior trebuie platite la pensionare sau demisie
  • conform noilor prevederi trebuie date dispozitii scrise pe om si pe situatie pentru prestarea de ore suplimentare / acest aspect nu se poate evita si va genera formalism si repetitie
  • LCS-ul ca indicator introdus de ANP s-a dovedit util in practica si se merge pe mentinerea lui desi au existat critici pe linie juridica / dar indicatorul trebuie formalizat intrucat in esenta este vorba despre o modificare a programului aprobat prin ROI si prevazut in Acordul colectiv prin extinderea perioadei de odihna dupa serviciu / LCS este util dar cu evitarea abuzurilor (a se vedea practica in perioadele de conflict sindical – refuzul muncii suplimentare etc) si totodata cu evitarea unor planificari subite in LCS in care se trezesc oameni de pe o zi pe alta
  • termen finalizare aplicatie – saptamana viitoare!

Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare: Intalnire ANP – sindicate, 20 iunie 2025

Distribuie

9 răspunsuri

  1. #APLICATIE
    Am întâlnit următoarea situatie:
    Muncă efectivă 160 ore – norma legală în lună 20 zile. În același timp concediu pentru incapacitate temporară de muncă 9 zile = 72 ore.

    Aplicația a luat ca normă de lucru 11 zile (88 ore) la care s-au plătit sporurile de prezență la exact 88 ore. Subliniez, iar, că prezența a fost 160 ore, efectiv, la serviciu!

    O altă problemă la încetarea raporturilor de serviciu, concediul de odihnă neefectuat este plătit la nivel 2009, în situația similară MAI, MApN plătind la nivel 20018! În ANP se are în vedere “o ceva” de la o convocare de la Sovata 2018!
    Poate îi ajutați să își facă un update pentru că suntem totuși în 2025!

    1. In luna in care FTL este de 160 de ore si tu intri in concediu 9 zile consecutiv nu ai cum sa ai 160 de ore lucrate efectiv. Cel putin asa deduc din ce scrii. In 9 zile consecutive de concediu prinzi un weekend ceea ce inseamna, conform regimului de pontare a concediului (8 ore de luni paana vineri) ca pe FTA nu ai decat 56 de ore. De unde rezulta ca sporuri de prezenta pentru efectiv ce ai lucrat ai pentru 160-56=104 ore, pentru zilele de concediu sporurile calculandu-ti-se conform acelei formule cu raportare la ultimele 3 luni.

      1. Am avut 9 zile concediu medical defalcat, 5 + 4, în libere de drept cuplate cu recuperari. La serviciu am fost 160 ore efectiv, sporuri de prezență am primit pe 88 ore! “Că nu ia aplicația!”

  2. Ce măsuri luați având în vedere măsurile ce se anunță ce ne scad veniturile. Lucrăm numai omul și postul 0 ore suplimentare plățile în anul 2025 pentru ca atunci când urmează să îți intre în plată te bagă în recuperare forțat și când vrei și tu concediu nu se poate ca nu sunt oameni. salariile nici măcar în 2025 nu sunt la nivelul legii votate în 2017 încă avem sporuri aplicate la nivel de 2009 de 16 ani repet 16 ani. Mâine vine USR sau UE și ne taie sporurile și avem salarii înjumătățite ca nu suntem în stare să punem în legea salarizării niște drepturi normale

    1. Sporurile plafonate la 2009 în fapt ele nu mai au caracter de spor ci constituie o sumă compensatorie, o strategie bine gândită sindical la acel moment. Calitate oficială de spor o are doar sporul ANP (pericol) care cuantifică cei 30% conform reglementărilor actuale.

        1. Principiul constituirii salariului are la bază o sumă compensatorie care cuantifică toate sporurile în afară celui ANP care, în fapt, a rămas singurul cu calitate oficială de spor.

    2. Vis-a-vis de recuperarea orelor suplimentare în detrimentul acordării zilelor de concediu, orele pot fi recuperate în 90 de zile de la efectuarea lor. În aceste 90 de zile să înțeleg ca beneficiezi doar de 2-3 zile de libere? Lucrezi la tura? De cate răspândiri beneficiați în cadrul turei și câți sunteți în total pe tură ? Dacă sunteți cu un raport de 1 la 4 sunteți bine și nu implică decât capacitatea celui care planifică.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt solicitate pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.