Șansă sau obstacol?

Aveam nevoie de un Ghid al carierei pentru a ne clarifica traseul profesional pe care am putea sa-l dobandim pana la incetarea raporturilor de serviciu. Ca forma, pare sa-si fi indeplinit scopul. Ce facem cu acest continut al Ghidului, in special prin prisma conditiilor ce trebuiesc indeplinite pentru a avansa in cariera. Din experienta, constatam inca lacune neacoperite. Ofiteri sau agenti, chiar si cu acest Ghid, suntem surprinsi in multe randuri de situatii neprevazute in privinta organigramei si indeplinirea efectiva a unor atributii.

Pe rolul instantelor de judecata inca sunt procese in care anumite categorii de politisti de penitenciare se lupta pentru a-si castiga drepturile dobandite ca urmare a exercitarii unor functii, nerecunoscute de sistem insa impuse pe motiv de situatie operativa sau de alt scop. Si aici e clar despre ce vorbim, ofiteri cu functii de executie numiti prin DZU sa exercite functii de comanda si agenti care indeplinesc aceleasi atributii de comanda sau executie similar functiilor de ofiteri, carora li se inainteaza o anexa la fisa postului spre asumare prin semnarea acesteia. In cele mai multe cazuri, situatia asta nu ar deranja daca si drepturile salariale aferente ar fi respectate.

Avem insa Decizia nr. 6/2021, prin care ÎCCJ a decis: ”Admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Alba Iulia și, în consecinţă, stabilește că: În interpretarea și aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 55 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, decizia de zi pe unitate (DZU) prin care un ofiţer este desemnat să îndeplinească atribuţii suplimentare specifice funcţiei de conducere nu constituie o împuternicire pe funcţie, similară celei prevăzute de art. 55 alin. (3) din Legea nr. 293/2004.”

Revenind la conditii si luand in considerare si temeiul unui DZU considerat de sindicate ca fiind in continuare o gheisa a managementului, observam ca cei 3 ani de vechime necesari pe o fucntie de conducere se rezuma strict la ocuparea prin numire sau imputernicire. Nimic de perioada exercitarii acesteia prin DZU. Ne intrebam retoric daca scopul managementului, invocat si in Ghid se rezuma doar la punctarea formala a unor conditii sau ar fi fost necesar sa-si fi asumat prin acest Ghid inclusiv realitatea de la locurile de munca? Avem ofiteri cu mai putin de 3 ani vechime care-si asuma functii de comanda prin DZU insa devin nuli pentru management cand solicita sa fie imputerniciti sau sa o ocupe prin concurs.

De la definirea termenului de evolutie in cariera a politistului de penitenciare care bazeaza pe nivel de studii, ierarhizare a functiilor si nivelul gradual al experientei si pana la obtinerea unei pozitii ierarhic superioare ne ”mananca sfintii”. Raportat la trecerea agentilor in corpul ofiterilor, si aceasta limitata, totul se realizeaza printr-un concurs extrem de rigid si punctat doar ca formalitate legala. Optezi ca agent sa concurezi pe o functie de ofiter si brusc dispare orice urma de potentiala experienta sau rezultate profesionale pe parcursul carierei. In final, totul bazeaza pe un tocit cuvant cu cuvant. Iar realitatea nu o putem ignora avand in vedere rezultatele anterioare in desfasurarea activitatii. Incet dar sigur, sistemul va primi ce naste si dezvolta!

Click pe imagine pentru a accesa Ghidul publicat in Monitorul Oficial al Romaniei:

 

 

Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare: Ghidul carierei polițistului de penitenciare
Share on facebook
Distribuie

Un răspuns

  1. Un articol care pune degetul pe rana. Este un ghid al carierei care pare a fi făcut de persoane care ori nu cunosc, ori au ales sa ignore realitatea. Trebuie văzut dacă ANP conștientizează aceste aspecte și dacă exista posibilitatea acordării unor derogări care sa permită participarea la concursuri și a celor care nu încap în patul lui Procust.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată.