Modificări majore în următorii doi ani

Exprimam în prima parte a articolului așteptări ca Directiva europeană privind salariul minim să influențeze, în sens pozitiv, noua lege de salarizare pentru bugetari. Directiva a fost adoptată de Consiliul Uniunii Europene pe 4 octombrie 2022 ca ultimă etapă din parcursul directivei început în anul 2020.

Urmează publicarea directivei în Jurnalul Uniunii, moment de la care trebuie să curgă alte 20 de zile pentru ca directiva să producă efecte. Dar de ce insistăm atât pe această directivă? Simplu – dacă în România aveam un nivel corect al salariului minim și al acoperirii cu negocieri colective, nu ne-ar fi interesat această directivă. Ca să ne lămurim, trebuie să aruncăm o privire la câteva prevederi cheie din conținutul actului, prevederi care în mod cert vor genera efecte în România:

Salariile minime sunt considerate adecvate dacă ele sunt echitabile în raport cu distribuția salariilor în țară și oferă un nivel de trai decent. Gradul de adecvare al salariilor minime legale este determinat având în vedere condițiile socioeconomice naționale, inclusiv creșterea la nivelul ocupării forței de muncă, competitivitatea, precum și evoluțiile regionale și sectoriale. Gradul lor de adecvare trebuie evaluat cel puțin în raport cu puterea lor de cumpărare, cu evoluția productivității și cu poziția lor în raport cu nivelul, distribuția și creșterea salariilor brute. Utilizarea indicatorilor folosiți în mod obișnuit la nivel internațional, cum ar fi 60 % din salariul median brut și 50 % din salariul mediu brut, poate ajuta la orientarea evaluării gradului de adecvare al salariului minim în raport cu nivelul brut al salariilor.

Statele membre în care acoperirea negocierilor colective este mai mică de 70 % din lucrătorii definiți în sensul articolului 2 prevăd, pe lângă acestea, un cadru de condiții favorabile negocierilor colective – fie prin lege, după consultarea partenerilor sociali, fie printr-un acord cu aceștia – și stabilesc un plan de acțiune pentru promovarea negocierilor colective. Planul de acțiune trebuie să fie făcut public și trebuie notificat Comisiei Europene. (n.a.: foarte probabil procentul a fost majorat la 80% în forma finala a directivei)

Statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că partenerii sociali sunt implicați efectiv și în timp util în stabilirea și actualizarea salariului minim legal, inclusiv prin participarea la organismele consultative menționate.

Cum se vor traduce aceste prevederi în practică? Mass-media sintetizează:

În timp ce Germania și-a majorat, începând cu 1 octombrie, salariul minim, factorii de decizie de la București ezită încă să anunțe o decizie pentru 2023. Sindicatele europene fac presiuni pe guverne, cerând măsuri urgente pentru combaterea prăbușirii nivelului de trai al populației. Directiva europeană care prevede un anumit nivel pentru salariul minim a primit marți aprobarea finală

Minim 50% din salariul mediu brut. Germania și-a majorat, începând cu 1 octombrie 2022, salariul minim de la 10,45 euro pe oră la 12 euro pe oră, ceea ce reprezintă o creștere a salariului cu 15% pentru 6,64 milioane de lucrători. Măsura a fost adoptată pentru a veni în întâmpinarea directivei europene care dorește să reglementeze, la nivelul blocului european, nivelul salariului minim, dar și alte condiții de muncă ale angajaților. Astfel, în privința salariului minim, directiva europeană stipulează că trebuie să asigure un nivel de trai decent pentru angajați. Prin urmare, salariul minim brut pe economie nu ar trebui să fie mai mic de 60% din salariul median brut şi 50% din salariul mediu brut.

Trebuie precizat că aproximativ 1,2 milioane de angajaţi români sunt plătiţi cu salariul minim, ceea ce înseamnă 23% din cei 5,6 milioane de salariaţi activi. Salariul minim brut în România, în 2022, este de 2.550 de lei pe luna, ceea ce înseamnă că un angajat primește un salariu net lunar de 1.524 de lei. Prin urmare, ponderea salariului minim în cel mediu brut este de aproximativ 42%, sub procentul stabilit de normele europene. Pentru ca Romania sa respecte indicatorul din directiva europeană, ar trebui ca salariul minim brut să fie 3.075 de lei, în condițiile în care salarial mediu brut estimat de Comisia Națională de Prognoza pentru 2022 este de aproximativ 6.150 de lei.

Nivel foarte scăzut pentru negocierile colective. În acest moment, România are al treilea cel mai mic salariu minim brut din UE, doar peste Letonia și Bulgaria. O altă prevedere a directivei europene esta că ”statelor membre li se va cere să promoveze negocierea colectivă și să combată distrugerea sindicatelor, iar în țările cu o acoperire a negocierilor colective sub 80% va trebui să se elaboreze un plan de acțiune pentru a sprijini negocierea colectivă”. Iar nivelul de acoperire al negocierilor colective este în prezent foarte scăzut în România, doar 20% dintre lucrători beneficiind de prevederile unui contract colectiv de muncă.

sursa  Ziare.com

 

​Salariul minim brut ar putea crește la 3.000 de lei de la 1 ianuarie 2023, față de 2.550 cât este în prezent. Chiar și așa România rămâne pe ultimele locuri în clasamentul european al veniturilor minime. În acest moment, România are al treilea cel mai mic salariu minim brut din UE, doar peste Letonia și Bulgaria. Un salariu minim brut de 3.000 de lei, chiar și acum, ar pune țara noastră pe al al cincilea loc de jos în sus în topul european. Însă veniturile minime au crescut în semestrul al doilea în mai multe țări, potrivit datelor Eurostat, ceea ce înseamnă că sansele României de a avansa în clasamentul UE sunt minore. 21 de state din Uniunea Europeană au salarii minime, excepție fiind Italia, Cipru, Austria, Finlanda, Suedia și Danemarca. În acest moment, cel mai mare salariu minim brut este în Luxemburg, de aproape cinci ori mai mare decât în România.

Premierul Nicolae Ciucă a declarat, vineri, că există posibilitatea ca salariul minim şi pensia să crească din 2023, menţionând că există voinţa politică în acest sens, dar datele vor fi făcute public după proiecţia bugetului pe anul viitor. „Am susţinut încă de la început că trebuie să ne îngrijim astfel încât să ne aliniem la această decizie. Există posibilitatea ca începând cu anul 2023, aşa cum am discutat în coaliţie şi am afirmat de fiecare dată, să susţinem creşterea salariului minim şi, desigur, a pensiei, doar că aceste date, aşa cum este şi normal şi responsabil, vor fi făcute public după ce avem proiecţia de buget pe anul 2023”, a spus șeful Guvernului.

Ministrul PSD al Muncii, Marius Budăi, a anunțat recent că social-democrații vor propune creșterea salariului minim brut la 3.000 de lei. De menționat este că miercuri Parlamentul European a aprobat directiva privind salariul minim european. Aceasta va obliga statele membre care au salariu minim pe economie, inclusiv România, să „garanteze că salariile minime pe care le stabilesc le permit lucrătorilor un trai decent”, propunând și o formulă de calcul legată de salariul mediu.

Cel mai important, directiva prevede că stabilirea salariului minim „rămâne o prerogativă națională”. Totuși, statele membre, inclusiv România „trebuie să garanteze că salariile minime pe care le stabilesc le permit lucrătorilor un trai decent, ținând seama de costul vieții și de nivelul general al salariilor”. „Pentru evaluarea caracterului adecvat al salariilor lor minime legale existente, statele membre pot să utilizeze ca referință un coș de bunuri și servicii la prețuri reale sau pot să le fixeze la 60% din salariul median brut și 50% din salariul mediu brut” – mai spune Parlamentul de la Strasbourg.

sursa Hotnews.ro

În mod implicit, o evoluție pozitivă a salariului minim va avea un impact bun asupra cadrului de salarizare din sistemul bugetar. Dar, deși în mod clar salariul minim va urca rapid iar negocierile colective se vor flexibiliza, în esență este totuși vorba despre o competiție extrem de strânsă între creșterea prețurilor și cea a salariilor și în opinia noastră, este de fapt mai mult despre supraviețuire decât despre bunăstare. Iarna care urmează poate fi decisivă inclusiv pentru trezirea din amorțirea socială a populației grav afectate de explozia prețurilor.

Distribuie

16 răspunsuri

  1. Si legat de pensii ,ce se aude? Raman asa ,se modifica? Este o nebuloasa ……. Ceva detalii despre asta se poate?

  2. La prima vedere varianta ,de calcul a salariului minim propusă de Bruxelles este satisfăcătoare.Dar în România avem legea 174 din octombrie 2020(care completează o ordonanță din anul 2000)și care încă nu se aplica.Este legea care stabilește valoarea cosului minim de consum, și baza de calcul a salariului minim în România.Daca facem un mic calcul observam ca valoarea salariului minim calculat după legea 174 este semnificativ mai mare decat propunerea venită de la Bruxelles.
    Se pare ca “Înaltă poarta ” pregătește o nouă generație de sclavi pe plantatia numita Romania

  3. pensiile cu peste 10% , daca sunt incapabili să mărească pensiile corespunzător macar cu inflația iar pespeciale se măresc sume aberante desi nu au la baza contributivității ,atunci sa le fie rușine .....i nsiile spune:

    La un procent de 10-11% înseamnă o taiere a pensiilor având în vedere că coeficientul inflației este peste 15 % . Și atunci aste înseamnă că pensiile sunt tăiate nu mărite .Pe cine păcălește guvernul,când anunță în fiecare zi că vor marii pen

  4. 80/o să avem salariul minim,asta înseamnă necalificat dar cei calificați cu peste 30 de ani vechime… Tot să-l min.!!!

    1. este necesara acoperirea cu negocieri colective a salariatilor din Ro de la 20% cat este in prezent la minim 80% si cresterea sal minim cu aprox 25% pprin raportare la salariul mediu (minimul nu poate fi sub 50% din mediu)

  5. Bine ar fi sa fie adevărat ce se preconizează, dar leg153 din 2017 de ce nu se aplică și să fie pusă în vigoare,pt prostime nu sunt banii dar pt primariiii ,parlamentarii ii de unde sunt banii,,și așa codul muncii și contractele colective de muncă sunt varza,,,la ora actuala salariații și muncitorii sunt tratații că niște sclavii daca hamaliiii numai au niciun drept decor să aplecăm capul sa ni-l taie daca le respectam abuzurile și bătaia de joc,,,, la ora actuala nu ne reprezintă nimeni de la nivel de condure a statului , doar se fac și ne mint și ne cresc prețurile de la o zi la alta

  6. Amintiti-va cum a fost rezolvată mizeria cu celebrele comisioane murdare impuse de băncile străine românilor, cetățeni ai unui stat UE, recunoscute ca ilegale, doar in urma unor acțiuni in instanța de judecată, recunoscute ca ilegale si de autorități dar care erau “slugie străinilor* si au luat poziția mutului, lasandu-i pe români la mila scoarței. Credeți ca problema salariului stabilit de UE va fi altfel. Politicienii români au un singur țel, câștigarea alegerilor si propriile aranjamente financiare- materiale etc pentru ei, acoliții lor și stăpânii străini, interesele românilor NU, nu credeti ?, priviti bine cum trăiește Romania reală din spatele paravanelor electorale, oe care aproape nici o televiziune nu vrea sa publice adevarul mizerie romanilor

  7. Dar cu pensiile nesimțite care nu sunt pe bază de cintributivitate cum ramâne…
    Nu au fost date cu încălcarea constituției respectiv art.16 care spune că ,, nimeni nu e mai presus de lege “

  8. Totul este o minciuna,aceste infecti politice nu sunt decit niste profitori,nu au nimic in comun cu poporul si patria.Mizeri,minciuni si tradatori.

  9. Corect și normal ar fi ca să se respecte Legile votate și promulgate,respectiv Legea 153 a salarizării și Legea 127 a pensiilor. Orice alte discuții sunt doar abureli spuse romanilor.Oare știe Comisia UE și Consiliul UE de neaplicarea legilor ? Ar trebui Guvernul sancționat dur,mai ales pentru neaplicarea Legii 127,a pensiilor. Sper sa se facă ceva,altfel și UE este inexistenta ca și guvernul și parlamentul si președintele României. Sunt doar pentru dumnealor bani?

  10. De ce se spune mereu să le fie rușine , aceasta este ca o mângâiere a lor , trebuie jos cu ei .

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt solicitate pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.