Concursuri, mutari, schimbari, “sesiune unica agenti”

Stadiu, perspective, explicatii, noutati

In articolul de fata facem o trecere in revista a situatiei actuale si a perspectivelor pe termen scurt, la capitolele cariera si ocupare posturi in Politia Penitenciara. Nu are rost sa mai amintim ca avem un nou statut special din august 2019 si ca in februarie 2020 a expirat termenul maximal de 6 luni in care trebuia emisa legislatia subsecventa. Foarte probabil in 2021 inca vor mai fi de emis norme. Este drept ca volumul de munca este mare iar provocarile ultimelor luni au aruncat in derizoriu normalitatea.

Ne-am fi dorit ca 2020 sa fie anul in care cu eforturi conjugate sa incercam un viraj perfect in plina viteza, in ceea ce reprezenta o cotitura istorica pentru ocupatia noastra. Un viraj care sa ne aseze pe un drum modern,  pe care sa rulam in conditii de vizibilitate maxima, avand o cariera clara si previzibila, iar termenii demnitate sau respect profesional sa nu mai fie doar de fatada. Dintr-un 2020 in care cu un statut nou si cu un pachet normativ subsecvent elaborat la timp, ar fi trebuit sa avem acum in derulare sau chiar finalizate tot felul de proceduri de ocupare a posturilor vacante, iata ca a trecut  jumatate in care noi am fost blocati strict in masurile anti-coronavirus.

In cealalta jumatate de an care urmeaza speram sa putem inghesui cumva tot ceea ce trebuia facut in 12 luni: concursuri, mutari, schimbari, sesiunea de trecere a agentilor in corpul ofiterilor etc. In cele ce urmeaza, le vom lua pe rand, schematic, cu precizarea ca detaliile puse la dispozitie reprezinta strict opinia SNPP, bazata pe discutii informale si analize proprii:

Concursuri

Asa cum stim, urmare a unei decizii de neconstitutionalitate emise in urma cu un an de zile, Legea 145/2019 privind statutul politistilor de penitenciare a preluat in continut o parte dintre prevederile reglementate anterior prin ordin de ministru. Cu toate acestea, pentru declansarea concursurilor  este necesara emiterea unui ordin de ministru care este in faza finala a elaborarii (proiect), urmand sa fie semnat de Ministrul Justitiei in scurt timp.

Imediat dupa publicarea acestui ordin, ANP trebuie sa emita doua decizii privind interviul care trebuie sustinut la schimbari/mutari (in cazul modificarii domeniului de activitate) si respectiv privind conditiile specifice pentru ocuparea posturilor (indiferent de modalitatea de ocupare). Aceasta din urma decizie va avea mai multe anexe urmand sa reglementeze metodologia pentru probele sportive, cele de calculator si de limba straina si totodata sa includa precizari importante pentru diferite situatii (ex: flexibilizari pe linia conditilor de actualizare a certificatelor lingvistice sau a celor de atestare a cunostiintelor de calculator, precum si privind probele sportive la mutare/schimbare dintr-un alt sector, in sectorul operativ).

Odata publicat ordinul si emise aceste doua decizii care sunt in curs de elaborare, procedurile de concurs din sursa externa ar putea fi declansate daca nu exista alte interdictii. Pe durata starii de alerta se suspenda concursurile fiind posibila strict ocuparea unor posturi fara concurs pe durata determinata (procedura care nu a fost considerata necesara decat pentru un numar mic de posturi din medical si economic). Prin urmare, pe langa cadrul normativ pe cale de completare, pentru a aduce sange proaspat in sistem (aceasta fiind prioritatea zero!), mai este nevoie de buget (care exista in oarecare masura) si de eliminarea interdictiilor aprobate pe durata starii de alerta.

Daca dupa data de 17 iulie 2020 se va hotari prelungirea starii de alerta, lucrurile se complica cu adevarat pe linia concursurilor. In situatia in care dupa 17 iulie vor fi permise concursurile, Politia Penitenciara va avea de facut fata unor provocari multiple, avand in vedere ca pe langa necesitatea actualizarii posturilor avute in vedere prioritar la ocupare, in sistem se vor derula suprapus si celelalte proceduri (schimbare, mutare, sesiune unica pentru agenti). De vazut cum vom reusi sa facem fata, sa asiguram comisii pentru toate aceste proceduri si sa ne incadram in termene.

Mutari (in alta unitate)

Ordinul de ministru care reglementeaza mutarile a fost publicat (OMJ 1551/C/2020) si vine cu usoare modificari insa nu a putut fi pus in aplicare din cauza intarzierii in publicarea ordinului privind concursurile. In lipsa acestui din urma ordin nu a fost posibila emiterea deciziilor care reglementeaza interviul pentru mutare si conditiile specifice de ocupare a posturilor, si iata ca tocmai am implinit un an de la precedenta sesiune de mutari. Estimam ca cel mai probabil o noua sesiune de mutari va fi posibila abia la toamna.

Ce ar fi de retinut privitor la mutari este ca se merge similar cu precedenta sesiune cu mentiunea ca in conformitate cu art 3 alin 4 din OMJ 1551/C/2020 – Poliţiştii de penitenciare definitivi din sistemul administraţiei penitenciare pot depune câte o cerere de mutare, completată conform anexei nr. 1, pentru fiecare tip de funcţii dintr-un sector de activitate care face obiectul sesiunii de mutare şi pentru fiecare unitate vizatăDeci nu se limiteaza la o singura unitate dar nu se mai bifeaza in aplicatie functiile exacte ci tipul de functie, aceasta reprezentand o minima simplificare a procedurii.

De asemenea trebuie inteles ca interviul pentru schimbari/mutari nu este similar celui prevazut pentru concurs si este obligatoriu doar la modificarea domeniului de activitate, pentru a permite comisiei sa se asigure ca cel interesat chiar detine cunostintele pentru a ocupa postul, avand in vedere ca nu a mai lucrat in acel domeniu. Conform art 4 alin 8 din ordin – in cadrul interviului comisia verifică însuşirea de către solicitant a cunoştinţelor minime dobândite, care să fie în concordanţă cu activităţile care urmează a fi desfăşurate de poliţistul de penitenciare care a solicitat mutarea, în urma parcurgerii tematicii şi bibliografiei specifice funcţiei vizate, stabilite de către comisie conform metodologiei.

Alta simplificare apare atunci cand ambele avize, atat al unitatii de plecare precum si al unitatii de sosire, sunt pozitive, situatie in care avizul ANP nu mai este necesar. In cazul in care cel putin una dintre unitati da un aviz de principiu negativ, este necesar avizul conform al ANP, adica un aviz prin care se decide (asa cum SNPP semnala ca este necesar inca de pe cand se denumea SNLP), iar avizul negativ dat de ANP se motiveaza.

Cand sunt mai multe cereri de mutare pentru acelasi tip de functii (ex: trei cereri pentru conducator auto intr-o unitate care a dat disponibil pentru mutare – cu aprobarea ANP! – doar doua posturi de acel tip) se procedeaza la departajarea pe baza de punctaj. Castiga cel cu punctajul mai mare, vechime si experienta fiind determinante. La punctaj egal, decide (motivat) presedintele comisiei. Daca ar fi fost doua cereri pentru doua sau mai multe posturi listate, din acelasi tip de functii, nu mai era cazul de departajare (ex: doi condidati pentru conducator auto si cel putin doua astfel de functii puse la dispozitie pentru mutare). Daca intra la departajare 7 politisti de penitenciare pe 5 functii disponibile, conform art 5 alin 4 din ordin – vor fi aprobate cererile solicitantului care are punctajul cel mai mare sau, după caz, cererile solicitanţilor care au punctajele cele mai mari, în ordine descrescătoare şi în limita posturilor care fac obiectul mutării.

Schimbari (in cadrul aceleiasi unitati)

Ordinul de ministru (proiect) privind schimbarea din functie urmeaza sa intre in vigoare in scurt timp, el fiind finalizat si semnat. Dupa publicare, odata emise deciziile susmentionate, schimbarile in functii se vor putea opera oricand pe toata durata anului, fiind strict la latitudinea unitatilor, avandu-se in vedere rezervarea posturilor sau a tipurilor de functii pentru alte proceduri precum si pentru repartitiile din scoli. Procedurile de schimbare nu sunt conditionate sau restrictionate in functie de vreo ordine anume in legatura cu mutarile sau concursurile.

Algoritmul procedurii de schimbare este similar celui de mutare din functie. Conducerea unitatii comunica functiile disponibile pentru schimbare, sunt  necesare avizele sefilor ierarhici si se analizeaza in consiliile de conducere in vederea aprobarii/respingerii. Lucrurile se complica la modificarea sectorului de activitate, fiind necesara verificarea indeplinirii conditiilor specifice inclusiv prin interviu, iar daca sunt mai multe cereri pentru acelasi post se va face departajarea pe baza de punctaj.  Ca modalitati care au legatura cu mobilitatea pe posturi, in plus fata de mutari si schimbari mai avem institutia transferului (in alte institutii din sistemul de aparare nationala) care se poate aproba in conditiile stabilite prin statut special si prin ordinul de ministru care urmeaza a se aproba pe aceasta tema.

Trecerea agentilor in corpul ofiterilor (sesiune unica)

Conform art 96 alin 1 din Legea 145/2019 – trecerea agenţilor în categoria ofiţerilor de poliţie penitenciară se realizează prin concurs organizat anual, în limita posturilor prevăzute în statele de organizare ale unităţilor de penitenciare, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în prezenta lege. Legea impune deci o sesiune anuala si putem adauga noi ca in mod cert va fi o sesiune unica la nivelul Politiei Penitenciare. Se vor stabili reguli si termene conform legislatiei. Aceasta sesiune unica va avea loc foarte posibil ulterior celei de mutari adica spre sfarsitul toamnei. Reamintim ca acestea sunt simple estimari SNPP care nu au la baza o decizie ferma. Pe masura ce vor exista detalii concrete, le vom pune la dispozitie.

In relatie cu art 96 citat mai sus, nu omitem art 98 alin 1 din statut care prevede ca – funcţiile de execuţie vacante din poliţia penitenciară se pot ocupa prin concurs, dintre agenţii şi ofiţerii în activitate, din cadrul aceleiaşi categorii. Articolul nu trebuie vazut ca o restrictie pentru agenti ci mai mult ca o modalitate teoretica prevazuta totusi de lege. In realitate, un ofiter de executie nu va fi interesat de concurs pe o alta functie de executie cat timp are la dispozitie institutiile schimbarii/mutarii.

Se mai pune intrebarea cum se va balansa intre concursuri, mutari, schimbari si sesiunea unica pentru agenti din perspectiva posturilor disponibile. Precizam ca promotiile din scoli au posturile rezervate, schimbarile se pot face dinamic si rapid la nivel de unitati, oricand este necesar, iar sesiunea de mutari vizeaza tipuri de functii si nu posturi individualizate concret in statele de functii. Totodata, dinamica din ultimul an permite identificarea unui numar suficient de functii inclusiv pentru sesiunea unica dedicata agentilor. Sigur ca lucrurile nu vor fi chiar simple in special pentru specialistii in resurse umane, insa bazandu-ne pe experienta acumulata in anii grei in care am avut o dinamica de pensionari/concursuri de aproape 10.000 de oameni, avem convingerea ca vor fi evitate sincopele. Important este sa nu avem restrictii legale si nici probleme bugetare.

Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare: Concursuri, mutari, schimbari, “sesiune unica agenti”
Distribuie

34 de răspunsuri

  1. Ordinul pentru schimbarea din funcție în cadrul aceleiași unități (proiectul) e înlocuit în cadrul articolului de cel pentru mutări.
    Cam câte ordine mai sunt de emis din legislația subsecventă?

      1. Treabă multă și trebuie atenție, să nu iasă împotriva noastră, din grabă. 😀

  2. Deci va fac eu un rezumat al articolului ! De 2 ani de zile nu se mișcă nimic in sistem ce tine de concursuri ! Anp își bate joc de noi susținuți de Sindicate bineînțeles ! Sau jucat cu timpul și banii noștri și nici acum nu se mișcă nimic ! Problema este ca noi nu uitam iar când va veni momentul sa ieșim in strada iar ca suntem membri snpp și suntem uniți o sa ieșiți Dvs împreuna cu jandarmii ! Iar asta nu este nimic ! Va veni momentul când sistemul va plăti pentru bătaia de joc ! Nu vor mai fi oameni sa facă munca de jos iar Anp sa primească laudele ! Și din cei care mai sunt ar trebui sa plecam cât mai curând și sa lăsam doar conducerea și Hoții ! Sa vedem atunci cine da la lopata !

    1. daca este sa se rezolve prin asumarea raspunderii de sindicat, fie, ne asumam / daca este sa protestez singur cu jandarmii, nimic nu ma va deranja / soarta de sindicalist / intelegem supararea dar criticile sunt orientate gresit / am vrut un statut nou / am impins si il avem / acum ne deranjeaza ce, mai precis? ca un coleg, tot suparat si el, a actionat in instanta si a obtinut o sentinta prin care a blocat statut si tot? / sindicatul este responsabil si pentru asta?

  3. Ar fi bine ca schimbarile din funcție si mutarile sa fie înainte ca cei din Academie si SNPAP sa fie repartizați! O chestie de omenie si bun simt! După un an de așteptare sa nu mai ai unde sa te muți!

  4. Domnule Teoroc,
    In primul rand: Buna seara,
    In al doilea rand,va scriu in numele meu si a multor colegi care am vrea sa stim cand va avea loc ridicarea coeficientilor la maxim ,stim ca centralizarea a fost facuta de ANP,ce noutati aveti si pentru noi?

    1. buna seara / ANP nu si a setat opinia inca / s au purtat discutii pe variante / in niciun caz nu vor sari toti coeficientii din sistem brusc la maxim / principiul la munca egala – plata egala nu asta vizeaza / iar sintagma “aceeasi functie” este extrem de discutabila / nicio decizie sau sentinta de intanta nu clarifica total

      1. Pai adresa de acum cateva saptamani venita in unitati fix la asta se referea ,la impactul aplicarii la maxim a coeficientilor…….
        Putin sprijin din partea dvs ar ajuta,suntem multi tineri membri ai dvs pt care ar avea impact.
        Stiu ca multora nu le convine(cei vechi) insa e un plus pt sistem,sunt alte elemente care fac diferenta odata cu vechimea,nu ar trebui sa deranjeze.

        1. sigur ca suntem atenti la subiect si vom ajuta cu tot ce se poate / si cei cu vechime pot avea castiguri pe alocuri (ex – coef 2,80 in operativ – perimetru etc) / situatiile din unitati difera / cel putin pe linia asta s-ar putea interveni / vom vedea cum se orienteaza decizia

          1. Am inteles.
            Dar concret,pentru cineva care are in prezent coeficient de 2,7(datorita vechimii relativ mici in sistem) desi maximul functiei este de 2,9 (functie evidenta detinuti unitate) ajunge din prima la 2.9 ,nu la asta se refera decizia?
            Sau la ce va refereati cand ati zis ca nu vor ajunge functiile din prima la maxim in niciun caz?
            Multumim si contam pe suportul dvs!

            1. maximul per sistem la agenti e 2,90 / daca ne asteptam ca de maine 10000 de agenti din sistem sa aiba toti 2,90, este o asteptare nerealista / nu asa se pune problema / ar trebui, ca de maine si toti ofiterii sa aiba coeficientul directorului general?

          2. Dar cum se pune problema?
            Nu asta inseamna ridicarea coeficientilor la maximul functieei corespunzatoare pe care o ocupa?
            Nu pot avea ofiterii acelasi coeficient ca un director pt ca nu au aceeasi functie,ofiter de executie nu are coeficientul unui director.
            Si cum se vor ridica atunci ,pe ce criterii?
            Mi se pare perfect normal ca toti sa il aiba la maximul functiei pe care o ocupa,impactul e pt cei care nu au ajuns inca acolo,majoritatea colegilor au maxim datorita vechimii.
            Cu ce gresesc?

            1. pe ce va intemeiati aceste asteptari? ia sa vedem acel text din decizia 51 care ar justifica anularea conceptului de cariera din corpul agentilor (adica intri exact cum iesi peste 30 de ani / dar dupa primul an deja te enervezi ca nu primesti nimic in plus 🙂

          3. Pai acum cateva postari ati spus intr un comentariu ca e posibil sa se ajunga la ridicarea coeficientilor la maximul functie detinute si ca asta va supara pe cei cu vechime.
            Sincer nu mai inteleg cum e pana la urma….
            Ce variante s -au discutat,sau altfel spus cum va afecta decizia iccj majorarea coeficientilor?
            Care este rostul adresei trimisa in unitati acum o luna prin care se cerea exact asta,calculul coeficientilor la maximul functiei detinute?

  5. Dacă se va prelungi starea de alertă si nu se vor putea organiza concursuri…. Cum se va acorda concediul personalului?

    1. sunt unitati cu probleme mari intr adevar dar vor primi prioritar absolventi SNPAP / de ex Oradea, Arad etc / am publicat articol pe tema

  6. Domnule președinte înainte de toate vreau sa va felicit pentru modul profesionist in care va faceti treaba de sindicalist… In alta ordine vreau sa va întreb un aspect legat de SASS… Ce noutati aveti de la ANP cu privire la structurile de interventie? Au fost discutii si zvonuri la un moment dat cu privire la o reorganizare a grupelor de interventie, precum si a manualelor si a evaluarilor semestriale etc. Stiu ca era o discuție si despre înființarea unor grupe operative in unitatile unde nu exista asa ceva(EO fiind un esec total).. Ce ne puteți spune despre acest subiect? Va mulțumesc!

    1. Multumim de aprecieri. Nu a mai avansat in vreo directie, fiind surclasat de multe altele care ne au napadit. Orice impuls e binevenit. Punem o intrebare de verificare

        1. ca unica informatie concreta – proiectul de OMJ cu noile manuale de proceduri sunt la MJ spre verificare in vederea publicarii in transparenta decizionala / insa MJ a fost blocat perioade cam lungi in ultimul timp din cauza unor cazuri de infectare asa ca sunt in urma cu multe proiecte inclusiv din cele ce vorbeam in articol

  7. Daca cineva trebuie sa lucreze undeva,va lucra.Il da pe decizie și gata.

  8. Buna seara!
    In legatura cu angajările din sursa externa, vor avea loc concursuri pentru subofiteri(angenti)? Care va fi perioada?
    Va Multumesc anticipat!

    1. nu stie nimeni cat timp sunt interzise pe stare de alerta si vedem cu totii ca e posibilo sa se prelungeasca pana pe 15 aug / ce rost are sa tot intrebati asta?

      1. Se va prelungi starea de alertă din pacate , sanse cam 99% . O sa vina vremuri grele chiar sumbre pentru sistem. Noi tot la dispoziție o sa fim , mutați ca si niste “pioni”.

  9. Bună ziua,stiiți cumva de ce pe timpul starii de alerta nu se pot organiza concursuri pentu instituțiile de stat ,dar examenele de bacalauriat se pot da?

  10. Buna ziua, in situatia in care bunica mea este in situatia de handicap grav, care necesita insotire, pot sa adaug ca unul dintre motive pe cererea de mutare ? cu stima

      1. Am confundat, este vorba de handicap accentuat. Nu necesita insotitor, insa, necesita ajutorul unei perosane adulte pentru desfasurarea abilitatilor de autointretinere.