Aplicarea legii de salarizare. Șanse și riscuri

Ministerul Justiției la susținere. Cerem sprijin!

Referitor la Legea-cadru nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, trebuie să clarificăm câteva aspecte. A intrat în vigoare în anul 2017 dar aplicarea etapizată în 4 tranșe, a început abia în 2019, fiind acordate două tranșe anuale de creștere (2019 și 2020) în vederea alinierii salariilor până în anul 2022, cu efect însă strict pe salariul de funcție, fără impact pe sporuri care au fost înghețate din start! În 2022 ar fi trebuit să se ajungă la salariile din grile, pentru ca din 2023 mecanismul de calcul (inclusiv indexare) al salariilor din sistemul bugetar să fie realizat prin înmulțirea coeficienților din grile cu salariul minim brut pe economie (valoare dinamică, în creștere). Apoi, din 2021 legea a fost suspendată așa cum este și în prezent. Au rămas deci de aplicat încă două etape care ar fi eliminat inechitățile salariale din sistemul bugetar, aceste două tranșe devenind restante. Grilele din 2022 au rămas simple valori pe hârtie iar mecanismul de calcul al salariilor începând din 2023 probabil nu se va activa niciodată.

În paralel au început mișcările mai mult sau mai puțin de culise avându-se în plan o nouă lege de salarizare, cu un impact financiar mai mic. Un articol puțin mai vechi (vizând demersuri din vechea guvernare) ne poate ajuta să înțelegem pe care linii se merge pentru a reduce costuri. Merită o privire dar putem să ne amintim pe scurt de plafonarea tuturor sporurilor la 20% în loc de 30%, fără excepții pentru sistemul de apărare națională sau alte domenii, stabilirea sporurilor ca valori fixe (procent din salariul minim și nu din salariul fiecăruia) și așa mai departe. Chiar a fost finalizat caietul de sarcini si a început achiziția consultanței pentru elaborarea legii (!). De aceste linii de acțiune vom mai auzi in foarte scurt timp. Între timp a apărut PNRR în care regăsim fără prea multe detalii (Partea II, Componenta 13) textul:

Modificarea și modernizarea legislației în domeniul sistemului de salarizare din cadrul componentei 14 care se referă însă la creșterea echității din sectorul bugetar. În cadrul acestei reforme se va urmări asigurarea plății egale pentru muncă de valoare egală, nu doar în stabilirea salariului de bază, ci și din perspectiva tuturor drepturilor salariale care sunt incluse în salariul lunar, pentru ca acesta să reflecte corect ierarhia funcțiilor rezultată din evaluarea posturilor. 

Ministrul Muncii în exercițiu a transmis Președintelui BNS că urmează ca în scurt timp să fim consultați pe marginea unui nou proiect de lege. SNPP nu se așteaptă la nimic bun. Nu există o prioritate de creștere a salariilor bugetarilor ci mai degrabă contrariul. Însă dacă tot suntem la acest punct poate nu este rău să semnalăm că până și Legea-cadru 153/2017 ar veni cu o serie de surpize în cazul aplicării integrale. Semnalăm doar problema plafonului maximal de sporuri de 30% în care ar trebui înghesuite absolut toate sporurile din sistem majoritatea fiind acum în funcția de bază. Oricât am încerca să simplificăm explicația, tot ajungem într-un nod încâlcit cu explicațiile.

Vrem să semnalăm un efect pervers care a trecut destul de neobservat, chiar și al Legii-cadru actuale. Să spunem că nu ne va deranja faptul că în procentul de 30% vor intra și sporul de pericol (care este acum 30% pentru toti salariații) și “antena” și “praful” și altele. Teoretic nu ar trebui să existe pierderi ci câștiguri pentru ca baza de calcul a acestor sporuri crește exponențial. Noua bază de calcul este cea cu care se compară actualul salariu de funcție astfel încât rezulta tranșele anuale pe care le vedeți pe fluturași (sau le-ați văzut până a venit Cîțu la putere, chiar dacă între timp a și plecat). Dar ce ne facem cu majorările pentru munca suplimentară și pentru munca prestată în repaus săptămânal și sărbători legale? Acum au forma majorărilor tocmai pentru că legea-cadru nu este încă aplicată. În legea-cadru aceste drepturi sunt denumite sporuri (!) și… nu sunt exceptate din plafonul maximal de 30%. Deci practic dispar, dacă nu se vor opera modificări în acest plan. Ar dispărea astfel diferența de salarii între dintre personalul operativ și cel “neoperativ”. Așa este legea elaborată, fiecare poate citi art 21 alin 3 din lege:

În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în termenul prevăzut la alin. (1), munca suplimentară prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, va fi plătită în luna următoare cu un spor de 100% din salariul de bază, solda de funcţie/salariul de funcţie, indemnizaţia de încadrare, corespunzător orelor suplimentare efectuate.

Chiar dacă cel mai probabil nu se va ajunge la aplicarea acestei legi-cadru niciodată, principiul se va menține și în viitoarele proiecte. Suntem acum în poziția în care facem eforturi sindicale pentru că toate speranțele membrilor de sindicat se concentrează pe o aplicare chiar și parțială a legii actuale, în cursul acestui an, speranțele mergând și mai departe către aplicarea integrală a legii. Anul acesta am ieșit în stradă în mai multe mitinguri mari. Mai întâi cu colegii din poliție (EUROPOL) în cadrul Federației PUBLISIND, apoi în două marșuri mari cu toți sindicaliștii din sistemul de apărare, iar miercuri pe 6 aprilie – cu colegii din BNS. Am ajuns la președintele Camerei deputaților care ne-a informat că se va debloca legea-cadru (mai mult ca sigur parțial) în aproximativ o lună pentru militari și polițiști. Dar…

Există un “dar” pentru ca nimic nu este simplu pe lumea asta dacă muncești în Poliția Penitenciară. Președintele PSD a menționat că a purtat discuții cu miniștrii de la interne și de la apărare care i-au confirmat că există buget pentru deblocarea legii-cadru, cel mai probabil în formatul prevăzut de amendamentul depus de MAI și MApN respectiv 1/4 din restanță, adică jumătate de tranșă. Pentru ANP acordarea acestei felii de lege-cadru generează un necesar de 34 milioane de lei calculat cu începere din luna iunie. Întrucât nu ne este clar în ce fel poate fi asigurat acest buget pentru polițiștii de penitenciare, am solicitat o întâlnire cu Ministrul Justiției, întâlnire care va avea loc joi 14 aprilie începând cu ora 11,00. Vom cere sprijinul Ministrului Justiției pentru a ne asigura că nu ne vom regăsi în vreuna dintre situațiile din 2016 sau 2017 cand a trebuit sa facem zeci de mitinguri pentru un tratament identic cu militarii și polițiștii (salariul de merit și majorarea de 10%); fără să mai menționăm și titlul de specialist de clasă pentru care de asemenea a trebuit să acționăm sindical.

Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare: Aplicarea legii de salarizare. Șanse și riscuri
Distribuie

23 de răspunsuri

  1. Perfect. Poate nu uitați sa-i aduceți aminte lu’ nea ministru ca nu a semnat nici acu’ ordinele de 75% și 50%. Transparenta s-a dus demult la ambele. El nu prea este transparent.
    Cu multumiri

      1. d-le Teoroc , propuneti ministrului sustinerea majorarii normei de echipament pentru a putea ajunge si noi la un nivel similar cu celelalte structuri (s-a vazut la specialistul de clasa ca se poate daca se vrea).
        E diferenta prea mare intre noi si MAI, chiar si MAPN la norma de echipare.

        1. norma este ok / dar e plafonata prin oug / dezplafonarea ca sa zic asa este o decizie politica pe toata strictura / la fel si hrana / chiria e plafonata la 2009 / echipamentul si hrana au evoluat recent

        2. Norma de echipament e recalculată la fiecare sfârșit de an…si plafonata la fiecare inceput de an! După toți anii în care a fost recalculată, valoarea pentru 2022 e dublul valorii la care se achită! Mă între însă dacă Ministerul de Interne poate acorda norma de echipare majorată, la MJ de ce nu ae poate?

          1. Ministerul de Interne nu acordă nicio normă majorată. Plafonarea este valabilă pentru toată syttucyuta de apărare. În Ministerul de Interne nu se vor mai achita bani pentru echipament 3 ani de acum încolo. E mai bine asa? În toti acesti 3 ani vor fi echipati cu o noua tinuta, tinuta de care stim cu totii care ii este calitatea si in cea a constat aceasta echipare de-a lungul anilor. Mergeti pe actele normative si pe informarile corecte!

  2. Văd că sunt 2 sindicate(ce-i drept cu cel mai puțin nr. de membri) din poliție și penitenciare…) care protestează în fața unor sedii de partid…
    Ăștia sunt un fel de” săgeți “sau e un fel de gherilă în lupta cu guvernul?

    1. SNPP va respecta intotdeauna orice organizate care iese in strada. Nu fac asta ca sa sustina interese de partid ci ca sa revendice drepturi legale. Nu vom critica niciodata actiuni sindicale. Cu tendinte de politizare ne-am confruntat si noi. Daca tipi la geam la Citu inseamna ca te a trimis Ciolacu, daca te vezi cu Ciolacu inseamna clar ca ai batut palma cu el si tot asa. Nu sta nimeni sa caute sensul unor astfel de afirmatii. Ele apar si te pun in pozitia de a te scuza. Dar cine se scuza se acuza. Sindicatele trebuie incurajate sa iasa sa strige, daca ceva doare. De aia ne am asociat

  3. Eu aș merge pe ideea blocării acestui sector, exact cum au făcut magistrații! Am participat la toate protestele din București și pot spune că nesimțirea, nepăsarea guvernanților întrece orice închipuire! Ce exemplu reprezintă acești guvernanți pentru noi când valoarea venitului lor, este crescută la nivelul anului 2022, încă din 2017?
    Repet: facem valuri degeaba, am protestat și… nimic! Ar trebui pus piciorul în prag și blocat acest sector (blocate instanțe, activități, etc.). De atâția bani, atâta muncă!!! Eu unul m-am săturat să fac muncă suplimentară și să înțeleg toate neajunsurile angajatorului!
    Unde ne sunt drepturile? Priviți în ce condiții mizere muncim! Vă place acest stres, acesta nepăsare crasă? Toate acestea se întâmplă de ani buni, nu se ieri sau de azi.
    Când greșim suntem trași la răspundere chiar dacă o parte din aceste greșeli aparțin angajatorului (lipsă materiale protecție, mijloace de transport nesigure, body-cam-uri, RTP-uri, fonduri inexistente, etc).
    @ liderii sindicali: până când acest monolog mut? Sunt cel care a susținut întotdeauna meritele acestor grupări sindicale dar de ceva timp am impresia că batem pasul pe loc. Am ajuns la un nivel de stres (datorită acestorll lipsuri-personal, condiții infecte de muncă, etc.) pe care eu nu l-am mai întâlnit niciodată (chiar dacă ma apropii de anii pensionarii).
    Până unde vreți să continuați cu aceste “negocieri” Dlor. Președinti (lideri) de sindicat? Gata, ajunge! (No offence!)
    Vă rog respectuas să faceți ceva concret în privința noastră, vă vom susține! Nu mai avem putere de înțelegere pentru aceste negocieri duse la infinit, pentru acești conducători egoiști, nesimțiți, imorali! Încetați cu vorba (negocierile), vrem să blocam acest sector! Vă reamintesc că nu am negociat cu angajatorul toate aceste lipsuri! Vrem dreptate acum, mâine este deja târziu!
    GATA, AJUNGE!!!
    P.S.: rog să nu-mi blocați comm-ul, vă mulțumesc!

  4. Bună ziua
    Nu vă supărați dar 1/4 din 50/ nu reprezintă jumătate din tranșă, ci numai un sfert din jumătatea neachitată de 2 ani.
    În rest succesuri pentru că alte majorări nu se vor mai acorda
    Părerea mea

    1. restanta este de jumatate din tot pachetul de aplicare a legii / mai avem practic de incasat 1/2 din total sau 2 x 1/2 din restanta / adica doua transe de restanta / cand zici 1/4 din restanta ramasa, unde 1/2 este o transa inseamna jumatate de transa / stiu ca e ca la nebuni dar nu am incotro decat sa fac explicatia asta ciudata

      1. pai ce facem acum din 2 transe ramase (1/2 din totalul legii cum ziceti dvs), acum ne multumim cu un amarat de 1/4 cand noi la 1 ianuarii trebuia sa avem in buzunare 1000 lei in plus fata de ceea ce avem acum?
        200 lei nu sunt 1000……..
        D-le Teoroc, stiti bine dvs mai bine ca noi toti ca daca nu obtinem acum totul vafi aproape pierdut cu noua lege, sau amanat/programat pe 100 ani……..
        Haideti cu actiune comuna cu toate sindicatele din ANP si MAI , e SINGURA sansa ,!!!

  5. Pe bune??
    Ne ziceti ca urmeaza sa aveti o intalnire pe o tema atat de sensibila pentru noi si nimeni nu zice nimic pana la ora asta???
    D-le Teoroc, nu va caracterizeaza suspansul asta.

      1. Domnule Presedinte,
        Se are in vedere sau au fost discutii in acest sens pentru majorarea si deblocarea maririi normelor de hrana si echipament ???

        asteptam raspunsul dvs!

  6. Oricine, numai învățământul nu… 4%, din 16%…Ferească Dumnezeu! Toti o apa si un pământ…

  7. Mafiotii ,care ne conduc nu inteleg de vorba buna.
    Blocarea activitatii i.ar pine pe ganduri.